شناسهٔ خبر: 52287 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دوران پساداعش پیش رو خواهیم داشت

رضا ملکی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه در جریان سفر به شهر اوفا، پایتخت جمهوری باشقیرستان با طلعت تاج‌الدین، مفتی اعظم و رییس اداره دینی مرکزی مسلمانان روسیه دیدار کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ رضا ملکی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه در جریان سفر به شهر اوفا، پایتخت جمهوری باشقیرستان با طلعت تاج‌الدین، مفتی اعظم و رییس اداره دینی مرکزی مسلمانان روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

طلعت تاج‌الدین در آغاز این دیدار در خصوص ساختار اداره دینی و پیشینه تشکیل آن مطالبی بیان و در این باره اظهار کرد: اداره دینی مسلمانان روسیه در سال ۱۷۸۸ میلادی تأسیس شده است. این مرکز فعالیت‌های خود را مطابق مقررات و قوانین روسیه تنظیم کرده و در خصوص احیای معنویت، با دولت مرکزی تقابلی وجود ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: هنگام تأسیس مرکز، تنها ۹۷ شعبه تحت نظر ما بود؛ اما اکنون این تعداد به ۲۰۰۰ مرکز ارتقا یافته است.

تاج‌الدین در ادامه به تأسیس دانشگاه اسلامی در سال ۱۹۸۹ که دارای ۷ مدرسه دینی با هدف تربیت امامان جماعت است اشاره کرد و گفت: دولت مرکزی با ما روابط خوبی دارد و از فعالیت‌های علمی ما حمایت می‌کند. در همین راستا برای ساخت مسجد، زمین‌هایی را به صورت رایگان در اختیار اداره دینی قرار می‌دهد که توسط خیرین ساخته می‌شوند. در بحث آموزش نیز تحت حمایت دولت هستیم و اکنون ۷ دانشگاه اسلامی در فدراسیون روسیه بر اساس همین حمایت‌ها به فعالیت مشغولند.

رییس اداره دینی مسلمانان روسیه ادامه داد: ۵ سالی است که کتاب‌های آموزشی دانشجویان برای آشنایی آنان با ادیان دیگر از جمله بودیسم و مسیحیت، تدریس می‌شوند. هدف از این امر احیای صلح و دوستی میان ادیان و تعامل با یکدیگر است.

وی منازعات کنونی که در جهان اسلام به وقوع می‌پیوندد را باعث نگرانی عمیق توصیف کرد و گفت: در ۲۰۰۰ مرکز زیر پوشش اداره دینی مسلمانان روسیه هیچگونه اندیشه وهابی نفوذ نکرده و آنان پایبند به قوانین روسیه و اساسنامه اداره دینی مبنی بر احیای سنت پیامبر (ص) و مخالفت با هرگونه افراط‌گرایی و تروریسم‌اند.

وی سپس اظهار امیدواری کرد که با همکاری‌های متقابل میان ایران، روسیه و ترکیه در سوریه، بتوانیم شاهد سرانجامی صلح‌آمیز همراه با تقویت دوستی و از میان رفتن نفرت و تروریسم در منطقه باشیم.

در ادامه رضا ملکی، رایزن فرهنگی کشورمان در مسکو نیز از نقش رییس اداره دینی مسلمانان روسیه در شورای ادیان ریاست جمهوری روسیه در رابطه با رفع موانع پیشرفت مسلمانان، مشکلات آنان و بهبود وضعیت روابط مسلمانان و مسیحیان، تقدیر کرد.

وی همچنین در ادامه به موضوع مشکلات و مسایل امت اسلامی اشاره کرد و گفت: در روسیه پس از پایان یافتن پدیده‌ای به نام داعش و همچنین در سوریه و مناطق دیگر، به نظر می‌رسد دوران پساداعش را پیش رو خواهیم داشت که می‌بایست از تجربه یکدیگر برای مقابله با آن از هم اکنون استفاده کنیم. به نظر ما اسلام سنتی که در روسیه وجود داشته هیچگاه به سمت تروریسم و افراط‌گرایی نخواهد رفت مگر آنکه افکار و اندیشه‌هایی از بیرون باعث شکل‌گیری آن شود و جوانان را به خصوص تحت تأثیر قرار دهد.

رایزن فرهنگی ایران در روسیه افزود: به نظر می‌رسد ما باید طوری عمل کنیم که جوان مسلمان روس به مسلمان بودن و حس میهن‌پرستی خود افتخار کند. در واقع احیای اسلام سنتی همانطور که شما اشاره کردید دارای دو میراث؛ آموزش در سطوح مختلف مدرسه و دانشگاه و همچنین احیای میراث مکتوب فرهنگی در منطقه است. جمهوری اسلامی ایران در هر دو زمینه می‌تواند نقش موثر و سازنده‌ای برای کمک به مسلمانان منطقه و کل روسیه ایفا کند.

ملکی ادامه داد: ما در سوریه همکاری خوب نظامی در حوزه مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی داشته‌ایم که این نقش می‌تواند در احیای اسلام ناب نیز مؤثر باشد. در روسیه نیز ما همکاری‌های مفیدی در زمینه آموزش با داغستان و تاتارستان داریم. ما تلاش کردیم از ابتدای تأسیس آکادمی اسلامی بلغار در حوزه تأمین منابع و غنی کردن کتابخانه این آکادمی گام برداریم و این مسیر را ادامه خواهیم داد. برای نمونه به سه مورد از کتاب‌هایی که با حمایت ما به چاپ رسیدند، اشاره می‌کنم: «عقاید النسخ»، «شرح تعدیل العلوم» و «قلندرنامه».

وی تأکید کرد: هدف ما از این حمایت، کمک به ترویج اسلام سنتی و عقلانی منطبق با منابع اهل سنت است. در واقع ما به دنبال ترویج شیعه که متأسفانه بر علیه ما تبلیغ می‌شود نیستیم و شاهد این مدعا تدریس برخی منابع اهل سنت در قم و نجف است.

ملکی در بخش دیگری از سخنان خود پیشنهاداتی ارایه داد که عبارت بودند از: کمک به آموزش و تأمین منابع آموزشی و تبادل استاد و دانشجو، حمایت از چاپ کتاب‌ها و منابع اهل سنت، دعوت از طلعت تاج‌الدین برای شرکت در کنفرانس وحدت اسلامی در تهران و دعوت به همکاری در حوزه‌های دیگر از جمله رسانه و فضای مجازی.

ملکی افزود: در خصوص همکاری در رسانه و فضای مجازی، می‌توانیم تجربیات خود را در اختیار شما قرار دهیم. همچنین با نزدیک شدن به ایام تولد پیامبر (ص) آماده اعزام سخنران از برادران اهل سنت، اجرای گروه تواشیح و حمایت از برنامه‌های شما در این ایام هستیم.

نظر شما