شناسهٔ خبر: 56890 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جزئیات برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در حوزه‌های علمیه

دستورالعمل برگزاری کرسی های آزاداندیشی در حوزه های علمیه توسط دبیرخانه شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی کرسی های آزاد اندیشی حوزوی، تصویب شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ دبیرخانه شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی به استناد بند ۴ ماده ۶ آیین نامه کرسی های آزاداندیشی در حوزه های علمیه، دستورالعمل مصوب شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی کرسی های آزاداندیشی حوزوی را منتشر کرد.

کرسی آزاداندیشی نشستی است که در آن فضلا و دانش آموختگان حوزه های علمیه، به صورت آزاد، نظام مند و با رعایت اخلاق و منطق، جدال احسن در مسائل و موضوعات معین و در حضور حضار به اظهار نظر و تبادل آرا می پردازند.

کرسی های آزاداندیشی در قالب کرسی ارائه نظر، کرسی نقد، کرسی مناظره، کرسی میزگرد علمی، پاسخ به سوالات و شبهات و گفتگوی آزاد برگزار می شود.

کرسی ارائه نظر به نشستی گفته می شود که در آن شخصی به ارائه دیدگاه خود درباره یک موضوع می پردازد و کرسی نقد مربوط به بررسی و ارزیابی یک نظریه، مکتب یا اثرعلمی یا یک موضوع فرهنگی، اجتماعی است.

در کرسی مناظره، دست کم دو نفر برای اثبات دیدگاه خود و نقد و بررسی دیدگاه طرف مقابل به بحث و تبادل نظر می پردازند. در همین حال میزگرد علمی به نشستی گفته می شود که چند نفر درباره یک موضوع علمی یا اجتماعی، بحث و تبادل نظر می کند.

در کرسی پاسخ به سوالات و شبهات، به سوالات حضار در موضوعی معین پاسخ داده می شود و در گفتگوی آزاد، اشخاص به صورت آزادانه درباره موضوعی معین به ارائه دیدگاههای خود می پردازند.

کرسی آزاداندیشی حوزوی در دو سطح استادان و پژوهشگران و طلاب برگزار می شود که شامل استادان سطوح عالی و خارج در همه رشته ها و پژوهشگرانی که دارای اثر پژوهشی در یک رشته تخصصی باشند، است. در همین حال سطح طلاب نیز شامل عموم طلاب تا سطح ۴ می شود و در این سطح رتبه ارائه دهندگان دانشگاهی به تناسب سطوح حوزوی لحاظ می شود.

براین اساس مدیران حوزه های علمیه استانها موظفند حداکثر ظرف مدت یک ماه از ابلاغ این دستورالعمل، نسبت به تشکیل و فعالسازی کمیته استانی براساس ماده ۷ آیین نامه اقدام و اطلاع رسانی لازم را به فضلا و دانش آموختگان حوزه انجام دهند.

در همین حال متقاضی برگزاری کرسی آزاداندیشی باید تقاضای خود را به صورت مکتوب در قالب «طرح نامه» به کمیته استانی ارائه دهد و طرح نامه پس از دو هفته ارزیابی و سطح بندی می شود. پس از تصویب این طرح، کمیته استانی با توجه به موضوع کرسی، نسبت به تعیین مدیر، داور، ناقد یا ناقدان کرسی اقدام می کند.

رتبه علمی داور باید هم سطح یا بالاتر از ارائه کنندگان کرسی آزاداندیشی باشد.

کرسی آزاد اندیشی در صورت داشتن شرایط لازم، می تواند در فضای مجازی نیز برگزار شود.

نظر شما