شناسهٔ خبر: 57690 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ایران از زمان قدیم مهد ادیان مختلف بوده است

سید ابوالحسن نواب گفت: در قرآن کریم ایمان به سایر ادیان جزو خود ایمان است. ایران از زمان قدیم مهد ادیان مختلف بوده و نقش بی نظیری در گسترش ادیان داشته است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نشست انقلاب اسلامی و چهار دهه همبستگی و همدلی پیروان ادیان توحیدی با همکاری دانشگاه ادیان و مذاهب قم، مرکز مشاوره رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی، اداره امور اقلیت های دینی وزارت ارشاد و معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران صبح دیروز در تالار شمس برگزار شد.

در ابتدای این نشست، عنایت رضایی پور دبیر برگزاری نشست ادیان توحیدی گفت: جنبش مردمی پاسداشت ۴۰ سال انقلاب کبیر یک برنامه رسانه ای است که در آن به دستاوردهای انقلاب اسلامی در ۴۰ سال اخیر می پردازد. انقلاب اسلامی ایران در ۴۰ سال گذشته با دو هدف ارتقای مادی و معنوی و امنیت و آسایش ظهور کرد و این انقلاب مانع دستیابی استعمارگران به سرزمین ما نشد. اگر چه در طول این ۴۰ سال دشمنان این کشور به انواع توطئه ها دست زدند تا مسیر انقلاب را منحرف کنند اما نتوانستند.

وی افزود: به گفته رهبر انقلاب برنامه هایی که به مناسبت ۴۰ سالگی انقلاب برگزار می شود نباید به یک نشست ختم شود و برنامه ها باید در طول سال برگزار شود. ما بر هم بر اساس این رهنمود سلسله نشست هایی را به مناسبت ۴۰ سالگی انقلاب برگزار کردیم و امروز سی و ششمین نشست از این سلسله نشست ها است. قرار است بعد از چهلمین نشست از این نشست ها، به حرم امام خمینی (ره) برویم و تجدید میثاق کنیم.

سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم دیگر سخنران این مراسم گفت: در قرآن کریم ایمان به سایر ادیان جزو خود ایمان است. ایران از زمان قدیم مهد ادیان مختلف بوده و نقش بی نظیری در گسترش ادیان داشته است. شاید این را نشنیده باشید اما دین بودایی را هم پادشاهان ایران در جهان گسترش دادند.

وی افزود: ارامنه همیشه از انقلاب و ایران اسلامی دفاع و پشتیبانی کرده اند و ما امروز در مجلس نمایندگانی از اقلیت های دینی، زرتشت، کلیمی، ارمنی و ... داریم و در قانون اساسی هم حقوق اقلیت ها در نظر گرفته شده است.

نواب در پایان اضافه کرد: بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی در چهل سال اخیر برای اقلیت های دینی گفتگوی ادیان بوده است.

اسقف اعظم سرکیس داویدیان رهبر ارامنه کاتولیک ایران گفت: چهل سال پیش کل جهان نگران و نظاره گر انقلاب اسلامی بودند. ما ارامنه خارج از ایران هم نگران این کشور بودیم چون پدر و مادرهایمان در آنجا زندگی می کردند. انقلاب اسلامی ایران با رهنمودهای امام خمینی (ره) به پیروزی رسید و ایران امروز با پشت سر نهادن مقاطع متعدد روی پای خود ایستاده است. ما و شهروندان ارمنی دیدگان را با شهروندان ایران همسو کرده ایم و در کنار ایرانی ها می ایستیم و خود را در ایام خوش و غم ایرانیان شریک می دانیم.

وی افزود: کلمه انقلاب برای خیلی ها ناخوشایند است اما برای ما این گونه نیست چون انقلاب اسلامی ایران درهای جدیدی را به روی مردم باز کرده است و ما از خداوند می خواهیم که روح امام خمینی (ره) را قرین رحمت کنند.

عالیجناب اسقف اعظم مارنرسای بنیامین پیشوای مذهبی کلیسای شرق آشوری دیگر سخنران این مراسم گفت: یکی از اهداف انقلاب تاثیر دین بر جامعه است و ما هم از این تاثیر بی بهره نبوده ایم. امروز هم به شکرانه انقلاب اسلامی درِ تمام کلیساهای آشوری باز است و ما می توانیم با آزادی تمام آیین های خود را اجرا کنیم. خوشبختانه در سال ۱۳۸۲ در مجلس شورای اسلامی ایران قانون برابری دیه اقلیت های دینی با مسلمانان به تصویب رسید و حق و حقوق ما با سایر شهروندان این کشور یکسان شد.

وی افزود: رهبر انقلاب چندی پیش در بین یکی از خانواده های شهدای آشورایی حضور یافت و ما این حضور را به معنی حضور در میان تمام خانواده های آشوری می دانیم. همچنین چند هفته پیش درمانگاهی در ارومیه برای کلیمیان افتتاح شد که تعداد کثیری از آشوریان در آن حضور یافتند.

سیامک مره صدق نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی گفت: در قانون اساسی زمان مشروطه به اقلیت های دینی اشاره نشده بود. قبل تر از آن هم در زمان قاجار اقلیت های دینی اگر مشکلی داشتند باید به وزارت امور خارجه می رفتند ولی بعد از انقلاب اسلامی ایران وضعیت تغییر کرد و اوضاع ما واقعی تر شد و امروز ما از تمام حقوق شهروندان برخورداریم و به وظایف شهروندی خود هم عمل می کنیم. به طوری که هر جا مردم ایران باشند ما هم هستیم چون با آنها منافع مشترک داریم و چارچوب اشتراکات ما یکی است.

وی افزود: یکی از نمادهای وحدت کلیمیان و مسلمانان بیمارستان خیریه دکتر سپیر است که تنها بیمارستان خیریه کلیمیان است و همه می توانند از آن استفاده کنند. تمامی شهدای این کشور، شهدای انقلاب و متعلق به مردم هستند و تفکیک ادیان در شهدا کار درستی نیست. خوشبختانه مسئولان نظام همواره برای مشکلات حقوقی اقلیت ها تلاش کرده اند و تجربه به ما ثابت کرده که هر وقت درخواست هایمان را به مسئولان بلندمرتبه گفته ایم، مشکلاتمان بهتر حل شده است.

عالیجناب موبد پدرام سروش پور عضو انجمن موبدان تهران گفت: ما هیچ وقت دنبال جنگ و سلطه طلبی نبودیم وهیچ پیامبری هم دنبال جنگ و خشونت نبوده است. هر وقت هم جنگی صورت گرفته بزرگترین قربانیان آن ادیان بوده اند اما در مقابل آن دفاع در هر فرهنگی جایگاه والایی دارد و ما برای ارزش های خودمان همیشه دفاع می کنیم، همان طور که در طول هشت سال جنگ تحمیلی همه با هم از فرهنگ و سرزمینمان دفاع کردیم.

همایون سامهیح رئیس انجمن کلیمیان تهران گفت: یهودیت در ایران از ۲۵۰۰ سال گذشته تاکنون استمرار داشته است. در کشورهای همسایه ما به خاطر از بین رفتن انسجام، فجایع زیادی به وجود آمده است ولی در ایران این گونه نیست. جامعه کلیمیان آزادی عمل کامل درباره مسائل و فرائض دینی دارند. جامعه یهودی تهران حدود ۵ مدرسه دارند که این رقم به نسبت تعداد افراد یهودی در تهران رقم خوبی است.

وی افزود: خوشبختانه وزارت آموزش و پرورش هم همکاری هایی با ما در خصوص این مدارس انجام می دهد و بسیاری از کلاس های این مدارس با اینکه به تعداد حدنصاب نمی رسند، ولی تشکیل می شوند و یا اینکه تعطیلی های مخصوص یهودیان در این مدارس تعطیل است. البته ما علاوه بر مدارس معمولی، مدارس علوم دینی هم داریم که در آن مراجع دینی تربیت می شوند و مدرس های این مدارس هم تحصیلکرده های همین کشور هستند.

تاج گوهر خداداد کوچکی رئیس کمیسیون روابط عمومی و امور اجتماعی انجمن زرتشتیان تهران که مادر شهید فرهاد خادم هم است، در ادامه این نشست به معرفی دین زرتشت و فعالیت های انجمن زرتشتیان تهران پرداخت.

کومیناس قره خانیان کشیش کلیسای سرکیس مقدس در ادامه این مراسم گفت: ارامنه همیشه با مسلمانان ید واحده بوده اند و از خیلی زمان های دور در ایران حضور داشته اند. ارامنه افتخار می کنند که اولین قومی بودند که در سال ۳۰۱ میلادی پذیرای حضرت مسیح شدند. ارامنه برخلاف سایر مسیحیان تولد حضرت مسیح را ششم ژانویه برگزار می کنند.

وی افزود: برای ما افتخار است که بگوییم ۱۶۰ شهید تقدیم انقلاب اسلامی ایران کرده ایم. در طول این ۴۰ سال کلیساهای بسیاری از ما مرمت شده اند و بسیاری از آنها هم ثبت ملی و یا یونسکو شده اند. خوشبختانه مسیحیان در طول این سالها در چاپ مجله، روزنامه و اجرای مراسم ملی مذهبی آزاد بوده اند. امروزه شاهد آن هستیم که بسیاری از خیابان های شهر به نام شهدای مسیحی نامگذاری شده است.

این کشیش در پایان گفت: صدها ۴۰ سال از این سال های انقلاب خواهد گذشت و انقلاب پابرجا خواهد ماند، چون آن چیزی که خدا می کارد به دست خداوند نگهداری می شود.

درادامه این مراسم، احمدرضا مفتاح رئیس دانشکده ادیان جمع بندی از سخنرانی های این نشست ارائه داد و سپس با حضور سخنرانان جلسه، خانواده شهدای اقلیت های دینی تجلیل شدند.

نظر شما