شناسهٔ خبر: 56464 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

خوشنویسی پل ارتباطی ما با جهان اسلام است

پنجمین دوسالانه بین‌المللی خوشنویسی ایران برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه ایران؛ پنجمین دوسالانه بین‌المللی خوشنویسی ایران با حضور سید عباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مجتبی حسینی؛ معاون امور هنری، عبدالمحمد زاهدی؛ استاندار قزوین، هادی مظفری؛ مدیرکل هنرهای تجسمی، اکبر اسکندری نژاد؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین و هنرمندان خوشنویس عصر پنجشنبه پنجم مهر ماه به میزبانی شهر قزوین و با معرفی برگزیدگان، به‌کار خود پایان داد.

در مراسم اختتامیه دوسالانه، سید عباس صالحی با اشاره به نقش معنوی هنر خوشنویسی بیان کرد: از این هنر می‌توان به‌عنوان دریچه‌ای برای دیپلماسی و ارتباط با جهان اسلام استفاده کرد. خوشنویسی همیشه خطی از دیپلماسی عمومی ایرانی بوده است و در دوره‌های مختلف تاریخی شاهدیم که از طریق شعر و این هنر، دیپلماسی عمومی و اجتماعی برقرار کرده‌ایم. با تمام اختلاف نظرها، خط و خوشنویسی می‌تواند جوامع اسلامی و جوامع شرقی را با ایران مرتبط کند.

او افزود: فضای مجازی امروز، فضای حقیقی زندگی انسانی است و خوشنویسی باید در این فضا جلوه‌ای تازه پیدا کند. این هنر ایرانی با توجه به ویژگی‌های مختلف و متنوعی که دارد، می‌تواند بی‌تردید جزو نمادهایی از هویت ایرانی به شمار برود.

صالحی با اشاره به اینکه هیچ یک از اجزای فرهنگ و هنر ایران به اندازه خوشنویسی با فرهنگ ما ارتباط ندارد، تصریح کرد: به‌طور مثال ادبیات فارسی از طریق موسیقی و خوشنویسی جاودانه شده و در خاطرات و اذهان ریشه دوانده است. خوشنویسی با اغلب هنرهای ایرانی ارتباط پیوسته و ناگسسته‌ای یافته و خط، تعامل و ارتباط هنر ایرانی است. شاید با همین نگاه باشد که خوشنویسی ایرانی با روح ایرانی هم نسبت دارد و از ارتباطی وثیق برخوردار است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه آرامش، صلح جویی، اعتدال و میانه روی به نحوی از روح و هنر ایرانی مایه گرفته اضافه کرد: خوشنویسی در مقایسه با هنرهای فراموش شده، اتصالی تاریخی پیدا کرده و روند رو به گسترش آن در ایران زمین از دیرباز تاکنون ادامه دارد. صدها هزار جوان در این هنر می‌کوشند و حضور بانوان در هنر خوشنویسی نقطه عطف و بشارتی نیک برای آینده این هنر معنوی در تاریخ خوشنویسی ایران است. بدون شک این هنر نیازهایی دارد که همگی باید برای پاسخگویی به آن تلاش کنیم.

صالحی با اشاره به سهم اقتصادی هنر خوشنویسی در دنیا، توضیح داد: این سهم آنچنان که باید برجسته نیست و می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های موجود در این زمینه قدم‌های جدی تری برداشت.

صالحی با تأکید بر اینکه خوشنویسی به قطب‌های مکانی نیاز دارد، گفت: ایده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای شهرهای خلاق با همین نگاه است تا شهرها با توجه به مزیت نسبی خود به قطب‌های هنری تبدیل شوند.

همچنین در ادامه این مراسم، رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران با اشاره به اینکه این رویداد بهترین فرصت برای شناسایی هنرمندان جوان است، گفت: برگزاری مستمر دوسالانه توانسته ضمن ارائه آثار ارزشمند هنرمندان جوان و شاخص به اعتلای این هنر اصیل کمک شایانی کند. خوشنویسی، یکی از میراث‌های فرهنگی است که پایه اساسی فرهنگ و هنر این مرز و بوم محسوب می‌شود. غلامحسین امیرخانی افزود: مسئولان فرهنگی باید برای چند میلیون ایرانی مقیم خارج برنامه هنری داشته باشند و از آنان حمایت کنند. رئیس انجمن خوشنویسان کشور تصریح کرد: سه رشته هنری خط شکسته، ثلث و نسخ احیا شده و امروز موجب افتخار ماست. همچنین امروز بانوان در اندازه استادان مرد هنرنمایی می‌کنند.

معرفی برگزیدگان

در بخش ثلث، مجید داستانی و علی ایرانی از قم و علی احسان‌پور از مشهد مقدس به‌عنوان نفرات اول تا سوم معرفی شدند. در بخش نسخ این دوره از دو سالانه خوشنویسی نیز به ترتیب الهام میرطلایی از اصفهان، مجید سعیدکافی از سمنان و عذرا عبدالله‌پور از اصفهان عنوان اول تا سوم را کسب کردند. رتبه‌های اول تا سوم بخش شکسته نستعلیق نیز به فردین ولی‌زاده از تهران، حافظ رنجبر از کردستان و شمس‌الدین مرادی از ایلام اختصاص یافت. در بخش نستعلیق مصطفی عابدینی از قزوین، یادگار خیام از کردستان و سیدحیدر موسوی از قزوین به ترتیب مقام اول تا سوم را به‌دست آوردند.

همچنین در ادامه این مراسم از غلامحسین امیرخانی، علی شیرازی، محمد سلحشور، علی اشرف صندوق آبادی، احمد پیله چی و امیراحمد فلسفی به‌عنوان داوران بخش نستعلیق، محمد حسین عطارچیان، کابلی خوانساری و مجتبی ملک‌زاده در بخش داوران شکسته نستعلیق، احمد فارس، موحد و احمد عبدالرضایی در بخش داوران ثلث و نسخ نیز قدردانی شدند. همچنین نفیسه تقوی و احمد خوانساری از قم و احسان کاظمی از تهران در بخش ثلث به‌عنوان نفرات شایسته قدردانی معرفی شدند.

زهرا شیرازی‌پور از البرز، زهرا میبدی از قم و مصطفی رضایی از اصفهان نیز به‌عنوان نفرات شایسته قدردانی در بخش نسخ معرفی شدند.

جایزه نفرات شایسته قدردانی در بخش شکسته نستعلیق نیز به امیر دانش مراقی از مراغه، ذبیح‌الله دولویی مهر از البرز، یونس رضایی از قزوین، مهدی منصوری از ایلام، میثم صدری از تهران، محمود رحیمی عهد از تهران، گوهر همایی از قزوین و بهادر پگاه از قزوین اهدا شد.

در بخش شایسته قدردانی بخش نستعلیق نیز پیمان سادات‌نژاد از ایلام، مجتبی شریفی از اصفهان، سلیمان میری از تهران، علی خیری از اصفهان، مرتضی جعفری از مازندران، هادی سیدخایی از مشهد مقدس، اصغر محمدی از قم، سعید زما از کرمانشاه، حمیدرضا توکلی از اصفهان و احمد احمدی از اصفهان معرفی شدند.

پنجمین دوسالانه خوشنویسی با حمایت مرکز هنرهای تجسمی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین از سوم شهریورماه در بخش‌های نستعلیق، شکسته‌ نستعلیق، نسخ و ثلث در سرای سعدالسلطنه آغاز شد.

با فراخوان این دوره از دوسالانه 700 اثر به دبیرخانه آن ارسال شد که 250 اثر منتخب در نمایشگاه دوسالانه به نمایش گذاشته شد. از آثار پذیرفته شده مربوط به دوسالانه خوشنویسی قزوین 210 اثر منتخب با یکدیگر رقابت کردند. شهر قزوین بواسطه برخورداری از هنرمندان بنام خوشنویسی کشور از جمله میرعماد میرعماد حسنی (استاد بزرگ خط نستعلیق)، میرزا محمد حسین عماد الکتاب قزوینی، میرزا محمد علی خیارجی، عبدالمجید طالقانی و ملک محمد قزوینی و ابوالحسن محصص مستشاری، پایتخت هنر خوشنویسی در ایران نام گرفته است.

نظر شما