شناسهٔ خبر: 52200 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

همایش «تأثیر فرهنگ و اخلاق بر خشونت و افراط‌گرایی»برگزار شد

همایش «تأثیر فرهنگ و اخلاق بر خشونت و افراط‌گرایی» در مرکز کنفرانس‌های دانشکده علوم انسانی و آموزشی دانشگاه کنیاتا کشور کنیا برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ همایش «تأثیر فرهنگ و اخلاق بر خشونت و افراط‌گرایی» با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در مرکز کنفرانس‌های دانشکده علوم انسانی و آموزشی دانشگاه کنیاتا کشور کنیا برگزار شد.

 این همایش یکروزه با حضور چهل نفر از دانشجویان مقاطع مختلف رشته‌های علوم انسانی و جامعه‌شناسی و ده نفر از اساتید این رشته‌ها از دانشگاه‌های کنیاتا و نایروبی برگزار شد.

محمود مجلسین، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کنیا در سخنرانی خود در این همایش گفت: امروزه موضوع پدیده خشونت و افراطی‌گری، اختصاص به یک منطقه و یا یک ملت و یک مذهب خاص ندارد. این امر همه جهان را متأثر از خود ساخته و بشریت را مورد تهدید قرار داده است. از بوکوحرام در نیجریه گرفته تا الشباب در سومالی و کنیا، القاعده در افغانستان و پاکستان گرفته تا داعش در عراق و سوریه و بعضی از کشورهای اروپایی و آمریکا، همه تحت‌تأثیر بی‌اخلاقی و انحطات فرهنگی که منتج به خشونت و افراطی‌گری شده، است.

وی افزود: در همین کشور کنیا در سال ۱۹۹۸ میلادی سفارت آمریکا مورد حمله تروریستی قرار گرفت؛ در سال ۲۰۱۳ به مرکز خرید وست گیت در نایروبی حمله شد و بیش از ۶۷ نفر کشته شدند؛ در سال ۲۰۱۵ دانشجویان دانشگاه گاریسا مورد تهاجم فکری و عملی خشونت قرار گرفتند و بیش از ۱۴۷ نفر از دانشجویان آن دانشگاه بی‌گناه قربانی جهل عقیده و خشونت شدند.

مجلسین ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران نیز متاثر از افراطی‌گرایی و خود قربانی خشونت و ترور بوده و حتی اخیراً پارلمان ایران مورد تهاجم گروه داعش قرار گرفت. داعش در کشور عراق و به ویژه در کشور سوریه، طی چند سال اخیر سبب ناامنی و بی‌ثباتی این کشورها شده است و به دنبال بر هم زدن نقشه جغرافیای منطقه خاورمیانه بوده است. ایرانیان از همه اقشار و گروه‌های سنی و اجتماعی به ویژه جوانان، پیشتاز و متقدم در مقابله با این گروه افراطی بوده‌ است.

رایزن فرهنگی کشورمان تأکید کرد: در سال ۲۰۱۳ میلادی آقای دکتر روحانی، رییس جمهوری ایران در نشست سالانه سازمان ملل برنامه «جهانی عاری از خشونت» را به عنوان موضوع آن سال اعلام کرد که به وسیله مجمع عمومی سازمان پذیرفته و تصویب شد. این برنامه مسیر مقابله با خشونت را به همه جوامع انسانی تأکید می‌کرد که در برابر آن بایستند، اما متأسفانه تراژدی‌هایی که با اقدامات گروه‌های تروریستی در سراسر جهان به وقوع پیوست، نشان داد که صلح و امنیت فقط در گرو کاشت نهال عقل و آگاهی در نهاد آحاد جوامع بشری میسر و ممکن خواهد بود.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کنیا در بخش دوم سخنانش اظهار کرد: ظرفیت‌های زیادی در تعامل و همفکری به ویژه با دانشجویان داشته و داریم. از جمله؛ دانشجویانی که موضوعات اجتماعی و فرهنگی که متناسب با شناخت بیشتر از جمهوری اسلامی ایران باشد را به عنوان پایان‌نامه‌های تحصیلی خود به خصوص در مقاطع دکتری و یا کارشناسی ارشد برگزینند را مورد حمایت جدی خود قرار خواهیم داد.

وی افزود:  همچنین به زودی کلاس‌های آموزش زبان فارسی در دانشگاه کنیاتا با همکاری بخش زبان‌های بین‌المللی را آغاز خواهیم کرد. علاوه بر این برگزاری  هفته‌های فرهنگی مشترک ایران و کنیا و نمایشگاه‌های کتاب و هنر ایران را در پیش داریم.

مجلسین افزود: اساتید دانشکده علوم انسانی و فلسفه دانشگاه کنیاتا نیز با هماهنگی دفتر رییس دانشگاه می‌توانند برنامه تبادل هیأت‌های علمی و دانشگاهی و استفاده از فرصت‌های مطالعاتی در ایران را برنامه‌ریزی کنند و با همتایان خود در دانشگاه‌های ایران تبادل نظر و مباحثات علمی داشته باشند.

در ادامه برگزاری این همایش اساتید و دانشجویان دانشگاه کنیاتا مقالات خود را ارایه دادند.

نظر شما