شناسهٔ خبر: 51293 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

واکنش آیدین آغداشلو به حبس آثار موزه بانک پاسارگاد در فرهنگستان هنر

آیدین آغداشلو، نقاش صاحب‌نام، نیز اعلام کرد چند اثر را به موزه بانک پاسارگاد فروخته است، در آیین افتتاحیه این موزه در مؤسسه صبا سخنرانی کرده و هرگز با مؤسسه صبا قراردادی امضا نکرده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شرق؛ آیدین آغداشلو، نقاش صاحب‌نام، نیز اعلام کرد چند اثر را به موزه بانک پاسارگاد فروخته است، در آیین افتتاحیه این موزه در مؤسسه صبا سخنرانی کرده و هرگز با مؤسسه صبا قراردادی امضا نکرده است.
چهارشنبه، ١١ مرداد، علی معلم، رئیس فرهنگستان هنر، در اقدامی بی‌سابقه نزدیک به ٥٠٠ اثر هنری موزه بانک پاسارگاد (شرکت پارس‌آریا) را که از سال ١٣٨٧ به صورت اجاره گالری، در مکان مؤسسه صبا (فرهنگستان هنر) به تماشا بود با انتشار یک پیام، محبوس کرد و گفت هنرمندان صاحب این آثار تطمیع شده‌اند.
آیدین آغداشلو که به‌تازگی به تهران بازگشته است، در واکنش به ادعاهای رسانه‌ای‌شده گفت: «در سال ١٣٨٧ بنابر سفارشی که از طرف بانک پاسارگاد دریافت کردم، چند قرارداد با این بانک امضا کردم و سپس آثارم را تکمیل کرده و تحویل بانک دادم و پول خودم را هم از طرف قرارداد دریافت کردم. ضمنا اسناد خرید و فروش آثار تماما با حضور من و آقای امین تفرشی به نمایندگی از طرف بانک پاسارگاد امضا و تحویل داده شد.
او در پاسخ به این ادعا که هنرمندان فریب خورده‌اند و به جهت اسکان آثار در مؤسسه صبا موافقت کردند به بانک پاسارگاد اثر ارائه دهند، گفت: «بنده مطلقا قراردادی با مؤسسه صبا امضا نکردم و این قرارداد را مستقیما با خود بانک پاسارگاد و شخص آقای امین تفرشی به امضا رساندم. آثار را هم به خود بانک پاسارگاد تحویل دادم و مبلغ آثار نیز از جانب بانک پاسارگاد به حساب من واریز شد. حتی خاطرم هست بانک پاسارگاد یک حساب جداگانه برایم افتتاح و مبلغ مدنظر را به آن حساب واریز کرد و از آن روز من صاحب یک شماره‌حساب در این بانک شدم».
این نقاش و مورخ هنر، در پاسخ به این پرسش که آیا شما هیچ‌وقت از مجموعه بانک پاسارگاد در مؤسسه صبا دیدن کردید؟ گفت: «بله. چند سال قبل به‌همراه برخی دیگر از اهالی فرهنگ و هنر به افتتاحیه موزه بانک پاسارگاد دعوت شدم و به‌شخصه در آنجا یک سخنرانی هم انجام دادم. در متن سخنرانی ذکر کردم که بانک پاسارگاد با افتتاح این موزه، یک عمل درست و بجای فرهنگی انجام داده است. این سخنرانی در ساختمان صبا و در محل موزه بانک پاسارگاد انجام شد».
آغداشلو درخصوص تأثیر ورود بانک‌ها و مؤسسات مالی خصوصی بر اقتصاد هنر گفت: «در همه‌جای دنیا چنین رویکرد فرهنگی – اجتماعی‌ای از بنگاه‌های بزرگ مالی انتظار می‌رود؛ بسیاری از بانک‌ها و بنگاه‌های متمول مالی از منظر تعهد اجتماعی که در قبال جامعه خود دارند، دارای موزه‌ها و مراکز فرهنگی هستند و به جهت امکانات مالی حمایت تمام‌عیاری از هنر و هنرمندان سرزمینشان می‌کنند و زمینه‌ساز رونق اقتصاد هنر می‌شوند. برخی البته رویکردهای دیگری هم لحاظ می‌کنند؛ مثلا بانک‌ها در اروپا با خرید مستقیم آثار هنرمندان و همین‌طور برگزاری نمایشگاه‌های مختلف هنری، به معافیت‌های مالیاتی دست پیدا می‌کنند که شیوه‌ای رایج در سراسر دنیاست. برخی پا را از این فراتر گذاشته و در تجارت هنر فعالیت می‌کنند و آثار هنرمندان را در سطح وسیع خریداری و مجموعه‌داری می‌کنند، بالطبع اگر این سرمایه‌گذاری به طور هوشمندانه صورت پذیرد، بانک هم می‌تواند به سود خوبی برسد. شرکت در حراج‌ها می‌تواند یک سرمایه‌گذاری مناسب برای بانک‌ها باشد؛ کمااینکه بانک پاسارگاد با شرکت در حراج «کریستیز» یک مجسمه را به ده‌هابرابر قیمتی که خرید، به فروش رساند. این راه هم در نهایت به نفع هنرمند و اقتصاد هنر تمام خواهد شد».
آغداشلو افزود: «سرمایه‌گذاری بانک‌ها فقط به هنرهای تجسمی هم خلاصه نمی‌شود، بلکه بانک‌ها در سراسر دنیا، علی‌الخصوص بانک‌های کشورهای غربی، سرمایه اولیه آثار نمایشی را هم تقبل کرده و در سرمایه آن آثار شریک می‌شوند. حقیقت است که بدون شراکت بانک‌ها، امکان تهیه فیلم‌هایی که میلیون‌ها دلار هزینه برمی‌دارد، مقدور و ممکن نیست. در ایران هم همین بانک پاسارگاد در فیلم «جدایی نادر از سیمین»، به کارگردانی آقای اصغر فرهادی، سرمایه‌گذاری کرد که آن فیلم جایزه خیلی مهم اسکار را هم گرفت».
این چهره صاحب‌نام هنر ایران در پایان این گفت‌وگو درباره تأثیر تأسیس موزه بانک پاسارگاد گفت: «بانک پاسارگاد با انجام این کار گام اول را برداشته و این مسیر قاعدتا باید از سوی سایر مؤسسات مالی دنبال شود و ادامه پیدا کند. درواقع اگر گامی که بانک پاسارگاد برداشته، مورد استقبال سایر مؤسسات مالی قرار بگیرد و تبدیل به یک الگو شود، آن هنگام تأثیر شگرف این سرمایه‌گذاری‌ها در بازار هنر ایران آشکار می‌شود. بانک پاسارگاد درحال‌حاضر سرمایه چاپ و نشر بسیاری از کتب نفیس را هم برعهده گرفته و تعداد زیادی از نسخ قدیمی و مهم هنر ایران را به چاپ نفیس رسانده که اتفاق بسیار خوبی است و جای تقدیر دارد».
گفتنی است پیش‌تر نصرالله افجه‌ای، علیرضا سمیع‌آذر، لیلی گلستان، علی شیرازی، پری‌یوش گنجی، مصطفی دشتی، ناصر پلنگی، طاهر شیخ‌الحکمایی، حجت امانی و جلال شباهنگی در حمایت از موزه بانک پاسارگاد اعلام موضع کردند.

نظر شما