شناسهٔ خبر: 52821 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

هشدار به ناشران انگلیسی برای دوران پسا برگزیت

انتشارات بلومزبری با صدور بیانیه‌ای نسبت به وضعیت بازار نشر انگلستان پس از خروج از اتحادیه اروپا هشدار داده است. مسئولین این انتشارات اعتقاد دارند در دوران پس از برگزیت، ناشران و نویسندگان انگلیسی به‌خصوص نویسندگان نوقلم، در مقابل ناشران انگلیسی‌زبان دیگر کشورها دوران سختی را خواهند داشت.

هشدار به ناشران انگلیسی برای دوران پسا برگزیت

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ انتشارات بلومزبری در بیانیه‌ای در واکنش به تصمیم انگلستان برای خروج از اتحادیه اروپا که به «برگزیت» شهرت یافته، نسبت به وضعیت سخت ناشران و نویسندگان این کشور پس از این دوران هشدار داده است.

این انتشارات که مهم‌ترین اثر چاپی آن مجموعه «هری پاتر» است، اعتقاد دارد در دوران پس از برگزیت ناشران و نویسندگان انگلیسی، به‌خصوص نویسندگان نوقلم در مقابل ناشران انگلیسی‌زبان دیگر کشورها دوران سختی خواهند داشت.

پیش از این ناشران انگلیسی به دلیل ارتباط تنگاتنگ بریتانیا با کشورهای اروپایی، از مزایای اقتصادی ویژه‌ای مانند حق چاپ فروش کتاب‌های انگلیسی‌زبان در قاره اروپا به‌طور خاص بهره‌مند بودند، اما حالا به نظر می‌رسد این مزایا دیگر وجود نخواهد داشت.

به نظر می‌رسد همانطور که برخی از ناشران آمریکایی مانند «سیمون‌ اند شاستر» می‌گویند، برگزیت فضای رقابتی برابری بین ناشران آمریکایی و انگلیسی ایجاد خواهد کرد و به عبارتی دیگر، انحصار فروش کتاب‌های انگلیسی را از ناشران بریتانیایی خواهد گرفت.
اما در چنین فضایی، بیشتر از ناشران انگلیسی، نویسندگان نوقلم این کشور ضربه می‌خورند.

نایجل نیوتن، رئیس اجرایی انتشارات بلومزبری می‌گوید: «پیش از این ناشران انگلیسی تنها حق فروش کتاب در اروپا را داشتند و حالا باید رقیبان قدرتمند آمریکایی خود را نیز در این فضا تحمل کنند. در بازار آزاد اروپا دیگر مشتری به ناشر انگلیسی یا آمریکایی نگاه نمی‌کند و تنها کتابی را خواهد خرید که جذاب باشد.»

فروش کتاب‌های چاپ شده در بریتانیا هر ساله مبلغی حدود ۱/۲ میلیارد پوند را عاید ناشران این کشور می‌کند. اما پس از جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا، این رقم با کاهش قابل ملاحظه‌ای روبرو خواهد شد و از این پس باید شاهد رقابت ناشران آمریکایی و انگلیسی برای جذب نویسندگان مشهور در اروپا باشیم. پس از دوران برگزیت شاهد جنگ خونینی بین این دو کشور در فروش کتاب‌های انگلیسی‌زبان در اروپا خواهیم بود، که بیشتر از نویسندگان مشهور، به نویسندگان جوان و تازه‌کار ضربه خواهد زد.

بر اساس آمارهای موجود، در حال حاضر سالانه ۲۰۰ هزار جلد کتاب در بریتانیا منتشر می‌شود که اکثر آنها در کشورهای قاره اروپا به فروش می‌رسد. انگلستان بزرگترین صادرکنندگان کتاب در جهان است که سالانه ۱۷ درصد از این صنعت را به خود اختصاص داده است که در مقابل آمریکا با ۱۵ درصد و آلمان با ۱۰ درصد قرار دارند. 

نظر شما