شناسهٔ خبر: 57265 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جزئیات برگزاری همایش نقد و نظریه ادبی

هفتمین همایش نقد و نظریه ادبی به همت دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین و همچنین انجمن نقد ادبی ایران برگزار می‌شود.

جزئیات برگزاری همایش نقد و نظریه ادبی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ سیدعلی قاسم‌زاده، دانشیار دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) و دبیر علمی هفتمین همایش نقد و نظریه ادبی در گفت‌وگویی گفت: این همایش به میزبانی و همکاری دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) و در راستای اهداف انجمن نقد ادبی ایران و معرفی آخرین دستاوردها، تبادل آرا و عقاید علمی و همچنین شناساندن امکانات و توانمندی‌های علمی گروه زبان و ادبیات فارسی و دانشکده علوم انسانی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) روز چهارشنبه 14 آذر ماه 1397 در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه برگزار می‌شود.

وی افزود: همایش مزبور از جدی‌ترین و مهم‌ترین همایش‌های میان رشته‌ای در حوزه علوم انسانی و اجتماعی کشور است و بیش از آنکه رویکردی عام در پذیرش مقالات علمی داشته باشد، دغدغه مسائل جدی و در عین حال طرح مباحث چالشی و تازه دارد. از همین روست که برخلاف بسیاری از همایش‌ها با استقبال استادان بنام و اثرگذار در حوزه نقد ادبی و تحقیقات میان رشته‌ای مواجه می‌شود. در این دوره نیز که از خرداد 1397 فراخوان ارسال مقالات مرتبط با حیطه نقد و نظریه ادبی در کشور اعلام شد، یکی از مسائل روز جامعه دانشگاهی و دغدغه مهم بسیاری از متولیان علوم انسانی، محور همایش قرار گرفت و آن تلاش برای بومی‌سازی نظریه‌های غربی و همچنین تولید نظریه‌های بومی است؛ مواضعی که اخیرا -همانند مسأله علوم انسانیِ اسلامی- با آرای مخالفان و موافقان بومی‌گرایی در نظریه‌پردازی یا کاربرد نظریه‌ها در بازخوانی و تحلیل متون ادبی و هنری همراه شده است.


سیدعلی قاسم‌زاده

دبیرعلمی هفتمین همایش نقد و نظریه ادبی ادامه داد: بنا بر ماهیت میان‌رشته‌ای نقد و نظریه ادبی، در اغلب محورهای اصلی و فرعی اعلام شده همایش، مقالات علمی و کیفی و نوبنیادی به دبیرخانه همایش ارسال شد که استقبال استادان و پژوهشگران رشته‌های مختلف علوم انسانی چون زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات فرانسه، زبان و ادبیات انگلیسی، زبان و ادبیات عربی، تاریخ، فلسفه و... و طرح مسائل روز و ارائه دستاوردها و نگاه‌های جدید و تازه گویای ماهیت علمی این همایش است. سرانجام پس از ارزیابی مقالات از سوی دو و گاه سه داور متخصص از دانشگاه‌های معتبر کشور، از میان مقالات ارسالی  36 مقاله برای ارائه دیدگاه‌های خود به صورت سخنرانی برگزیده شد که در قالب پنل‌هایی چون ریشه‌شناسی نظریه‌های ادبی و آینده‌پژوهی نقد ادبی در ایران و ضرورت یا امتناع نظریه‌های بومی؛ نظریه‌های روایت‌شناسانه و زبانشناختی، نظریه‌های ادبی- فلسفی و ادبی- تاریخی، نقد ادبی سنتی و ... ارائه می‌شود.

وی در پایان از برگزاری مراسم تقدیر از مقام علمی و فرهنگی دکتر قاسم انصاری به پاس نگارش آثار ارزنده و همچنان همکاری با گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در تربیت دانشجویان دکتری ادبیات عرفانی، با حضور مقامات استانی و ریاست محترم دانشگاه خبر داد.

به گفته دبیر همایش، علیرضا نیکویی، فردوس آقا گل‌زاده و مهدی محبتی سخنرانان کلیدی مراسم افتتاحیه خواهند بود و به ارائه دیدگاه‌های خود خواهند پرداخت. در پایان و قبل از مراسم اختتامیه، نشست آسیب‌شناسی نقد و نظریه ادبی برگزار خواهد شد. در حاشیه این همایش یک روزه کارگاه آموزشی روایت‌شناسی با تدریس ابوالفضل حری برگزار خواهد شد.

نظر شما