شناسهٔ خبر: 56877 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مراسم بزرگداشت «فواد سزگین» برگزار می شود

مراسم بزرگداشت «فواد سزگین» به همت کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران، شنبه ۵ آبان از ساعت ۱۴ تا ۱۶ در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مراسم بزرگداشت «فواد سزگین» به همت کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران، شنبه ۵ آبان و از ساعت ۱۴ تا ۱۶ در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار می شود.

در این نشست، حجت الاسلام رسول جعفریان، محمد باقری و فرید قاسملو به ایراد سخن می‌پردازد و کتاب های فواد سزگین نیز به نمایش گذاشته می شود.

فواد سزگین، اندیشمند اسلامی و تاریخدان ترکیه ای بود. او مدرس دانشگاه استانبول بود، اما در پی کودتای ۱۹۶۰ میلادی ترکیه این سمت را از دست داد. وی در سال ۱۹۶۱ به آلمان مهاجرت کرد و به عنوان استاد مدعو در دانشگاه فرانکفورت شروع به کار کرد. در سال ۱۹۸۲، سزگین مؤسسه تاریخ علوم اسلامی عربی را تاسیس کرد. امروز این مؤسسه جامع ترین مجموعه از متون تاریخ علم عربی اسلامی در جهان را دارا است.

سزگین، در سال ۱۹۸۳ یک موزه منحصربه فرد در این مؤسسه، با گرد هم آوردن بیش از ۸۰۰ مدل از دستگاه های علمی تاریخی، ابزار و نقشه ها، عمدتاً متعلق به عصر طلایی علوم اسلامی تأسیس کرد. موزه بسیار مشابهی در سال ۲۰۰۸ در استانبول افتتاح شد. در سال ۱۹۶۸، سزگین چهار کتاب ناشناخته حساب «دیوفانت» را در حرم امام رضا (ع) در شهر مشهد مقدس یافت.

وی در زمینه احیاء و بازسازی دستاوردهای تمدنی دانشمندان اسلامی کارهای ماندگاری را از خود به جای گذاشت و یک مرکز نمایشگاهی و موزه ای ارزشمندی را در شهر فرانکفورت و در مرکز انستیتو تاریخ علوم اسلامی این شهر تشکیل داد.

۱۳ جلد کتاب تاریخ ادبیات عربی او (۱۹۶۷-۲۰۰۰) زیر بنای تاریخ علم و فناوری در جهان اسلام و گاهشمار دانشمندان و مهندسان مسلمان است. کتاب ۵ جلدی علوم طبیعی اسلام او اسناد اقلام موجود در موزه فرانکفورت است.

سزگین استدلال کرده است که دریانوردان مسلمان آمریکا را پیش از غربی ها کشف کرده بودند و با اسناد معتبر نشان داده که غربی ها بدون استفاده از مدارک مسلمانان نمی توانستند با امکانات دریانوردی آن موقع به آمریکا برسند.

نظر شما