شناسهٔ خبر: 58182 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

ملودرام

ملودرام این کتاب که به نوع ادبی ملودرام اختصاص دارد توضیحی واضح دربارة تاریخچه، مبانی نظری، عوامل پیدایی ، تعریف و معنا، ویژگی‌ها، نمایندگان برجسته و تأثیرات سبک و مکتب یادشده ارائه می‌دهد و نمونه‌هایی بسنده و روشنگر از آثار مربوط به آن را در خلال مطالب می‌گنجاند.

ملودرام
جیمز اسمیت
مترجم: حسن افشار
ناشر: مرکز
تعداد صفحه: ۱۲۲ صفحه
قیمت: ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان

مجموعه مکتب‌ها، سبک‌ها و اصطلاح‌های ادبی و هنری که این کتاب یکی از آن‌هاست، دربرگیرندة حدود ۳۰ کتاب مستقل است که از میان کتاب‌های مجموعة The Critical Idiom برگزیده شده‌اند. این کتاب که به نوع ادبی ملودرام اختصاص دارد توضیحی واضح دربارة تاریخچه، مبانی نظری، عوامل پیدایی ، تعریف و معنا، ویژگی‌ها، نمایندگان برجسته و تأثیرات سبک و مکتب یادشده ارائه می‌دهد و نمونه‌هایی بسنده و روشنگر از آثار مربوط به آن را در خلال مطالب می‌گنجاند.
انقلاب صنعتی در اروپا انبوه نیروی کار بی‌سوادی را به شهرها کشاند که برای لقمه‌ای نان بام تا شام پای ماشین‌های پرسروصدا عرق می‌ریختند و بعد شش تا هشت ساعت در زاغه‌ای می‌خوابیدند و دوباره ساعت پنج صبح به کارخانه بازمی‌گشتند. ادبیات عامه‌پسند به دردشان نمی‌خورد چون سواد نداشتند و سینما، مثل رادیو و تلویزیون هنوز اختراع نشده بود. از این میان شاید تئاتر از همه فراوان‌تر و سرگرم‌کننده‌تر بود. جمعیتِ خریدار بود که نوع کار را تعیین می‌کرد. مردم می‌خواستند کسالت خرحمالی روزانه را از یاد ببرند و به دنیایی قشنگ‌تر و بدون کمبود و پیچیدگی بگریزند، جهانی که ماجراهای عجیب و معجزه‌آسایش طبیعی‌ترین احساسات و تمایلات را در انسان بیدار می‌کرد بی‌آنکه مغز را خسته کند، جایی که آدم‌ها خیر یا شر آشکار بودند و قضایا مثل روز روشن بود، جایی که بخت و اقبال را می‌شد تحت اختیار خود گرفت و پس از ناکامی‌های غم‌انگیز همیشه، سرانجام خوبی بر بدی غلبه می‌کرد. در واقع مردم طالب ملودرام پیروزی بودند؛ و چون در تئاتر همواره عرضه تابع تقاضاست، همانی را می‌گرفتند که می‌خواستند. اما صحنۀ تئاتر ویکتوریایی قاب تصویر غول‌آسایی بود که ملودرام آن را پر از تصویرهای غول‌آسا می‌کرد. تهیه‌کنندگان مبالغ هنگفتی را خرج دکور باشکوه و لباس‌های پرزرق‌وبرق می‌کردند.
این کتاب درک ما را از ملودرام عمق و وسعت و دقت بیشتر می‌بخشد و برای دانشجویان ادبیات و سایر خوانندگان علاقه‌مند مفید خواهد بود.

نظر شما