شناسهٔ خبر: 56974 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

در هشتمین کنگره ایران‌شناسی اسپانیا بیان شد: کلمه ایران‌شناسی برای بسیاری از کشورها عجیب و غریب است

هشتمین کنگره بین‌المللی انجمن ایران‌شناسی اسپانیا در حالی در دانشگاه تهران آغاز شد که دبیر انجمن ایران‌شناسی اسپانیا از بی‌توجهی‌ها نسبت به این انجمن نوپا در این کشور غرب اروپا خبر داد.

هشتمین کنگره بین‌المللی ایران‌شناسی در اسپانیا

به گزارش ایسنا، هشتمین کنگره بین‌المللی انجمن ایران‌شناسی اسپانیا در حالی یک‌شنبه ۱۳ آبان در دانشگاه تهران آغاز شد که نه تنها برای نخستین بار ایران برای برگزاری این کنگره انتخاب شده، بلکه مسئولان اسپانیایی این انجمن نیز از بی‌توجهی و کم دانشی اسپانیایی‌ها نسبت به ایران و این انجمن گلایه دارند.

خواکین رودریگز وارگاس - دبیر انجمن ایران شناسی اسپانیا - در آیین افتتاحیه این کنگره گفت:‌ اعضای انجمن ایران‌شناسان اسپانیا در ایران بسیار کم است، بسیار دور از وضعیتی است که همین رشته مطالعات ایرانی در کشورهایی مانند انگلیس و لهستان با آن روبه‌رو هستند.

او با اشاره به این‌که این انجمن در سال ۲۰۰۹ در اسپانیا فعال شده است، ادامه داد: این در حالی است که هر انجمن ایران‌شناسی در دیگر کشورهای اروپایی حداقل ۱۰۰ سال قدمت دارند، اما ما در اسپانیا حتی یک دپارتمان مطالعات ایرانی هم نداریم.

وی راه‌اندازی انجمن ایران‌شناسی اسپانیا را یک اتفاق مهم دانست و افزود: نخستین قصدمان از راه‌اندازی این اتفاق ایجاد یک دپارتمان زبان‌فارسی بود که در دو بُعد به آن نگاه می‌کردیم، نخست این‌که یک استراتژی انتخاب کنیم تا هر سال یک کنگره‌ی متفاوت در دانشگاه‌های مختلف اسپانیا و حتی کشورهای دیگر برگزار کنیم، چون حتی کلمه‌ی «ایران‌شناسی» برای بسیاری از این کشورها عجیب و غریب هستند.

او رایزنی فرهنگی ایران در مادرید را یکی از معدود مکان‌های فرهنگی دانست که از انجمن ایران‌شناسی اسپانیا حمایت‌های مادی و معنوی زیادی کرده است.

دبیر انجمن ایران شناسی اسپانیا اظهار کرد: فکر نکنید اسپانیا مانند فرانسه و انگلیس قدمت زیادی در ایجاد چنین مرکزی دارد، ما تازه به دنیا امده‌ایم، اما امیدواریم بتوانیم در اینده‌ای نه چندان دور شاهد ایجاد دپارتمان ایران‌شناسی در اسپانیا باشیم.

ادبیات فارسی پیوند دهنده ایران و اسپانیا

سید احمدرضا خضری - رییس هشتمین کنگره بین‌امللی انجمن ایران‌شناسی اسپانیا - نیز در آئین افتتاح این کنگره گفت:‌ روابط ایران و اسپانیا به عنوان دو کانون تمدنی مهم غرب و شرق پیشینه‌ای دراز به طول دو هزار سال دارد.

او با بیان این‌که این روابط در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تداوم داشته‌اند، افزود: اما خوشبختانه تحولات سیاسی و مشکلات اقتصادی مانع ادامه این روابط نشده‌اند. بلکه روابط فرهنگی و علمی از دیرباز موضوع مهم و قابل توجهی همیشگی بوده که به عنوان یک عامل تاثیرگذار بین دو طرف ایفای نقش کرده است.

وی در ادامه ادبیات فارسی را پیوند دهنده بین دو ملت دانست و افزود:‌ترجمه آثار کلاسیک، مبادلات فرهنگی بین فرهیختگان و اندیشمندان دو کشور، تاسیس کرسی‌های ادبیات اسپانیایی در ایران و کرسی‌های ادبیات فارسی در اسپانیا و در نهایت تاسیس انجمن ایران‌شناسی در اسپانیا در حدود پ۰ سال گذشته،اقدامات اولیه برای پایه‌ریزی این انجمن بوده است.

سخنران انگلیسی زبان بدون مترجم در کنگره ایران‌شناسی

آلفرد گوتیرز کاواناک - رییس انجمن ایران‌شناسی اسپانیا - نیز در آئین افتتاح این کنگره که در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد، دانشگاه تهران را یک مکان بزرگ دانست که با توجه به قدمت آن، در این مرکز علمی فرهنگی نیز تاریخ نهفته است.

او ادامه داد: در هفت رخ تمدن ایرانی آموزش و پرورش به عنوان سطوح هویت اصلی ایرانی شمرده می‌شوند.

وی ادامه صحبت‌های خود را به زبان انگلیسی بیان کرد.

در حالی سخنران بعدی ادواردو لوپز بوسکتس - سفیر اسپانیا در ایران - نیز در آیین افتتاحیه هشتمین کنگره بین‌المللی انجمن ایران‌شناسی اسپانیا بدون مترجم صحبت‌های خود را به زبان انگلیسی ارائه داد، «این کنگره با عنوان "ایران‌شناسی" برگزار شده است»، حتی در بخش‌هایی نیز مجری زبان فارسی خود را فراموش می‌کرد.

در این کنگره قرار است هفت پنل تخصصی توسط ایران‌شناسان ایرانی و اسپانیایی با موضوعاتی مانند دوران طلایی روابط بین ایران و اسپانیا، پژوهشی در نقشه‌های تاریخی و کهن ایران و اسپانیا، مروری بر دوران تاریخی ایران، نقش ایرانیان در انتقال میراث فرهنگی و هنری ایران به اسپانیای دوره اسلامی، قصه نویسی شرقی و غربی، ایران در نگاه مستندسازان ایرانی و خارجی، دیپلماسی فرهنگی و دینی ایران در قبال آمریکای لاتین و حتی تصویر تهران در سینما ارائه شوند.

در آیین افتتاح هشتمین کنگره بین‌المللی انجمن ایران‌شناسی اسپانیا محققان و مسئولانی چون ابوذر ابراهیمی ترکمان – رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی -، محمود نیلی احمدآبادی - رییس دانشگاه تهران - ، سفیر اکوادور در ایران، هادی خامنه‌ای – رییس بنیاد ایران‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی - ، مهدی محقق - رییس موسسه مطالعات اسلامی مک گیل و رییس سابق انجمن آثار و مفاخر فرهنگی - ، موسوی موحدی – استاد ممتاز دانشگاه تهران – و محمدرضا سحاب - رییس هیات مدیره مؤسسه سحاب – حضور داشتند.

نظر شما