شناسهٔ خبر: 56078 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

عدم قوانین ارتباط صنعت ودانشگاه / ایجاد تشکل خیرین دانشگاه یاسوج

رئیس دانشگاه یاسوج گفت: قوانین لازم برای توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه در کشور وجود ندارد و لازم است با تدوین قوانین وظایف هر بخش و نهاد تعیین شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر/ زهرا ساختمانیان؛ احمد عریان رئیس دانشگاه یاسوج به سوالات خبرنگاران  پاسخ داد.

در این جلسه رئیس دانشگاه یاسوج در خصوص موضوعاتی چون وضعیت ارتباط دانشگاه با صنعت، نحوه فعالیت آزمایشگاه مرکزی دانشگاه، زیرساخت های علمی و آموزشی و شناسایی نیازهای استان و کشور برای رفع نیازها صحبت کرد.

مشروح گفتگوی مهر با احمد عریان به شرح زیر است:

*باتوجه به اینکه از تاسیس این دانشگاه حدود ۳۵ سال می گذرد، درحال حاضر این دانشگاه دارای چه تعداد دانشکده، دانشجو و اعضای هیات علمی است، چراکه نیروی انسانی و زیرساخت مناسب در رشد و توسعه مراکز دانشگاهی بسیار موثر است.

دانشگاه یاسوج که به عنوان دانشگاه مادر در استان کهگیلویه و بویر احمد واقع است حدود ۳۵ سال گذشته راه اندازی شد و ابتدا زیر نظر دانشگاه شیراز فعالیت خود را آغاز کرد اما پس از رشد سریع کمی و کیفی به سرعت تبدیل به یک دانشگاه مادر شد.

بنابراین اکنون این دانشگاه مسئولیت نظارت و ارزیابی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی منطقه را برعهده دارد.

باتوجه به اینکه دانشگاه یاسوج یک دانشگاه جامع به شمار می رود درحال حاضر این دانشگاه دارای رشته های مهندسی و فنی، علوم انسانی، کشاورزی و علوم پایه است که این رشته ها در ۶ دانشکده فعال هستند.

درحال حاضر دانشگاه یاسوج دارای ۳۲ رشته کارشناسی، ۶۵ رشته کارشناسی ارشد و ۲۰ گرایش در دوره دکتری با حدود ۶ هزار و ۳۰۰ دانشجو است که از این تعداد حدود ۲ هزار دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می کنند.

توجه به زیرساخت های علمی و آموزشی از اولویت های این دانشگاه است بنابراین برای دستیابی به این موضوع اکنون این دانشگاه دارای ۲۳۲ عضو هیات علمی است.

*در صحبت هایتان به موضوع نیروی انسانی و زیرساخت های آموزشی این دانشگاه اشاره کردید تاکنون تا چه میزان توانسته اید از این پتانسیل ها برای ارتباط با صنعت و جامعه بهره برداری کنید و در مجموع وضعیت ارتباط صنعت و دانشگاه را در این استان چگونه ارزیابی می کنید؟

من فکر می کنم با وجود ۴۰ سال از عمر انقلاب اسلامی اما هنوز موضوع ارتباط دانشگاه ها و صنعت در جایگاه مطلوب خود قرار ندارد و ما نتوانستیم این ارتباط را نهادینه کنیم.

در واقع می توان گفت که هنوز قوانین لازم برای دستیابی به این هدف فراهم نشده و این امر موجب شده تا ما در مقایسه با کشورهای توسعه یافته جایگاه مطلوبی در این زمینه نداشته باشیم. بنابراین لازم است در این راستا قوانین لازم تدوین تا وظایف هر بخش و نهاد برای دستیابی به این مهم مشخص شود.

بسیاری از مدیران، دانشگاه را محور توسعه تلقی نمی کنند در حالی که توسعه پایدار از مسیر ارتباط دانشگاه با صنعت می گذرددر استان کهگیلویه و بویر احمد وضع بدتر است چراکه تعامل مشخصی میان سازمان ها، نهادها و بخش خصوصی و کارخانه داران با دانشگاه ها ایجاد نشده در واقع می توان گفت که در این زمینه همدلی و همکاری در استان به وجود نیامده است.

بسیاری از مدیران دانشگاه را محور توسعه تلقی نمی کنند درحالی که توسعه پایدار از مسیر ارتباط دانشگاه و صنعت می گذرد. ما توقع داریم باتوجه به پتانسیل های علمی، آموزشی و تحقیقاتی موجود در دانشگاه، طرح های تحقیقاتی استانی به جای اینکه به دانشگاه های دورتر واگذار شود به دانشگاه یاسوج ارائه شود.

در این راستا مدیران استانی لازم است بایکدیگر جلسه بگذارند و در این زمینه به جمع بندی برسند.

ما معتقدیم دانشگاه یاسوج باتوجه به تخصص و رشته هایی که دارد می تواند در بسیاری از زمینه های تخصصی فعالیت کند و در راستای حل مشکلات استان و جامعه برنامه ریزی داشته باشد.

به اعتقاد من هزینه کرد برای دانشگاه ها به نوعی سرمایه گذاری است و ارزش افزوده آن چندین برابر است.

در نهایت باید گفت که باوجود تمام تلاش هایی که برای تقویت ارتباط صنعت، جامعه و دانشگاه در کشور صورت گرفته اما هنوز راه طولانی در این مسیر باید طی کنیم.

*درحال حاضر این دانشگاه چه میزان قرارداد با خارج از دانشگاه دارد؟

میزان قراردادهای دانشگاه یاسوج با خارج از دانشگاه در شان این دانشگاه نیست بنابراین رغبتی برای اعلام میزان قراردادها ندارم اما از ابتدای فعالیت خود در این دانشگاه به دنبال برنامه ریزی برای معرفی دستاوردها و توانمندی های دانشگاه به جامعه و صنعت بوده ام تا از این طریق بتوانیم میزان قراردادهای صنعتی خود را با خارج از دانشگاه افزایش دهیم.

به دلیل تلاش های صورت گرفته میزان حجم قراردادهای دانشگاه با نهادها و مراکز صنعتی نسبت به گذشته سه برابر رشد داشته اما این رقم باید افزایش یابد. در واقع فاصله ما با جایگاهی که باید باشد بسیار طولانی است.

میزان قراردادهای صنعتی دانشگاه یاسوج نسبت به گذشته سه برابر رشد یافته استدرحال حاضر رشته هایی در این دانشگاه دایر شده که می تواند مشکلات جامعه را برطرف کند بنابراین ما آمادگی داریم از پتانسیل نیروی انسانی در این رشته ها برای رفع نیازهای کشور استفاده کنیم.

ارتباط با صنعت امروز تنها ساخت پیچ مهره و درست کردن یک دستگاه نیست بلکه شامل فرآیندی از زمان انتخاب محصول اولیه تا ساخت، بازاریابی و مدیریت را در بر می گیرد.

*قراردادهای دانشگاه یاسوج بیشتر در چه حوزه هایی بوده است؟

بیشترین حجم قراردادهای این دانشگاه در حوزه فناوری اطلاعات است اما این دانشگاه در زمینه هایی مانند مدیریت بحران، اقتصاد، پدافند غیرعامل، کشاورزی و نفت نیز قراردادهایی با خارج از دانشگاه دارد.

*یکی از مراکزی که می تواند نقش موثری در ارتباط صنعت و دانشگاه فراهم کند، آزمایشگاه مرکزی است، دانشگاه یاسوج چه برنامه ای برای فعالیت آزمایشگاه مرکزی خود دارد و اکنون این آزمایشگاه چه خدماتی ارائه می دهد؟

آزمایشگاه های مرکزی دانشگاه ها باید پاسخگوی آخرین فناوری های روز دنیا باشند تا علاوه بر تامین نیازهای روزمره جامعه صنایع نیز بتوانند از این ظرفیت بهره برداری کنند.

آزمایشگاه مرکزی دانشگاه یاسوج به دلیل تجهیزاتی که در سال های اخیر برای آن خریداری شده از وضعیت خوبی برخوردار است و اکنون در مرحله ای قرار گرفته که می تواند نیازها و مشکلات جامعه و صنعت را پاسخگو باشد.

این آزمایشگاه حتی قادر است به صنایع دیگر استان ها و کشورهای دیگر نیز خدمات لازم ارائه کند.

این آزمایشگاه به تجهیزات موثر تجهیزشده که بتواند مشکل صنعت، دانشگاه های استانی و دیگر استان ها را حل کند.

طی سال های گذشته از نظر تجهیز آزمایشگاه های دانشگاهی وضعیت خوبی نداشته ایم اما اکنون در این زمینه فعالیت هایی صورت گرفته و امیدواریم با تجهیز این مراکز بتوانیم علاوه بر ارائه خدمات به نیازهای داخلی، بخشی از نیازهای خارجی را نیز تامین کنیم.

به طور مثال دانشگاه هایی مانند صنعتی اصفهان و شیراز علاوه بر ارائه خدمات داخلی طی سال های گذشته به دنبال ارائه خدمات آزمایشگاهی خود به دیگر کشورها از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده اند.

*حضور خیرین در آموزش عالی نقش موثری در توسعه علم و آموزش کشور خواهد داشت که این روند طی سال های گذشته رو به رشد بوده است. درحال حاضر دانشگاه یاسوج چه برنامه ای برای استفاده از توان خیرین برای پیشبرد برنامه ها و سیاست های خود دارد؟

در دین مبین اسلام به موضوع وقف تاکید بسیاری شده اما بیشتر فعالیت خیرین در حوزه ساخت مساجد و مدارس در حوزه آموزش و پرورش بوده و طی سال های اخیر این افراد به حوزه آموزش عالی نیز وارد شده اند. خیرین می توانند با ساخت دانشکده های جدید، آزمایشگاه ها، خوابگاه ها، خرید تجهیزات های تک آزمایشگاهی به رشد و توسعه دانشگاه ها سرعت ببخشند.

باتوجه به اینکه در برخی موارد با دانشجویانی در دانشگاه ها مواجه می شویم که حتی نمی توانند هزینه ژتون غذا را تهیه کنند بنابراین در این زمینه می توانیم از توان و ظرفیت خیرین برای رفع این نوع مسائل استفاده کنیم.

در واقع خیرین می توانند دانشجویان را در حوزه های مختلف آموزشی، پژوهشی و صنفی بورسیه کنند تا دانشجویان نخبه و علاقه مند به تحصیل بتوانند با فراق بیشتری تحصیل خود را دنبال کنند و یا به دلیل ناتوانی مالی ترک تحصیل نکنند.

توسعه دانشگاه ها ارتباط مستقیمی با توسعه کشور دارد بنابراین در صورت ورود بیشتر خیرین به حوزه آموزش عالی می توانیم زمینه توسعه کشور را بیشتر از گذشته فراهم کنیم.

در این دانشگاه برنامه داریم با حمایت خیرین تشکلی به عنوان خیرین حامی دانشگاه یاسوج راه اندازی کنیم که از طریق این تشکل بتوانیم تعدادی از دانشجویان را بورسیه کرده و در زمینه حمایت های نرم افزاری و سخت افزاری نیز از این افراد بهره ببریم.

نظر شما