شناسهٔ خبر: 53035 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مراسم تجلیل از مقام علمی استاد دکتر سیدمصطفی محقق داماد برگزار شد

مراسم تجلیل از مقام علمی استاد دکتر سیدمصطفی محقق داماد عضو پیوسته و رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم و رونمایی از ارج نامه ایشان برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روابط عمومی فرهنگستان علوم؛ مراسم تجلیل از مقام علمی استاد دکتر سیدمصطفی محقق داماد عضو پیوسته و رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم و رونمایی از ارج نامه ایشان، با پیام رئیس محترم جمهوری، و سخنرانی آقایان دکتر رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم، دکتر علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهوری، دکتر رسول جعفریان عضو فرهنگستان علوم و رئیس کتابخانه دانشگاه تهران، دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی عضو پیوسته فرهنگستان علوم، دکتر محسن اسماعیلی عضو حقوقدان شورای نگهبان، دکتر سیدحسین صفایی رئیس شاخه حقوق فرهنگستان علوم، حجت الاسلام و المسلمین دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات، دکتر سیمایی و سخنرانی آیت الله دکتر سیدمصطفی محقق داماد برگزار شد.

در این مراسم کتاب «مردی از تبار خرد و فضیلت؛ ارج نامه استاد دکتر سیدمصطفی محقق داماد» که توسط فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است، با حضور آقایان دکتر داوری اردکانی ریاست فرهنگستان علوم، آیت الله سیدمحمد خامنه ای رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا، دکتر محمدرضا عارف عضو پیوسته فرهنگستان علوم و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، دکتر علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهوری و عضو فرهنگستان علوم، دکتر حسین نمازی دبیر فرهنگستان علوم، دکتر احمد احمدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو فرهنگستان علوم، حجت الاسلام و المسلمین دعایی، حجت الاسلام و المسلمین سیدهادی خامنه ای، حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری و دکتر محسن اسماعیلی رونمایی شد.

در ابتدای این جلسه و پس از پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی از قرآن کریم، آقای دکتر رسول جعفریان عضو فرهنگستان علوم و رئیس کتابخانه دانشگاه تهران به عنوان مدیر جلسه، سخنرانی کوتاهی راجع به شخصیت آقای دکتر محقق داماد کرد و گفت: عقل و درایتی که از مجموع فرهنگ و شیعه می شناسیم محصول حوزه و دانشگاه است و این نسل از زمان مطهری و بهشتی آغاز شده و تا به امروز که زمان افرادی چون محقق داماد است ادامه یافته است. یکی از ویژگی های آیت الله محقق داماد این است که وقتی انحرافی ببینند یا جمله نادرستی بشنوند ساکت نمی مانند و در کنار پرداختن به علم و دانش به جنبه های اصلاحی نیز می پردازند. وی افزود: یادگیری روش های نو، مردمی بودن، اخلاقی که از پدر، پدربزرگ و برادر خود به ارث برده اند، همگی از جمله فضائل ایشان است. محقق داماد از آغاز طلبگی همیشه دست مردم را می گرفت و احساس مسئولیت داشت. علاوه بر این در چهار رشته ادبیات، فلسفه، فقه و حقوق خیلی خوب درس خوانده اند و حاذق اند. بنده از ایشان بسیار خواندم و یاد گرفته ام و راجع به ایشان بیشتر از اینها می دانم که امیدوارم مجال دست دهد و در محفل دیگری بازگو کنم.

پس از آقای دکتر جعفریان، آقای دکتر حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهوری، پیام آقای دکتر حسن روحانی رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران را که خطاب به آیت الله محقق داماد نوشته شده بود قرائت کرد.

آقای دکتر علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهوری و عضو گروه علوم مهندبسی فرهنگستان علوم از دیگر سخنرانان این جلسه بود. ایشان در سخنانش اظهار داشت: به نظر من مهمترین ویژگی ایشان مصمم بودن در راهی که پیش می گیرد است. محقق داماد در راهی که طی می کند شک نمی کند و متحیر نیست. او می داند مقصدش کجاست و هدفش چیست. شیوه بیان و تبیین مسائل از دیگر ویژگی های این عالم بزرگوار است. وی افزود: نحوه گفتمان آیت الله محقق داماد بسیار ارزشمند است و هر کسی از شنیدن صحبت های ایشان لذت می برد. جود و کرم از دیگر ویژگی های اوست. همچنین در باب اجتهاد مواضع ایشان بسیار شاذ و نادر است و بنده در همین جا اعلام می کنم که از مریدان این عالم هستم.

آقای دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی عضو پیوسته فرهنگستان علوم و استاد فلسفه در ادامه این مراسم گفت: از برگزاری چنین مجلسی خوشحال هستم. همه موجودات در جهانند و فرق انسان با دیگر موجودات این است که انسان جهان دارد ولی موجودات دیگر این گونه نیستند و انسان چون جهان داردپس فرهنگ دارد. فرهنگ هم یک جهان ندارد، در یک فرهنگ جهان های مختلفی حضور دارند و انسانها به شیوه های مختلفی زندگی می کنند. تاریخ نشان می دهد که علم در حال حاضر بسیار گسترش یافته و هر کسی در رشته خودش مرزهای خود را می شناسد. انسان امروز بیش از هر عصر دیگری در تناقض ها زندگی می کند اما مهر و محبت همیشه ثابت بوده  و جهان براساس مهر و کین استوار است. وی افزود: در عالم بودن خانواده محقق داماد همین بس که پدربزرگشان، حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی موسس حوزه علمیه قم بوده است و معلوم نیست که اگر ایشان نبود حوزه چه می شد! مهربانی پدر ایشان هم موجب شد تا حوزه نجات یابد. از زمان شیخ طوسی تا امروز که علم اصول پیدا شده اگر بخواهم علم اصول را تجسم کنم سید محمد محقق داماد را بر می گزینم. زندگی این عالم بزرگوار با علم اصول گره خورده بود. دکتر ابراهیمی دینانی ادامه داد: محقق داماد زبان خارجی را خوب بلد است و جهان را خوب می شناسد. او زبانش، زبان اسلام، مظهر کامل وحدت حوزه و دانشگاه و مظهر کامل علم قدیم و جدید است. چندی پیش در یک جلسه ای ایشان از عبارت ولایت دوستی نام بردند و بنده هم در همین جا این عبارت را استفاده می کنم. این عالم بر مهر و دوستی استوار است و خدا را شکر که ما سالها در سپهر ولایت دوستی با ایشان هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین آقای دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات گفت: در این جلسه جای دکتر نصر خالی است چرا که آیت الله محقق داماد از برجسته ترین دستیاران ایشان بود. یکی از ویژگی های برجسته آیت الله محقق داماد این است که به شبهات و مسائلی که در جامعه وجود دارد پاسخ می دهد و از حقیقت دفاع می کند ضمن اینکه مسائل و مطالبی که بیان می کنند همیشه به روز است و روزنامه اطلاعات افتخار این را دارد که ناشر اندیشه های ایشان باشد. دعایی در پایان خطاب به محقق داماد اظهار داشت: حجت دیندارانی هستید که در آستانه از دین بریدن هستند و شما همان کوهی هستید که به شما پناه آورده اند.

آقای دکتر محسن اسماعیلی عضو حقوقدان شورای نگهبان و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران که از شاگردان استاد محقق داماد هست، در ادامه این سخنرانی ها گفت: بنده بیش از ۳۰ سال است که از دانش این استاد بهره مند شده ام و جامعیت ایشان در فقه و اصول و منطق مثال زدنی است. آیت الله محقق داماد گنجینه خاطرات ایران و حوزه علمیه هستند و در همه مواردی که بنده در خدمت ایشان بودم نکته های نابی شنیده ام. نکته سنجی ایشان در تاریخ نقلی درس زندگی می دهد و خوشبختانه حافظه خوبی که دارند موجب می شود که همه چیز را دقیق و امانتدارانه نقد کنند. وی افزود: خوش بیانی و خوش محضری از دیگر خصایص ایشان است. محقق داماد هم فقیه است و هم فقیه پرور و هنرش پرورش انسان های اندیشمند است. مردم داری و درد شناسی از دیگر ویژگی های ایشان به شمار می رود و از همه اینها مهمتر وطن دوستی ایشان که موجب شد امروز در کنار ما باشند از دیگر فضائل اخلاقی این عالم بزرگ است و خدا را شکرکه ایشان در کشور ماندند.

آقای دکتر سیدحسین صفایی رئیس شاخه حقوق فرهنگستان علوم با  اشاره به اینکه برگزاری چنین مجالسی تجلیل از علم است اظهارداشت: بنده ۴۰ سال از محضر ایشان بهره مند شدم و مطلع هستم که کتابهای فقه این عالم بسیار عالی و جز کتاب های درسی است که دانش جویان زیادی از آن استفاده می کنند به عقیده من ایشان مظهر فقه پویا هستند و سعی می کنند فقه را طوری تفسیر کنند که پاسخگوی مسائل روز باشند. علاوه بر این در زمینه مالکیت فکری هم اطلاعات خیلی خوبی دارند و همواره نیازهای خود را در نظر می گیرند. خلاصه اینکه مقام آیت اللهی شایسته و برازنده ایشان است.

در ادامه این مراسم آقای دکتر سیمایی صراف به نمایندگی از شاگردان آیت الله آقای دکتر محقق داماد سخنانی را راجع به وی ایراد نمود.

آقای دکتر رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم که مسئول برگزار کننده این مراسم بود گفت: بنده در چند سال اخیر کمتر مجلس این چنینی را دیدم و فکر می کنم وجود این همه افراد عالم و بزرگ در این جلسه یک نشانه است و نشان از حرمت و بزرگی آیت الله محقق داماد دارد.

وی افزود: رابطه من با ایشان یک رابطه کاری نیست بلکه یک رابطه دوستی و همدلی است. راجع به کتابی هم که امروز رونمایی می شود لازم است که بگویم حدود ۱۸-۱۹ سال پیش قرار شد که هر سال چهار نفر از طرف چهار فرهنگستان انتخاب شوند و به آنها نشان درجه یک علمی اهدا شود. مرحوم دکتر حبیبی پیشنهاد دادند که برای این نامزدهای انتخابی، کتابی هم تهیه شود. یکی از این منتخبان آیت الله محقق داماد بودند. کتابی که امروز رونمایی می شود حاصل ارسال مقالاتی توسط استادان بنام است که توسط فرهنگستان علوم تهیه شده است.

در ادامه این مراسم از کتاب «مردی از تبار خرد و فضیلت؛ ارج نامه دکتر سیدمصطفی محقق داماد» رونمایی شد.

آخرین سخنران این مراسم آیت الله آقای دکتر سیدمصطفی محقق داماد بود که این جلسه به منظور نکوداشت مقام وی برگزار شده بود.

دکتر محقق داماد: خدا را بابت اعطای چنین دوستانی شاکرم

آقای دکتر محقق داماد در ابتدای سخنانش گفت: من دست کسانی که برای این کتاب مقاله نوشتند را می بوسم. در خانواده من همه اهل تحقیق و علم بودند و به نظر خودم بنده کفران نعمت کردم و آن طور که باید و شاید از آن فضا استفاده نکردم. برادر بزرگتر بنده تجسم هوش، تحقیق، مطالعه و تربیت بود. بنده استادان بزرگی در حوزه علمیه قم که آن زمان یک حوزه آکادمیک بود داشتم. حوزه ای که در سایه فقر از در و دیوارش علم، تحقیق و پژوهش می بارید و منبع مالی اش تنها کمک های مردم بود ولی با این وجود در این حوزه اساتیدی چون علامه طباطبایی درس می دادند. محقق داماد افزود: پس از اینکه بنده به تهران آمدم خداوند دوستان بزرگی نصیبم کرد، دوستانی که از آنها فضیلت می بارید از جمله آنها غلامحسین ابراهیمی دینانی بود که دوستی من و ایشان قدمت ۵۰ ساله دارد یا حدود ۳۸ سال پیش که دکتر اعوانی را دیدم، جذب عظمت ایشان شدم و اینها همه نعمت هایی بود که خداوند در این سالها به من عطا کرد و امروز که اینجا هستم دلم به این خوش است که در کنار استادانی قرار گرفتم که روزی در بحث های من حضور داشتند. از سال ۱۳۷۰ بنده عضو پیوسته فرهنگستان علوم که آن زمان ریاست آن را دکتر شریعتمداری برعهده داشت، شدم و تا کنون که ریاست این فرهنگستان را استاد دکتر داوری اردکانی به عهده دارد و بنده تجسم کامل فرهنگ و ادب را در ایشان می بینم و از ایشان بابت برگزاری این مراسم نهایت تقدیر و تشکر را دارم.

نظر شما