شناسهٔ خبر: 58574 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار اشعار بی‌وزن نیما یوشیج

دومین دفتر اشعار منتشر نشده نیما یوشیج از سوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی منتشر شد. در این دفتر برای نخستین بار نمونه‌هایی از اشعار بی‌وزن نیما آمده است.

انتشار اشعار بی‌وزن نیما یوشیج

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ فرهنگستان زبان و ادب فارسی۱۲ اسفندماه دومین دفتر اشعار منتشر نشده نیما یوشیج را به تصحیح سعید رضوانی منتشر کرد.

«نوای کاروان» ۸۲ اثر شعری از مهم‌ترین نماینده مدرنیسم در شعر فارسی را دربرگرفته که پیش از این منتشر نشده بودند. مهم‌تر از همه این­که در «نوای کاروان» برای نخستین بار نمونه­‌هایی از اشعار بی­‌وزن نیما عرضه شده‌­اند.

پیش از این هرگز شعر بی­‌وزنی از نیما منتشر نشده بود و هیچ­‌یک از منتقدان و صاحب­‌نظران نیز از وجود چنین آثاری درمیان اشعار نیما سخن نگفته بودند.

روی جلد کتاب می­‌خوانیم:
«دفتر حاضر دومین دفتر از مجموعه اشعار منتشرنشده نیما یوشیج، مستنسخ از گنجینه دست‌­نوشته‌­های وی در فرهنگستان زبان و ادب فارسی است. اشعار این دفتر علاوه بر سه دسته «کلاسیک»، «نوقُدَمایی» و «نیمایی» که هماره قریب به اتفّاق آثار شعری نیما را در خود جای داده‌­اند قطعاتی را هم شامل می‌­شوند که در هیچ­‌یک از دسته­‌های یادشده نمی‌­گنجند و از هر نظر تازگی دارند. شعرها پاره‌­ای از جالب­‌ترین آزمایش‌­های نیما در زمینه فرم را به نمایش می­‌گذارند. تخیّل شاعرانه شگفت و غریب نیما نیز که خاصّ خود اوست در برخی از آثار این دفتر به جلوه تام درآمده است. اشعار به لحاظ موضوع متنوّعند. جنگ، فقر، ناآگاهی، ستم انسان بر انسان، عشق، رنج هستی و دعوت به مبارزه طبقاتی و حق‌­ستانی پاره­‌ای از مضامین آثارند، و البتّه بهره درخورتوجّهی از تلاش ادبی نیما، علی‌­الرّسم، معطوف به طنز و لطایف زندگی فردی و اجتماعی بشر است.»
 


فرهنگستان زبان و ادب فارسی پیش از «نوای کاروان» دفتر «صد سال دگر» را که نخستین دفتر از اشعار منتشرنشده نیما یوشیج است، به تصحیح سعید رضوانی و مهدی علیائی مقدّم، براساس دست‌­نوشته‌­های نیما (محفوظ در فرهنگستان) منتشر کرده بود.
 
«نوای کاروان»، اثر نیما یوشیج به تلاش سعید رضوانی در ۲۵۶ صفحه، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و به‌بهای ۳۷هزارتومان از سوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی منتشر شده است.

نظر شما