شناسهٔ خبر: 51775 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تمرکز چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی بر ترکیب مباحث فلسفی و درون حقوقی

رئیس کمیسیون فقه و حقوق اسلامی چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی از ترکیب مباحث فلسفی و مباحث درون حقوقی در این کمیسیون خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ دکتر محمود حکمت نیا، رئیس کمیسیون فقه و حقوق اسلامی چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی درباره مقاله های رسیده به این کمیسیون گفت: ۳۳ مقاله به کمیسیون فقه و حقوق اسلامی آمده که از این تعداد ۱۲ مقاله مردود شدند. سه مقاله تایید مشروط شدند که علمی پژوهشی بودند و بقیه نتایج داوری تا چند روز آینده مشخص می شود.

وی درباره تعداد مقاله های رسیده نسبت به دوره های قبل گفت: مقاله های این دوره کمتر از دوره های قبلی بودند زیرا دوره قبلی ۷۰ مقاله دریافت شده بود اما این دوره فقط ۳۳ مقاله دریافت کردیم.

حکمت نیا بیان کرد: نیمی از مقاله های رسیده حرف های جدیدی برای ارائه داشتند اما نظریه نبودند زیرا هنوز به ارائه نظریه نرسیده ایم.

وی در ادامه گفت: مقاله های رسیده به کمیسیون بیشتر از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، دانشگاه تهران و دانشگاه امام صادق (ع) و دانشگاه بهشتی بوده اند.

حکمت نیا با اشاره به مباحث مطرح شده کمیسیون فقه و حقوق اسلامی گفت: موضوعاتی که در حوزه فقه و حقوق مطرح می شوند در سه بخش قابل تفکیک هستند. بخش اول مباحث فلسفه فقه و حقوق است. در فلسفه حقوق محققان و مقاله نویسان درصدد هستند فقه و حقوق را از منظر بیرونی و انتقادی بررسی عقلانی کنند و موضوعات آن را پیگیری کنند. در بخش دوم تحلیل نهادها و مقررات حقوقی، برخی از مقررات چالشی حقوق و مسائل جدید مورد بحث قرار می گیرد. بخش سوم مباحث پیرامونی حقوق و فقه است مانند موضوعات جرم شناسی و جنایی.

رئیس کمیسیون فقه و حقوق اسلامی افزود: در همایش قبلی بیشتر تاکید بر مباحث فلسفی حقوق شده بود اما در این دوره ترکیبی از مباحث فلسفی و مباحث درون حقوقی است. مشکلات حقوق دو بخش هستند: برخی از مسائل فلسفی هستند و برخی دیگر درون حقوقی هستند که مسائل روز و کاربردی را مد نظر قرار می دهند.

حکمت نیا با اشاره به برگزاری پنل در روز برگزاری کمیسیون گفت: در این پنل با توجه به زمان درنظر گرفته شده ۵ یا ۶ مقاله ارائه می شود.

حکمت نیا در ادامه گفت: طی سه سال گذشته در حدود ۱۸۶ هزار دانشجوی حقوق در سراسر کشور داشتیم زیرا در بیشتر دانشگاه های کشور این رشته تدریس می شود اما دانشگاه های تهران، شهید بهشتی، تربیت مدرس و علامه، دانشگاه شیراز و گیلان و اصفهان و مشهد و کاشان و … در این رشته فعالیت دارند. در میان پژوهشگاه ها پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی و دفتر همکاری حوزه و دانشگاه به صورت جدی مباحث حقوقی را دنبال می کنند.

 وی با اشاره به اسلامی کردن فقه و حقوق در کشور گفت: اینکه این موضوع در سطح ملی مطرح شده و افراد به آن فکر می کنند، موفقیت محسوب می شود اما اینکه ما چقدر جلو رفته ایم در نوع رشته ها متفاوت است. رشته حقوق از اول متاثر از فقه بود و خیلی مباحث جدی علوم انسانی اسلامی برای او مطرح نبوده است اما در شاخه های جدید حقوق اتفاقات خوبی رخ داده است.

حکمت نیا بیان کرد: اکنون در قالب رساله ها و پاین نامه ها منظر فقه اسلامی رعایت شده است. زیرا بر اساس قانون اساسی مقررات حقوق باید با موازین فقهی هماهنگ باشد لذا اگر هر حقوقدانی اعتقادی هم نداشته باشد اما نظری درباره حقوق ایران بدهد باید بر اساس قانون اساسی موازین فقهی را رعایت کند. همین امر موجب می شود محققان خود را به مباحث علوم اسلامی نزدیک کنند. بنابراین رشته حقوق با دیگر رشته ها متفاوت است زیرا قانون اساسی اصلی را در ارتباط با حقوق اسلامی قرار داده است. در نقشه جامع علمی کشور، به حقوق اسلامی به صورت ویژه به عنوان رشته های اولویت دار آن پرداخته شده است.

حکمت نیا در پایان تاکید کرد: فقه در علوم حوزوی مطرح می شود و پیشرفت بهتری داشته است. دانش فقه اسلامی است و نمی توان آن را اسلامی کرد اما باید درباره اینکه چقدر فقه مطابق با نیازهای مردم و نظام پاسخگو بوده است پرسید که به نظر من پاسخگویی نسبتا بدی نداشته است، اما حقوق به دلیل اینکه مطالعات تطبیقی با غرب دارد، بحث اسلامی شدن آن مطرح است که در این زمینه هم کارهای خوبی صورت گرفته است.  

نظر شما