شناسهٔ خبر: 57627 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حدادعادل: ۲۶۶ عنوان کتاب در زنجیره تولید شورای تحول علوم انسانی/ کتاب‌های تحمیلی به سازمان سمت بد نیست!

حدادعادل، رئیس شورای تحول علوم انسانی گفت: اکنون ۲۶۶ عنوان کتاب تالیفی را ما در زنجیره تولید داریم. با سازمان سمت قرار داریم و آنها بر این زمینه نظارت می‌کنند. شورای تحول نیز در طول سازمان سمت است و شما به کتاب‌های تحمیل شده از سوی شورای تحول بد نگاه نکنید. ذبیحی نیز درباره تعامل با شورا بیان کرد که حدود ۹۰ اثر هم از سوی سازمان سمت رد کردیم و دوباره درخواست بازبینی دادیم. بنابراین اینگونه نیست که هم آثار پذیرفته شده است چون کتاب و درس هم سفارش بردار نیست.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  مراسم هفته پژوهش با محوریت پژوهش‌های علوم انسانی عصر روز گذشته با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، غلامعلی حدادعادل رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، حجت‌الاسلام محمد ذبیحی سرپرست سازمان سمت، حمید طالب‌زاده، حسین ابراهیم آبادی و جمع کثیری از اساتید علوم انسانی کشور در سازمان سمت برگزار شد.

منصور غلامی در ابتدای سخنانش با اشاره به روز وحدت و دانشگاه و فعالیت‌های مرحوم احمدی، بنیانگذار سازمان سمت به عنوان مصداقی از وحدت و دانشگاه گفت: من از دوران گذشته خدمت آن مرحوم مکرر می‌رسیدم و احساس شاگردی به ایشان داشتم هر چند فاصله ما با شاگردانشان زیاد بود اما وقتی روزهای آخر هم نزد مرحوم احمدی بودیم، همواره نگران مجموعه سمت، ساختمان آن و توسعه و پیشرفتش بود. 

وی با بیان اینکه سازمان سمت از ابتدای تأسیس و در حین رشد و توسعه، یکی از مراکز مورد اعتماد در چاپ و نشر کتب دانشگاهی بوده است، افزود: از ضمانت‌هایی که دانشگاه‌ها به آن توجه داشتند، حضور مرحوم احمدی در راس این سازمان و دقتشان بود چراکه آن مرحوم همه آثار منتشره شده را با دقت می‌خواند تا ایرادی نداشته باشد. این دقت باعث می‌شد کتاب‌های سمت همواره در مجامع علمی با اعتبار خوبی در دانشگاه‌ها پذیرفته شده است و در واقع یکی از منابع علمی خوب در دانشگاه‌ها از این نظر کتاب‌های سمت است.

غلامی همچنین به برخی از فعالیت‌های شورای تحول علوم انسانی و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در راستای ارتقای علوم انسانی اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که راه طی شده هم کم نیست، البته شاید در دانشگاه‌ها نتوانستیم به حدی که لازم است علوم انسانی را در جایگاه خودش بنشانیم و دلیلش هم این است که نتوانستیم جوانان را به این سمت علاقه‌مند کنیم. ما باید رقابت مراکز علمی را برای ورود به علوم انسانی متمرکز می‌کردیم. متاسفانه اکنون رقابت‌ها به سوی پزشکی است و این نشانه خوبی نیست.

وزیر علوم تاکید کرد: باید در بخش‌های اجرایی و سیاستگذاری، این موارد مورد توجه قرار گیرند، در حوزه اجرایی ستاد وزارت علوم شاید انگیزه‌های کوچکی را بتوانیم فراهم و استفاده کنیم، اما چاره کار نیست و تقاضا دارم روی این موضوع کار شود و به ما راهکار ارائه شود تا ما با داشتن مجموعه‌ای از استادان، این رغبت را اگرنه در میان همه علاقه‌مندان بلکه بخش متناسبی از دانشجویان ایجاد کنیم. زیرا جهان امروز توسط صاحبان اندیشه در علوم انسانی سیاستگذاری و مدیریت می‌شود این در حالی است که ما جامعه خودمان را با پزشکان و مهندسان اداره می‌کنیم و در آینده برای ما چالش‌ساز خواهد شد.

وزیر علوم اظهار امیدواری کرد که با تلاش‌های اساتید و همفکری در این باره، این زمینه فراهم شود که بتوانیم استعدادهای توانمند بیشتری را به سمت تحصیل در حوزه‌های علوم انسانی و تامین پشتوانه علمی آینده کشور سوق دهیم.

حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ادامه این مراسم به برخی از فعالیت‌های مرحوم احمدی اشاره کرد و گفت:  ۳۴ سال از عمر سازمان سمت گذشته و از این نظر موسسه با سابقه‌ای است. این موسسه به دست کسی تاسیس شده که بنده با او سابقه ۵۰ سال دوستی داشتم و از سال ۴۷ که وارد دانشکده ادبیات شدم با مرحوم احمدی رفیق و همکار بودم. انصافا سرمایه خوبی به جا گذاشت. ایشان مرد غیرت و همت بود و نسبت به دین و انقلاب و قرآن غیور بود. وقتی امری ناهنجار می‌دید عصبانی می‌شد. همچنین بسیار پرکار بود و بسیاری از این کتاب‌ها را شخصا خودشان خوانده بود.

به گفته وی، شورای تحول علوم انسانی با چهار موضوع اسلامی کردن علوم انسانی، بومی‌سازی، روز آمدی و کارامدی کار خود را ادامه می‌دهد. در عین حال علوم انسانی باید توجه به ایران داشته باشد و از پیشرفت‌های جهان بی خبر نباشد و به روز آمدی خود را حفظ کند. از این نظر شورا می‌خواهد این موضوعات در برنامه‌های درسی، اساتید، دانشجویان و پژوهش حفظ شود. ما به ۱۶ رشته در این شورا اولویت دادیم و امر تحول را به اساتید متخصص سپردیم و ۳۰۰ نفر از اساتید در همین باره با همکاری می‌کنند. همچنین حدود ۸۰ برنامه درسی در این راستا از نو تدوین شده است.

رئیس شورای تحول علوم انسانی گفت: برخی معتقدند ما در شورای تحول کند کار می‌کنیم اما عجله نادرست هم نمی‌کنیم چون برنامه‌ریزی درسی برای یک کشور نباید به سرعت صورت بگیرد. انتظار من هم  از وزیر علوم حمایت از این برنامه‌های درسی است. برخی می‌گویند اساسا تحول علوم انسانی معنا ندارد و در چشم ما می‌گویند علم انسانی را هم از غرب بگیرید! آنها مخالفت و جوسازی می‌کنند اما ما از وزارت علوم تقاضا داریم از این کار مبارک پشتیبانی کنند. ما فقط اسلامی سازی مد نظرمان نیست و به بومی سازی به اندازه اسلامی سازی اهمیت می‌دهیم. بسیاری از کتاب‌های دانشگاهی بیش از ۳۰ سال است تغییر نکرده است! ما اصرار داریم که مسایل ایران در برنامه‌ها منعکس شود!

حدادعادل همچنین درباره فعالیت‌های سازمان سمت و ارتباطش با شورای تحول علوم انسانی عنوان کرد: این سازمان قصد سودجویی ندارد و کتاب‌هایش نیمی از قیمت کتاب‌های سایر ناشران را دارد. ما نیز آمادگی همکاری کامل با سازمان سمت را داریم و پیش بینی می‌کنیم از دل گروه‌های شورای تحول چند هزار کتاب جدید تالیف شود. اکنون ۲۶۶ عنوان کتاب تالیفی را ما در زنجیره تولید داریم. با سازمان سمت قرار داریم و آنها بر این زمینه نظارت می‌کنند. شورای تحول نیز در طول سازمان سمت است و شما به کتاب‌های تحمیل شده از سوی شورای تحول بد نگاه نکنید. من هم تاکیدم این است که ناشر کتاب‌های شورای تحول سازمان سمت باشد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ادامه با اشاره به سرنوشت علوم انسانی در مقطع کنونی افزود: علوم انسانی غربی برای خودشان است! و قطعاً در کار آنها ایرادی وجود دارد که آنها دنیا را به توبره کشیدند! وگرنه مشکل علم غربی به علوم پایه و تجربی بر نمی‌گردد بلکه مشکل در علوم انسانی است. هر روز در غرب بحران تازه‌ای زاده می‌شود. ما نیز باید در برابر آنها استقلال داشته باشیم و البته این به معنای کینه‌توزی نیست!
 

ذبیحی سرپرست سازمان سمت نیز در این نشست با اشاره به شرایط سخت سازمان سمت گفت: تاکنون با این وضعیت سختی که داشتیم توانستیم ۶ میلیارد تومان بودجه جذب کنیم و اولین تفاهنامه با دانشگاه رضوی منعقد شد و در شهرهایی مانند ایلام و کردستان تفاهنامه‌های دیگری را امضا کردیم و سعی کردیم چراغ پر فروغی که مرحوم احمدی روشن کرده بود خاموش نشود.

وی افزود: حضور فعال‌تر وزارت علوم و شورای تحول علوم انسانی می‌تواند در این شرایط موثرتر باشد و سازمان سمت که از سال ۹۲ با شورای تحول همکاری داشته نیز می‌تواند به برداشتن گام‌های بیشتر در این باره کمک کند. البته ما در آبان ماه تفاهمنامه‌ای را برای همکاری بیشتر با شورای تحول علوم انسانی داشتیم.

وی ادامه داد: در همین راستا نیز، ۱۴ کتاب را منتشر کردیم و ۲۰۰ اثر هم در دست انتشار است. البته این گونه نیست که هر کاری شورای تحول بگوید ما انجام دهیم. دو هفته پیش ما جلسه نقادانه‌ای را در جلسه شورای تحول داشتیم و آقای حداد عادل نیز نگاه بازتری به مسایل دارند. شورای تحول با سازمان سمت چون هر دو در نظام جمهوری اسلامی هستند و خدمت به کشور می‌کنند با هم همکاری خود دارند. ما حدود ۹۰ اثر را هم رد کردیم و دوباره درخواست بازبینی دادیم. اینگونه نیست که هم آثار پذیرفته شده است چون کتاب و درس هم سفارش بردار نیست. 

ذبیحی با تاکید بر اینکه کتاب توصیه پذیر و بخشنامه پذیر نیست یادآور شد: چون استاد و دانشجو باید از کتاب استقبال کند و این هدف شورای تحول است. ما نیز باید به این هدف احترام بگذاریم، خواجه نصیر الدین طوسی استاد در همه حوزه‌ها بود. او می‌گوید: «بپذیرید در غایت همه ما با هم مشترکیم علمی که موصل به درگاه خداوند نباشد علم نیست. حال می‌توانیم اسم آن را هر چه که خواستیم بگذاریم.»

سرپرست سازمان سمت گفت: من امیدوارم وزیر علوم با همگاری حداد عادل و ما بتوانیم خدمتی به نظام جمهوری اسلامی داشته باشیم. کسی سازمان سمت را بنا نهاد که هیچ آرزویی نداشت و همه همتش تحقیق و پژوهش داشت.  

نظر شما