شناسهٔ خبر: 58261 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

علی‌اکبر اشعری: باغ کتاب می‌توانست کارکرد فروشگاهی نمایشگاه کتاب را کاهش دهد

علی‌اکبر اشعری با بیان اینکه هدف ایجاد باغ کتاب از میانه راه دچار انحراف شد، گفت: در باغ کتاب بحث سر این بود که با این کار، کارکرد فروشگاهی نمایشگاه کتاب تهران تضعیف و حذف می‌شود زیرا مردم در طول سال به کتاب دسترسی دارند و نمایشگاه می‌تواند کارکردهای دیگری -کارکردهای نمایشگاهی- برای خود تعریف ‌کند.


باغ کتاب می‌توانست کارکرد فروشگاهی نمایشگاه کتاب را کاهش دهد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ علی‌اکبر اشعری؛ عضو شورای سیاست‌گذاری سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفت‌وگویی گفت: هر سال با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هزینه‌های گزافی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحمیل می‌شود؛ از جمله اجاره مکان و بعضی از کارهای موقت مانند برق‌رسانی که مبالغ زیادی را شامل می‌شوند.
 
وی ادامه داد: در این میان کاهش هزینه‌ها مستلزم نهایی شدن محل استقرار نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است. طبیعتا اگر مکان دائمی برای نمایشگاه کتاب مشخص شود نیازی نیست که هر سال مبالغ بالا برای این امور هزینه شود.
 
عضو شورای سیاست‌گذاری سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بیان اینکه یکی از مصیبت‌های فرهنگ این است که درباره این امور، مرکزی وجود ندارد که همه در آن با هم تصمیم‌گیری کنند، گفت: در یک برهه زمانی شهرداری تهران یا علاقه‌مند شد، یا سیاستش این بود که در خروجی تهران – قم شهرک نمایشگاهی دایر کند تا نمایشگاه‌های پرجمعیت را از داخل شهر خارج کند و به آنجا ببرد.
 
اشعری یادآور شد: البته نمی‌دانم اینکه برگزاری نمایشگاهی مثل کتاب که مخاطب آن عموم مردم از زن و مرد و کودک و بزرگسال است در یک مکان که فاصله زیادی با تهران دارد خوب یا بد است، به نظرم مردم یا ناشران باید خوبی و بدی آن را تعیین کنند.
 
وی با بیان اینکه نظر موافق برای برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب کم است، ادامه داد: اغلب ناشران برای برگزاری نمایشگاه در شهرآفتاب مخالف هستند، مردم هم در نظرسنجی‌ها عنوان کردند که برگزاری بیرون از شهر را نمی‌پسندند.
 
اشعری همچنین در پاسخ به سوال ایبنا مبنی بر ایده اولیه برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در باغ کتاب نیز گفت: یک زمانی بحث این بود که باغ کتاب را تاسیس کنیم تا در طول سال همه نشر کشور به صورت دائمی در معرض دید مراجعان قرار دهد تا لزومی نداشته باشد مردم یک سال صبر کنند و سرمایه نشر کشور را در یک مکان مثل نمایشگاه کتاب تهران ببینند.
 
وی یادآور شد: با این ایده مردم هر وقت تمایل داشتند می‌توانستند به صورت فیزیکی یا اینترنتی کتاب تهیه کنند و به باغ کتاب دسترسی داشته باشند. در کل می‌توان گفت که باغ کتاب با این ایده طراحی شد اما در مسیر به انحراف گرفتار شد و کار اجرایی نشد.
 
اشعری با توضیح درباره این ایده گفت: در باغ کتاب بحث سر این بود که با این کار، کارکرد فروشگاهی نمایشگاه کتاب تهران تضعیف کرده و کاهش دهد، زیرا مردم در طول سال به کتاب دسترسی دارند و نمایشگاه می‌تواند کارکردهای دیگری -کارکردهای نمایشگاهی- برای خود تعریف ‌کند. اما مساله اینجا است که کارها اغلب به صورت نیمه کاره رها می‌شود و نمی‌توانیم به نتیجه برسیم.
 
وی با بیان ایکه ما در دوره‌های گذشته فرصت‌های زیادی برای تامین مکان دائمی نمایشگاه کتاب تهران از دست دادیم، گفت: با توجه به شرایط فعلی بهترین مکان برای نمایشگاه کتاب تهران مصلای امام خمینی(ره) است به‌خصوص اگر همه رواق‌ها آماده شود و بتواند از زمین‌هایی که در اختیار دارد پارکینگ طبقاتی بسازد.

اشعری با اشاره به دیگر هزینه‌های نمایشگاه کتاب تهران، توضیح داد:‌ بخش دیگر هزینه‌ها مربوط به هزینه برگزاری نمایشگاه است. هر سال تعداد زیادی نیروی انسانی برای فعالیت در کمیته‌های مختلف انجام می‌شود که بخش زیادی از هزینه‌های نمایشگاه نیز در این بخش است. یکی از راه‌های کاهش هزینه‌ها این بود که تعداد کمیته‌ها و افرادی که در سطح نمایشگاه به کار گرفته‌می‌شوند، کمتر شوند تا به کاهش هزینه منجر شود.
 
وی تاکید کرد: امسال در شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه بحث بر سر این موضوع بود که در حد امکان هزینه‌ها را به نفع خریداران کتاب کاهش دهیم، یعنی در بخش‌های مختلف تسهیلاتی فراهم که خریداران بتوانند کتاب را با تسهیلات بیشتری خریداری کنند.

نظر شما