شناسهٔ خبر: 57699 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

راه‌اندازی ۳۰ کرسی جدید تدریس فقه مضاف و تخصصی در حوزه

معاون آموزش حوزه‌های علمیه گفت: امسال حدود ۳۰ کرسی تدریس فقه مضاف و تخصصی شناسایی شده و مورد حمایت قرار گرفته است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛حجت‌الاسلام مهدی رستم‌نژاد در دومین نشست مشترک مدیران ارشد حوزه های علمیه با نمایندگان طلاب و فضلا، اظهار داشت: از جمله برنامه هایی که در دستور کار معاونت آموزش حوزه های علمیه قرار گرفته، اصلاح برنامه جاری آموزشی حوزه است که تغییر متون کتب نیز یکی از آنان است.

وی در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان که کتاب بر بال قلم برای طلاب پایه دوم بسیار سنگین است، ابراز داشت: اشکالاتی که درباره سنگینی برخی از متون بیان می شود، به معاونت منتقل شده و در حال بازسازی برخی از کتب جدید و قدیم هستیم.

معاون آموزش حوزه های علمیه با بیان این که امضای کتاب دانشنامه فقه از سوی مراجع عظام تقلید که جدیدا تدوین شده، از مباحث درستی است که باید پیگیری شود، تصریح کرد: اینکه گفته شود کتاب عقائد با نگاه تفکیکی نوشته شده است، باید مصداقی مشخص شود که آیا این گونه است یا خیر؟  این کتاب از سوی یک جمع محقق به رشته تحریر درآمده و نمایندگان محترم باید مصداقی مشخص کنند که کجای این کتاب همراه با اشکال است.

وی بیان داشت: پرونده تمام کتاب‌های جدید تدوین شده باز است و تقاضای ما از همه حوزویان این است که اشکالات خود را به صورت مکتوب ارائه داده تا بتوانیم آن را رفع کنیم.

معاون آموزش حوزه های علمیه اظهار داشت: در حال حاضر با تدوین کتاب‌های جدید، در سطح یک برای مقطع دیپلم و دانشگاه یک سال از سال های تحصیلی کم شده و اگر کتاب‌های سطح دو نیز تدوین شود، یک سال از سال تحصیلی سطح دو نیز کم خواهد شد.

حجت الاسلام رستم نژاد ابراز داشت: امسال پنج هزار طلبه تحت هدایت علمی - تربیتی بر اساس برنامه استعدادشناسی، استعدادیابی و ... قرار گرفته اند، تا بتوانیم مطابق با استعداد طلاب، به پیش رفته و برنامه ریزی داشته باشیم.

معاون آموزش حوزه های علمیه  تصریح کرد: در ۲۹ متن آموزشی جدید بیش از ۸ هزار مرتبه از آیات قرآن استفاده شده که تحولی بزرگ در کتب درسی است، بیان داشت: کل دوره تفسیر در سطح یک طلاب دیده شده تا طلاب از ابتدا بتوانند با تفسیر این کتاب آسمانی آشنا شوند.

وی اظهار داشت: امروز ۳۲ رشته و گرایش فقط برای علوم قرآن و تفسیر تا سطح چهار برای طلاب برنامه ریزی شده تا فضلا و روحانیون بتوانند به صورت کامل و دقیق به این رشته بپردازند.

معاون آموزش حوزه های علمیه ابراز داشت: امروز مهارت افزایی در دروس حوزه از برنامه های جدید ماست که صرف مهارتی، نحو مهارتی و ... از جمله کتاب‌های جدید است.

حجت الاسلام رستم نژاد به برخی از فعالیت های اخیر معاونت آموزش اشاره کرد و افزود: اصلاح محدوده های درسی، معرفی منابع درسی بدیل (بیش از ۴۰ عنوان)، معرفی کتاب های حضرت امام راحل و مقام معظم رهبری، حذف برخی از امتحانات شفاهی، واسپاری امتحانات کتبی و شفاهی به مدارس، ارائه تقویم آموزشی جدید با انعطاف فراوان و ... از جمله فعالیت های این معاونت بوده است.

وی تصریح کرد: در کنار تمام درس ها حتی کتاب اصول (غیر از لمعه که فعلا ابلاغ نشده است)، یک تا چهار کتاب بدیل معرفی شده است تا طلاب و فضلا بتوانند با انتخاب مناسب، تحصیل مناسب خود را داشته باشند، در بحث امتحانات نیز کارهای خوبی صورت گرفته تا بتوانیم از مشکلات موجود کم کنیم.

حجت الاسلام رستم نژاد اظهار داشت: «تجمیع و تمرکز امتحانات و تعیین زمان آن در ستاد مرکزی»، «نادیده گرفته شدن شرایط اقلیمی و جغرافیایی در کشور»، «اخذ امتحانات شفاهی طلاب کل کشور در قم تنها توسط ۳۰ استاد ممتحن»، «تراکم طلاب در امتحانات شفاهی پایه ۷ و ۹»، «بی ضابطه بودن امتحانات شفاهی و عدم توزیع متوازن آن در پایان کتاب و پایان مقاطع»، «عدم اتمام محدوده های درسی در تعدادی از دروس و پایه ها» و ... از جمله اشکالات موجود در بخش امتحانات بوده که تلاش کردیم از این مشکلات بکاهیم.

معاون آموزش حوزه های علمیه گفت: پس از تغییرات در بحث امتحان شفاهی، ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر از طلاب معاف از امتحان بعدی شده و قریب به شش هزار نفر نیز با حذف امتحان به سمت اخذ موضوع برای پایان نامه روانه شدند که بسیاری از مشکلات طلاب در موضوعات گوناگون حل شد.

حجت الاسلام رستم نژاد افزود: در گذشته ۳۰ استاد امتحان شفاهی برای کل حوزه های علمیه کشور وجود داشت، اما امروز ۲۷۰ استاد امتحان شفاهی حکم دار در کشور داریم.

وی ابراز داشت: امروز مکالمه عربی از برنامه های اصلی آموزشی ما برای طلاب است؛ اما در بخش اساتید مکالمه عربی مشکل داشته و نمی توانیم پاسخگوی نیاز کل کشور باشیم.

معاون آموزش حوزه های علمیه بیان داشت: برای مهارت یابی طلاب، مرکز آموزش های کاربردی حوزه راه اندازی شده تا طلاب بتوانند مهارت های لازم در موضوعات گوناگون به دست بیاورند.

معاون آموزش حوزه های علمیه اظهار داشت: امسال حدود ۳۰ کرسی تدریس فقه مضاف و تخصصی شناسایی شده و مورد حمایت قرار گرفته اند و آنان را رسمی کرده ایم.

حجت الاسلام رستم نژاد با اشاره به دلیل برگزاری امتحان نیم سال اول در فروردین ماه، ابراز داشت: نخستین دلیل آن بود که مراجع عظام تقلید فرمودند که در ایام تحصیل (از شهریور تا خرداد سال بعد) امتحانی گرفته نشود و ما حق گرفتن امتحان را در قم نداریم؛ وقتی تصمیم بر امتحان پس از خرداد شد، عده ای از طلاب از مرکز مدیریت تقاضا کردند که نمی توانیم تمام کتاب را در خرداد امتحان دهیم؛ به همین دلیل به صورت اختیاری امتحان نیم سال اول را در هفته دوم فروردین ماه قرار دادیم؛ اما اصل شروع امتحان در خردادماه خواهد بود.

وی افزود: امتحان فروردین ماه، امتحان رسمی حوزه نیست؛ بلکه برای طلابی که فرصت حضور در امتحان را دارند، این امتحان را برگزار می کنیم.

معاون آموزش حوزه های علمیه در بخش دیگر از سخنان خود به سوالات و پیشنهادات نمایندگان پاسخ داد و تصریح کرد: تاکنون قریب به یک هزار طرح رسیده به معاونت آموزش مورد مطالعه قرار گرفته تا بتوانیم از میان این طرح ها، برنامه های مناسبی برای طلاب داشته باشیم که از این طرح های رسیده، ۱۰۰ طرح مورد قبول بوده است.

حجت الاسلام رستم نژاد بیان داشت: امروز قریب به ۱۸ هزار استاد حکم دار در حوزه داریم که قریب به پنج هزار نفر از آنان مشغول به تدریس در کل کشور هستند.

حجت‌الاسلام رستم‌نژاد گفت: نظرات، پیشنهادات، انتقادات، افکار و... بسیاری در حوزه وجود دارد که ما باید تمام این مباحث را جمع کرده و از میان آن، در حد توان بهترین ها را اجرا کنیم.

وی تصریح کرد: حوزه همچون هواپیمای در حال حرکت است که دارای مشکلاتی نیز بوده و مهندسان آن باید آن را در حال حرکت تعمیر کنند.

معاون آموزش حوزه های علمیه بیان داشت: امروز طرح هایی که در معاونت آموزش پس از چکش کاری های بسیار به تصویب می رسد، به نهادهای علمی گوناگون ارسال می شود تا بتوانیم نظرات همه را جمع کرده و پس از آن اجرا کنیم.

حجت الاسلام رستم نژاد اظهار داشت: دروس حوزه در پنج شنبه تعطیل نیست و اعلام کرده ایم که نباید دروس تعطیل شود.

نظر شما