شناسهٔ خبر: 50846 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چهار منظر تحول علوم انسانی/ساخت تمدن اسلامی نیازمند کار جهادی است

رییس شورای عالی تحول علوم انسانی حرکت به سمت تمدن اسلامی را نیازمند کار جهادی دانست و از طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی به عنوان سرمایه نظام نام برد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ غلامعلی حداد عادل در مراسم افتتاحیه سومین دوره طرح ملی نخبگان علوم انسانی، این طرح را سرمایه نظام دانست و به ارائه گزارشی از چرایی و چگونگی تحول علوم انسانی و بحث تمدن سازی علوم اسلامی پرداخت.

وی با اشاره به گفتمان تمدن سازی اسلامی مدنظر رهبر معظم انقلاب افزود: ایشان قله حرکت ما را در دستیابی به تمدن اسلامی عنوان کرده و مراتب انقلاب، حکومت و دولت اسلامی را در این زمینه برشمرده اند.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه امروز در جهان چیزی به نام تمدن اسلامی وجود ندارد، نشانه این ادعا خود را در تأثیرگذار نبودن کشورهای اسلامی در جهان ارزیابی کرد و در این زمینه حوادث بوسنی و هرزگوین و مسئله قیمت نفت را یادآور شد و خاطرنشان کرد: تمدن اسلامی اگر بود کشورهای اسلامی قدرت اقتصادی و سیاسی و توان اثرگذاری داشتند.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بر ایجاد تمدن اسلامی تأکید دارند، حرکت به این سمت را نیازمند کار جهادی دانست و اظهار داشت: تمدن اسلامی با علوم انسانی غربی ناسازگار است و نمی شود تمدن اسلامی داشت اما فرهنگ خود را براساس علوم انسانی غربی بنا کنیم.

حداد عادل در ادامه به بیان فرایند ورود علوم انسانی غربی به کشور پرداخت و با اشاره به اینکه همگام با بازگشایی دانشگاه ها در ایران، فرهیختگان خارج از کشور به گردآوری اندوخته های غربی درباره علوم اجتماعی یا سایر رشته ها پرداخته و همان را به دانشگاه ها آورده اند، گفت: اگر می خواهیم این اندوخته ها را از غرب بگیریم باید آگاهانه باشد.

وی تصریح کرد: منظور ما از علوم انسانی اسلامی این نیست که با همه دستاوردهای غرب در علوم انسانی مخالف هستیم اما مسلم است که انسان شناسی اسلامی با انسان شناسی غربی تفاوت دارد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام طرح اسلامی شدن علوم انسانی را با بحث انقلاب فرهنگی در اوایل انقلاب هم زمان دانست و افزود: از همان زمان این فکر مطرح شد اما انقلاب فرهنگی در شرایطی بود که به هیچ وجه امکان نداشت از علوم انسانی اسلامی سخن بگوییم اما یکی دو سال که از بازگشایی دانشگاه ها گذشت، مسئله علوم انسانی اسلامی پیگیری شد.

وی با بیان اینکه مطرح شدن بحث علوم انسانی اسلامی در آن زمان تأثیر مطلوبی نداشت و دانشگاه ها کار خود را انجام  می دادند، این روند را به افرادی تشبیه کرد که در کنار رودخانه درباره مسیر رودخانه صحبت می کنند، حال اینکه رودخانه مسیر خود را می رود.

حداد عادل با اشاره به دیدار رمضانی رهبر معظم انقلاب با استادان دانشگاه در سال ۸۸ که بر مسئله تحول علوم انسانی تأکید کردند، گفت: از آن زمان شورای عالی انقلاب فرهنگی سرعت بیشتری به کار خود داد و پس از تصویب اساسنامه ای، شورای تحول علوم انسانی تشکیل شد.

رییس شورای تحول علوم انسانی افزود: این شورا با داشتن ۲۰ عضو حقیقی و حقوقی، تاکنون ۱۴۰ جلسه تشکیل داده و اولویت دهی به پانزده رشته علوم انسانی همچون علوم سیاسی، حقوق، روانشناسی، علوم تربیتی، اقتصاد، فرهنگ و ارتباطات، تاریخ، فلسفه، کلام جدید، زبان های خارجی، مطالعات زنان، هنر، معماری و مدیریت در دستور کار داشته است.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه هایی از استادان متدین، با سواد و معتقد به تحول علوم انسانی در شورای تحول علوم انسانی، گفت: در حال حاضر ۲۵۰ نفر عضو شوراهای ما هستند و کارگروه ها پانزده گانه با کارگروهی دیگر، تاکنون دو هزار جلسه را تشکیل داده و این در حالی است که چهارصد نفر از استادان دانشگاه با این مجموعه همکاری دارند.

حداد عادل با بیان اینکه تحول علوم انسانی از چهار منظر اسلامی سازی، بومی سازی، کارآمدی و روزآمدی بررسی می شود، گفت: معتقدیم که علوم انسانی در کشور ما باید اسلامی، منطبق با واقعیت های کشور، کارآمد و روزآمد باشد.

وی با اشاره به ورود شورای تحول علوم انسانی در چهار میدان برنامه ریزی آموزشی، استادان، دانشجویان، پایان نامه ها و مجلات پژوهشی، مسئله آموزش را شامل برنامه ریزی آموزشی و درسی و به دنبال آن تغییر کتاب های درسی دانست و از تصویب ۶۰ برنامه درسی در این شورا خبر داد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تألیف چند هزار کتاب درسی جدید برای رشته های مختلف را ضروری خواند و با بیان اینکه در برنامه درسی هر رشته کافی است که ۱۰ کتاب درسی داشته باشیم، اعتقاد به تحول را زمینه ساز برطرف شدن مشکلات این حوزه ارزیابی کرد.

وی با بیان اینکه در دبیرخانه شورای تحول علوم انسانی پنج معاونت کارگروه ها، ارتباط با حوزه، امور استادان، تألیف کتاب و امور دانشجویی تشکیل شده است، از نبود امکانات مالی، چند شغله بودن اعضای دبیرخانه و گرفتاری کاری آنان و  فراهم نبودن مبانی نظری کار به عنوان مشکلات این دبیرخانه نام برد.

حداد عادل در ادامه با بیان اینکه برخی سکولار هستند و اعتقادی به علوم انسانی اسلامی ندارند و آن را سراب می خوانند، گفت: این جریان در بدنه حکومت و حاکمیت وجود دارد و در برخی زمان ها هم در پیشرفت کار تعلل ایجاد می کنند اما با تمام وجود به ضرورت این کار اعتقاد داریم.

وی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی را یک پروسه دانست و با تأکید بر ایجاد یک رویکرد و بینش کامل و تلاش عده ای معتقد و مصمم در این عرصه، گفت: نخبگان علوم انسانی باید این کار را ادامه دهند که لازمه آن فراگیری کامل و جامع دروس دانشگاهی است.

رییس شورای تحول علوم انسانی متذکر شد که این راه تازه شروع شده و نخبگان علوم انسانی باید ادامه دهنده آن باشند و به موازات دروس دانشگاهی خود، معارف اسلامی را نیز با جدیت دنبال کنند تا وقتی به دوره دکتری می رسند با ارائه بحثی جدید گره ای را باز کنند.

نظر شما