شناسهٔ خبر: 51988 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سومین دوره جشنواره نشان دهخدا برگزار می‌شود/بیشترین کتاب‌ها در حوزه رمان، دین و تاریخ هستند

سومین دوره جشنواره کتاب سال اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های سراسر کشور(نشان دهخدا) ویژه علوم انسانی ۲۴ آبانماه مصادف با هفته‌کتاب و کتابخوانی در دانشگاه تربیت‌مدرس برگزار می‌شود.

سومین دوره جشنواره نشان دهخدا برگزار می‌شود/بیشترین کتاب‌ها در حوزه رمان، دین و تاریخ هستند

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مسعود کوثریاز برگزاری سومین دوره جشنواره کتاب‌سال اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های سراسر کشور (نشان دهخدا) خبر داد و گفت: سومین دوره جشنواره نشان دهخدا با حمایت وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری؛ فرهنگ و ارشاد اسلامی، کار، تعامل و رفاه اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی در تاریخ ۲۴ آبانماه از ساعت ۱۵ تا ۱۷ مصادف با هفته‌کتاب و کتابخوانی در سالن جابربن‌ حیان دانشگاه تربیت‌مدرس برگزار می‌شود.
 
مدیر انتشارات علمی و فرهنگی درباره این جشنواره توضیح داد: دو جشنواره اول صرف شناسایی نشان دهخدا برای مراکز عالی شد و امسال شرکت‌کنندگان با رغبت و آگاهی بیشتری در این جشنواره شرکت کردند و آثارشان را به دبیرخانه ارسال کردند. گرچه همیشه درصدی از این آثار به دلیل عدم تمایل توسط نویسندگان دانشگاهی ارسال نمی‌شود ما توانستیم در جشنواره امسال این کمبود را از طریق جست‌وجوی آثار منتشر شده در بانک‌های اینترنتی و خرید آثار جبران کنیم.
 
وی در ادامه بیان کرد: با توجه به اینکه سه وزیر لوح‌های این جشنواره را امضاء می‌کنند این جشنواره در بین اساتید دانشگاه جا افتاده است و حتی انتشارات دانشگاهی هم که کتاب‌های اساتید را منتشر می‌کنند آثارشان را برای ما ارسال کرده‌اند.
 
کوثری درباره تعداد آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره نیز توضیح داد: امسال بیش از ۳۱هزار و ۷۹۵ عنوان کتاب در حوزه علوم انسانی که در سال ۹۵ منتشرشده برای ما ارسال شده است و در این میان حوزه‌های ادبیات، علوم‌اجتماعی، رمان، دین، تاریخ و جغرافیا از حوزه‌هایی بودند که فراوانی بیشتری داشتند و حوزه‌هایی هم مانند هنر از حوزه‌هایی هستند که تولیدات کمتری داشته‌اند. این آثار وارد دوره رقابت مقدماتی شدند و آثاری به‌مرحله بعد راه یافتند که در این دوره حوزه‌های علوم اجتماعی و ارتباطات، علوم قرآنی فقه و اصول و الهیات، اقتصاد و مدیریت و حسابداری، تاریخ و دو حوزه به‌صورت هم‌رتبه، زبان و ادبیات فارسی و فلسفه سهم بیشتری در مرحله دوم داشتند.
 
وی افزود: بعد از داوری کتاب‌ها در این مرحله ۱۷۸ عنوان کتاب حذف شدند و ۴۵ کتاب به مرحله سوم یا نیمه‌نهایی راه یافتند. در این مرحله زبان و ادبیات فارسی رتبه اول، علوم اجتماعی و ارتباطات رتبه دوم، علوم قرآنی، فقه و اصول رتبه سوم و تاریخ رتبه چهارم را از نظر فراوانی داشتند.
 
کوثری در ادامه بیان کرد: حوزه کار و کارآفرینی هم امسال خواهیم داشت که در مجموع ۱۹ حوزه داوری را تشکیل می‌دهند و از این تعداد در نهایت ۷ اثر به‌عنوان برگزیده و شایسته تقدیر انتخاب شدند.
 
به‌گفته مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی نیز در سومین دوره جشنواره نشان دهخدا همچنین از ۲ استاد دانشگاه که آثار خوبی طی سالهای گذشته داشته‌اند هم به‌عنوان برگزیده تجلیل خواهد شد.
 
کوثری در ادامه بیان کرد: در مجموع می‌توان نتیجه گرفت حوزه‌های دانشگاهی از لحاظ تالیف کتاب روبه افول هستند و توقع بیشتری می‌رود که مشارکت دانشگاه‌ها در این حوزه‌ها بیشتر باشد. برخی حوزه‌ها نیز قابل‌توجهند و انتظار می‌رود توجه بیشتری به آنها شود. مانند داستان‌شناسی، احکام، تربیت بدنی، مطالعات انقلاب اسلامی که نیاز به تقویت بیشتری دارند و بعد از این‌ها حوزه‌های هنر، علوم‌تربیتی و عرفان نیز نیاز به تقویت در تالیف کتاب‌های خوب وجود دارد.
 
وی درباره آثار برگزیده توضیح داد: آثار برگزیده شده از مجموعه‌ی ناشران خصوصی، دولتی و پژوهشگاه‌هایی هستند که در حوزه علوم انسانی کار می‌کنند و از همه این مراکز کتب برگزیده و شایسته تقدیر داریم. البته جمع‌بندی ما نشان می‌دهد ناشران خصوصی در حوزه تالیف آثار بهتری را چاپ می‌کنند نسبت به ناشران دانشگاهی و به‌نظر می‌رسد در حوزه ناشران دانشگاهی دچار افول شده‌ایم البته به‌جز انتشارات سمت و ۲ ناشر دیگری که در این حوزه فعالیت دارند.
 به‌گفته کوثری اگر ناشران دانشگاهی می‌خواهند خود را تقویت کنند علاوه بر برقراری ارتباط بهتر با اساتید باید نوآوری‌هایی در کتاب‌آرایی و چاپ داشته باشند.

نظر شما