شناسهٔ خبر: 54081 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اولین کتاب از مجموعه گفتگوهای شاملو چاپ شد

کتاب «سندباد در سفر مرگ» شامل اولین بخش از گفتگوهای احمد شاملو توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کتاب «سندباد در سفر مرگ» شامل اولین بخش از گفتگوهای احمد شاملو توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شد. این کتاب نود و پنجمین عنوان مجموعه «درباره ادبیات» است که توسط این ناشر چاپ می شود و گفتگوهای این شاعر از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۸ را در بر می گیرد.

این کتاب که با تائید آیدا سرکیسیان همسر شاملو منتشر شده، ۴۴ گفتگو با این شاعر را در بر می گیرد که بین آن ها، در ۳ گفتگو، شاملو خود در مقام مصاحبه کننده قرار دارد. ۴ گفتگوی چاپ شده در این کتاب هم در قالب نظرخواهی از مشاهیر و طرح تک سوال درباره موضوعی ویژه از چند نفر بوده که پاسخ های شاملو در قالب گفتگو و در این کتاب چاپ شده اند.

بخش دوم گفتگوهای شاملو هم که مربوط به پس از سال ۱۳۸۵ و انقلاب می شود، گردآوری و مدون شده و در دستور کار چاپ قرار گرفته است. مطالب کتاب پیش رو و مجموعه دوم، برگرفته از آرشیوی مطبوعاتی است که آیدا سرکیسیان (شاملو) از دهه ۱۳۴۰ تاکنون گردآوری و در منزل نگهداری می کند.

پیش از شروع گفتگوهای کتاب، جملاتی از شاملو تحت عنوان «حرف هایی از ا.بامداد» درج شده که قسمت هایی از گفتگوی شاملو با مجله اندیشه و هنر را شامل می شود. این گفتگو به طور کامل در صفحات ۲۱ تا ۳۶ کتاب «سندباد در سفر مرگ» چاپ شده است.

عناوین گفتگوهای چاپ شده در این کتاب به ترتیب زیر است:

«گفت و گوی وثوقی، خبیری و آغداشلو با احمد شاملو»، «گفت و گوی علی اصغر ضرابی با احمد شاملو (چهار بخش)»، «بر چهره زندگانی من، آیدا لبخند آمرزش است»، «این بازار آشفته شعر محکوم به فناست!»، «گفت و گوی مهدی فشنگچی با احمد شاملو»، «گفت و گوی نوا با احمد شاملو»، «گفت و گوی احمد شاملو با منصوره حسینی»، «گفت و گوی احمد شاملو با صدرالدین الهی»، «گفت و گوی علی گلزاده با احمد شاملو»، «گفت و گوی شاهرخ جنابیان با احمد شاملو (شش بخش)»، «گفت و گوی برنامه پیوسته با احمد شاملو و یدالله رویایی»، «دعوت عام»، «استادان فن جرات نقاب برداشتن از چهره حافظ را ندارند!»، «گفت و گوی احمد شاملو با ژاله سام»، «درباره آیین نامه جدید تشویق مورخان و ناشران»، «گفت و گوی منوچهر آتشی با احمد شاملو»، «میزگردی پیرامون ترجمه (دو بخش)»، «گفت و گوی بزرگ پورجعفر با احمد شاملو و محمد حقوقی»، «درباره مراسم نوروز»، «گفت و گوی مهرداد شکوری با احمد شاملو»، «گفت و گوی م.عرفی نژاد با احمد شاملو»، «احمد شاملو و برنامه کودکان»، «گفت و گوی فریده گلبو با احمد شاملو»، «بهترین کتابی که امسال خوانده اید و مهم ترین رویداد هنری سال»، «زن ایرانی لایق آزادی است؟»، «گفت و گوی اسماعیل خویی با احمد شاملو»، «بهار که می آید و یاد اولین عشق...»، «در مرگ پیکاسو»، «گفت و گوی عبدالطیف زبیدی با احمد شاملو»، «گفت و گوی علی اصغر ضرابی با احمد شاملو (سه بخش)»، «گفت و گوی مینو وزیری با احمد شاملو»، «گفت و گوی سیمین ضرابی با احمد شاملو (دو بخش)»، «گفت و گوی منصوره پیرنیا با احمد شاملو (دو بخش)»، «اروپا برای من قفس بود»، «گفت و گوی مسعود بهنود با احمد شاملو»، «گفت و گوی فاطمه خوشه گیر با احمد شاملو»، «گفت و گوی سیما تقوی با احمد شاملو»، «گفت و گوی علی رضا میبدی با احمد شاملو»، «مصاحبه رادیویی با احمد شاملو»، «گفت و گوی نائومی بی. شالیت با احمد شاملو»، «گفت و گوی بخش فارسی رادیو بی بی سی با احمد شاملو (سه بخش)»، «گفت و گوی خبرگزاری تاس با احمد شاملو سردبیر ایرانشهر» و «مصاحبه با احمد شاملو، پس از بازگشت به ایران».

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

- شما که در این دو سال اخیر باز به طرف مردم و خلق گرایش پیدا کردید و از شعر ملتزم و اجتماعی دفاع می کنید و باز از مردم حرف می زنید، خوب یادتان هست که زمانی اکثر همین مردم را با صفت بویناکان نام بردید. همان طور که قبلا گفتم شما در مراحل مختلف زندگی تان طرز تفکرهای مختلفی داشته اید یا تابع احساسات تان بودید.

اولا این که گفتید که باز به طرف مردم آمدید، باید بگویم من هیچ وقت از مردم دور نبودم. من عضوی هستم از این جامعه منتها موضوعی هست که برای روشن کردن آن باید کمی به عقب برگردم. اگر کسی واقعا با تمام عقیده و با تمام منطق و با تمام صمیمیتش در صف مخالف من باشد، من هرگز به خودم اجازه نمی دهم به او توهین کنم. چون او عقیده یی دارد برای خودش همچنان که من برای خودم عقیده یی دارم منتها عقیده ما متضاد است. خب یا او نتوانسته مرا مجاب کند یا من نتوانسته ام او را مجاب کنم.

اشخاصی را می‌بینم که واقعا ساده انگارانه برای خود تفکراتی قایل هستند، نمی‌خواهم بگویم دکترین یا ایدئولوژی. چنین کسی هم واقعا چوب حماقتش را می خورد و باز تقصیر جامعه است که نتوانسته یا نشده و یا نخواسته وضعی پیش بیاورد که مردم واقعا بتوانند برای خودشان راه و روش مشخصی پیدا کنند.

این کتاب با ۴۱۳ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۳۶ هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما