شناسهٔ خبر: 51770 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تازه‌ترین اثر فرشچیان در نمایشگاه کتاب

جزییات حضور ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت تشریح شد

فرهنگ امروز/ ندا آل‌طیب:

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد از حضور ١٧ ناشر مستقل و رونمایی از تازه‌ترین اثر محمود فرشچیان در این دوره از نمایشگاه کتاب فرانکفورت خبر داد. در آستانه آغاز به کار نمایشگاه کتاب فرانکفورت، محمد سلگی، سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و امیرمسعود شهرام‌نیا، مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی توضیحاتی را درباره حضور ایران در این دوره از نمایشگاه ارایه کردند.
نمایشگاه کتاب فرانکفورت یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های کتاب در جهان است که امسال از ١٩ تا ٢٣ مهر ماه برپا می‌شود. قرار است در نمایشگاه امسال تازه‌ترین اثر محمود فرشچیان رونمایی شود هرچند خود او در این نمایشگاه حضور نخواهد داشت. این نمایشگاه ویژه دست‌اندرکاران تخصصی حوزه نشر و کتاب برگزار می‌شود و پیش از این نیز ایران در دوره‌های قبلی آن حضور داشته است هرچند این حضور به گفته برخی کارشناسان چندان پرثمر نبوده است اما در سال‌های اخیر تلاش‌هایی برای حضور پرثمرتر و حرفه‌ای‌تر انجام شده است.
با این توصیف، ایران در این دوره از نمایشگاه سه غرفه مجزا در بخش بزرگسال، کودک و گرنت دارد. ضمن اینکه ١٧ ناشر، ٢ آژانس ادبی و ٥ تشکل صنفی همراه با رایزنی جمهوری اسلامی ایران در برلین فعال خواهند بود. سلگی از استقبال ناشران مستقل برای شرکت در این نمایشگاه ابراز خشنودی کرد و خبر داد که ناشرانی همچون فرهنگ معاصر، انتشارات ققنوس، ثالث، نگاه، مروارید، هرمس، پیدایش، ایران‌شناسی، شمع و مهر، عصر گویش، کتاب الکترونیک ایران، انتشارات خانه هنرمندان، خانه فرهنگ و هنر گویا، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، انتشارات نحل و کامل برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند. همچنان که نویسندگان و مترجمانی مانند فریبا وفی منتخب بنیاد لیتپروم به عنوان بهترین نویسنده زن خارجی آلمان، محمود برآبادی، رویا مکتبی‌فرد، جعفر شیرعلی‌نیا، شیوا مقانلو، غلامرضا امامی، مصطفی رحماندوست و نسیم مرعشی در کنار مهسا هدایتی از تصویرگران منتخب حضور خواهند داشت. در کنار اینها اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی، مجمع ناشران انقلاب اسلامی، موسسه فرهنگی ناشران دفاع مقدس و انجمن فرهنگی زنان ناشر از جمله تشکل‌های صنفی نشر در نمایشگاه فرانکفورت خواهند بود.
فرانسه در این دوره از نمایشگاه فرانکفورت به عنوان مهمان ویژه حضور دارد و جمهوری اسلامی هم در تلاش است تا در نمایشگاه کتاب پاریس به عنوان مهمان ویژه حاضر شود. اما فعلا دست‌اندرکاران معاونت فرهنگی، حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت را مغتنم دانسته‌اند و قرار است در این نمایشگاه به معرفی نمایشگاه کتاب تهران بپردازند و فرم‌های ثبت‌نام در دوره بعدی این نمایشگاه را توزیع کنند.
سلگی نیز همچون دیگر مدیران فرهنگی، توجه به دیپلماسی فرهنگی را یکی از اولویت‌های مهم حضور ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت برشمرد و توضیح داد که در راستای سیاست‌های کلان فرهنگی ایران در حوزه دیپلماسی فرهنگی، طرح گرنت (حمایت از ترجمه و انتشار آثار فارسی در دیگر کشورها) فعال‌تر از پیش در این نمایشگاه معرفی خواهد شد و اولویت‌های موضوعی‌ آن ادبیات داستانی و غیرداستانی معاصر، هنر، اسلام‌شناسی و ایران‌شناسی و کودک و نوجوان است که بر اساس شیوه‌نامه مصوب امسال، تمام مراکز انتشاراتی فعال در خارج از کشور از حمایت‌های این طرح بهره‌مند می‌شوند.

روزنامه اعتماد

نظر شما