شناسهٔ خبر: 58032 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ستاری: پژوهش نیاز به صدقه ندارد

معاون علمی و فناوری رییس جمهور در بیست و چهارمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی با بیان این‌که مشکل پژوهشی کشور فقط بودجه نیست بلکه اکوسیستم نیز است، تاکید کرد: پژوهش اعتبار کشور است و نیاز به صدقه ندارد. این موضوع که ما به چه شکل سرمایه‌ گذاری بخش خصوصی در این بخش را جذب کرده‌ایم سیگنالی به دولتمردان است و در این حوزه دست به تسهیل‌گری بزنند.

ستاری، معاون علمی رییس‌جمهور

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ سورنا ستاری ضمن تشکر از خدمات دکتر هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز دکتر نمکی، در زمینه‌ بودجه پژوهشی در سازمان برنامه و بودجه پایه اقتصاد جدید را نیروی انسانی دانست و گفت: انعطاف‌پذیری حوزه پزشکی باعث شده که اتفاقاتی فوق‌العاده در این حوزه از جمله بیوتک، تجهیزات پزشکی، سلول‌های بنیادی و غیره اتفاق افتد.

وی تحقیقات این حوزه را پول‌ساز و نتایج آن را نزدیک به بازار دانست و اظهار کرد: دولت باید زمینه سرمایه‌گذاری‌ را آماده کند، چرا که سرمایه‌ گذاری در حوزه‌های علوم پزشکی و اقتصادی به صرفه است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اتفاق دیگر در این زمینه را جهت‌گیری دانشکده‌های مهندسی به سمت پزشکی دانست و تاکید کرد: در حال حاضر مرزهای دانش برداشته شده و دانشکده‌های مهندسی به علوم بین رشته‌ای جدید همچون بیوتک و غیره جهت‌گیری پیدا کردند. این در حالی است که سرمایه‌ گذاری دولت نسبت به بخش خصوصی در حوزه علوم پزشکی یک به ۱۰ است.

ستاری با اشاره به ایجاد شتاب دهنده‌ها در حوزه بیوتکنولوژی یادآور شد: تحقیقات این حوزه نزدیک به بازار بوده و حتی از حوزه آی سی تی نیز سودآورتر است. دولت باید در حوزه‌های علوم پزشکی سرمایه گذاری کند؛ این در حالی است که سرمایه گذاری در این حوزه‌ها فقط دارو و تجهیزات نیست و موارد مهم دیگری در حوزه غذا را نیز در بر می‌گیرد.

وی با بیان این که تولید 60 دارو و 8 واکسن از برنامه‌های مهم در این حوزه به شمار می آید، خاطر نشان کرد: ‌منبع تغذیه‌ای علوم جدید همچون بیوتک می‌تواند در دانشکده‌های مهندسی باشد و ما نیز برنامه داریم تا بستری برای همکاری نزدیک‌تر بین این رشته‌ها فراهم کنیم.

معاون علمی وفناوری ریاست جمهوری افزود:‌ پژوهش برای کشور اشتغال اعتبارمی‌آورد و استارتاپ‌ها از منابع مهم جذب دانشجویان و محققان ایرانی هستند.

ستاری در پایان با بیان این‌که پژوهش نیاز به صدقه ندارد، خاطر نشان کرد: در حال مبارزه هستیم تا محیط و نگرش به این حوزه را عوض کنیم و سرمایه‌ گذاری بخش خصوصی در این بخش نیز سیگنالی به دولتمردان است که دراین زمینه دست به تسهیل‌گری بزنند.

نظر شما