شناسهٔ خبر: 52881 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«آینه‌دار» رستاخیز موسیقی آذربایجان بود/ قرائت دل‌نوشته دولتی

آیین اختتامیه چهارمین فستیوال موسیقی نواحی «آینه دار» شنبه شب دوم دی ماه با حضور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت تهران برگزار شد.

جشنواره موسیقی نواحی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  آیین اختتامیه چهارمین فستیوال موسیقی نواحی «آینه دار» شنبه شب دوم دی ماه با حضور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و قدردانی از هنرمندان شرکت‌کننده این رویداد موسیقایی در تالار وحدت تهران برگزار شد.

علی مغازه ای دبیر هنری چهارمین فستیوال موسیقی نواحی «آینه دار» در ابتدای این مراسم که اجرای آن بر عهده محمد سلوکی بود، بیان کرد: با وجودی که خودم زنجانی هستم و به اندازه کافی از موسیقی اقوام شمال غرب ایران اطلاع دارم، اما باید بگویم این رویداد موسیقایی چیزهایی را به ما ارائه داد که فکر می کنم که خیلی از ما از آن بی اطلاعیم. نه به جهت اینکه ما برگزارکنندگان فستیوال موسیقی نواحی «آینه دار» هستیم اما باید اذعان کنم اتفاق آینه دار رستاخیز موسیقی آذربایجان بود.

آیا به تعداد عاشیق ها اضافه شده است؟

وی ادامه داد: در این دوره هنرمندانی در عرصه موسیقی اقوام شمال غرب ایران حضور داشتند که برخی از آنها قریب به ۱۰ سال از عرصه کنار رفته بودند و حتی برخی از آنها دیگر نمی توانند کار کنند. تعداد زیادی از این هنرمندان بزرگ دچار گرفتاری های زیادی هستند که امیدوارم هرچه زودتر مشکلات آنها مرتفع شده و بتوانند دوباره در حوزه موسیقی به فعالیت مشغول باشند. این هنرمندان از موسیقی ارتزاق می‌کردند؛ همان موسیقی‌ای که طی سال های گذشته در عروسی ها، قهوه خانه ها و فضاهایی از این دست اجرا می شد ولی حالا با مشکلات زیادی روبه رو هستند.

این پژوهشگر موسیقی اقوام تصریح کرد: آیا ما دیده ایم که به تعداد عاشیق  های منطقه آذربایجان اضافه شده باشد؟ باور کنید عاشیق ها همین‌هایی هستند که توقع زیادی از مسئولان ندارند. آنها به این نیاز دارند که از کمترین تسهیلات از جمله بیمه و حقوق بازنشستگی برخوردار باشند. ما از دوستان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فقط همین را می خواهیم و از آقای حسینی معاون هنری و همکارانشان می خواهیم این عزیزان را دریابند.

پاسخ معاون هنری وزیر ارشاد به پرسش مهم تماشاگران

سید مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این مراسم ضمن قرائت دلنوشته ای در قدردانی از هنرمندان موسیقی اقوام ایران گفت: بهترین دست مریزاد به برگزارکنندگان فستیوال «آینه دار». بنده در تیر ماه سال جاری  افتخار حضور در جشنواره موسیقی نواحی کرمان را داشتم و در همان زمان بود که به عنوان شنونده موسیقی اقوام احساسات خود را نوشتم که همین جا آن متن را برای شما می خوانم.

وی در بخش دیگری از مراسم که به اهدای لوح و قدردانی از پیشکسوتان موسیقی نواحی ایران اختصاص داشت در پاسخ به پرسش تعدادی از حاضران مراسم که در تالار پیگیر موضوع بیمه هنرمندان بودند، گفت: وزارت فرهنگ و  ارشاد اسلامی تمام دولت نبوده و همه اختیارات را بر عهده ندارد. طبق قوانین، هنرمندان بالای ۵۰ سال نمی توانند بیمه تامین اجتماعی شوند اما بیمه تکمیلی شامل حال آنها می شود که وزارت ارشاد آن را عملی کرد. البته در ابتدای دولت یازدهم بدهی وزارت ارشاد به تامین اجتماعی پرداخت شد و هنرمندان از طریق صندوق اعتباری هنر بیمه شدند. همچنین سه طرح وزارت ارشاد شامل مستمری، تکریم و گرامیداشت پیشکسوتان در حال انجام است.

شما هنرمندان در این روزها تنها امید ما هستید

احسان رسول اف رییس چهارمین فستیوال موسیقی نواحی «آینه دار» نیز در بخش دیگری از مراسم با بیان اینکه روزهای برگزاری این فستیوال برای ما جهانی دیگر است، توضیح داد: در کنار فعالیت ها و رویدادهای متنوع که در این شهر برگزار می شود من و گروه اجرایی جوانی که در این سال ها با هم کار می کنیم با عشق فراوان انتظار روزهای برگزاری آینه دار را می کشیم. میزبانی از استادان پیشکسوت نواحی یکی از آرزوهای ماست و تیم ما را سرپا نگه داشته است. ما در طول برگزاری آینه دار از تهران پر تناقض و حرف و حدیث به دنیایی می رویم که فکر می کنیم سوررئال است.

وی افزود: تصور می کنم این دوره شما مخاطبان فهیم موسیقی نسبت به دوره های گذشته بهترین استقبال را از فستیوال آینه دار داشته اید و امیدواریم به واسطه این استقبال بتوانیم تمام اجراهای سال آینده را در تالار وحدت برگزار کنیم. واقعیت این است که شنیدن نام تالار وحدت انگیزه ای برای حضور دوستان هنرمند است و امشب این صحنه که ۵۰ سالگی خود را پشت سر می گذارد یکی از بهترین روزهای خود را دید. من به نمایندگی از نسلی که در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت می کند به استادان موسیقی می گویم شما سرو قامت ها با وجود تمام مشکلات تنها امید ما در این روزها هستید. من به نمایندگی از گروه های اجرایی مقابل شما سر تعظیم فرود می آورم و امیدوارم راه شما ادامه پیدا کند و عمری طولانی داشته باشید.

قدردانی از پیشکسوتان موسیقی اقوام شمال غرب ایران

قدردانی از هنرمندان پیشکسوت موسیقی اقوام شمال غرب ایران بخش دیگر مراسم اختتامیه چهارمین فستیوال موسیقی نواحی «آینه دار» بود که در دوبخش انجام گرفت و طی آن از یوسف اوهانس، عاشیق الله وردی تقی زاده، عاشیق یار محمد عیسی بگلو، عاشیق محمد علی محمودی، اوهان داودیان، عشق علی سلیمی، عباس ستاری، نعمت جوانشیر، پیروز حسین زاده، نارد قیاسی، مصطفی بیکار، ولی عبدی، عاشیق عمران حیدری، عاشیق آیت قنبری و عاشیق علی کریمی به عنوان هنرمندان پیشکسوت موسیقی اقوام شمال غرب ایران تجلیل شد. اهدای لوح تقدیر به تمامی گروه های شرکت کننده در فستیوال یکی دیگر از بخش های مراسم اختتامیه بود.

اجرای چند برنامه موسیقایی با هنرمندی تعدادی ازگروه های شرکت کننده در چهارمین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار و پخش چند کلیپ تصویری از روند برگزاری این دوره، برنامه های دیگری بود که در آیین اختتامیه پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

چهارمین فستیوال موسیقی نواحی «آینه دار» از ۲۹ تا ۲ دی ماه با تمرکز بر موسیقی اقوام شمال غرب ایران در تالار رودکی تهران میزبان علاقه مندان موسیقی نواحی بود.

نظر شما