شناسهٔ خبر: 50677 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چاپ رباعی‌های بهاءالدین خرمشاهی

مجموعه‌ای از رباعیات طنزآمیز بهاءالدین خرمشاهی با عنوان «دلرباعی‌ها»‌ توسط انتشارات مروارید راهی بازار نشر شد.

چاپ رباعی‌های بهاءالدین خرمشاهی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ انتشارات مروارید طی روزهای گذشته اقدام به انتشار مجموعه‌ای از رباعیات طنزآمیر بهاءالدین خرمشاهی به نام «دلرباعی‌ها»‌ کرده است که علاقه‌مندان می‌توانند آن را در بازار کتاب تهیه کنند.

«دلرباعی‌ها» مجموعه‌ای از ۲۰۰ رباعی طنزآمیز با موضوعات شعر و شاعری، ازدواج، عشق، دست‌شکستگی، فیش حقوقی، دین پژوهی، سفرنامه و مرگ‌اندیشی است.

خرمشاهی در مقدمه کتاب آورده است: «با حفظ وزن رباعی، قالب را دستکاری هم کرده‌ام یا یک داستان کوتاه را در چند رباعی پیوسته عرضه می‌دارم. یا گاهی رباعی را به صورت قطعه دوبیتی، یا به شکل مثنوی آورده‌ام. این عنوان هم برگرفته از این مصرع زیبا، اثر طبع جناب نصرت فیروزپور است که در امر قضا، قدر است:‌ با چار ربائی چو رباعی دل من»

در چند نمونه از رباعی‌های این مجموعه می‌خوانیم:

«ضرب‌المثلی در عربی نیکو هست
باید که به قید شعر پایش را بست
هر ادم خامی به جهان می‌بینی
دلداده‌ی شعر خویش و فرزند خودست
 
یک مرد دچار زن ناخواسته شد
رنجش بفزود و شادیش کاسته شد
زن مادر پیر کلکش را آورد
«گل بود به سبزه نیز آراسته شد»
 
گفتم به یکی کتاب‌ها باخته‌ام
در چاه امانت همه انداخته‌ام
گفتا که من از امانت ساده‌دلان
رندانه کتابخانه‌ای‌ساخته‌ام»

مجموعه‌ای از رباعیات طنزآمیز بهاءالدین خرمشاهی با عنوان «دلرباعی‌ها» در ۱۳۳ صفحه، قطع جیبی،‌ شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و به‌بهای ۷ هزار تومان ‌توسط انتشارات مروارید منتشر شده است.


همچنین اخیرا کتاب  «اِکسیر خوشبختی؛ گزیده کیمیای سعادت» در مجموعه به نام «گنج حکمت» منتشر  شده است.  علاوه بر نسخه‌ مکتوب یک نسخه صوتی همراه کتاب هست. «از دیباچه و عنوان مسلمانی»، «سرآغاز کتاب»، «عنوان مسلمانی»، «در شناختن نفس خویش»، «آدمی را از دو چیز آفریده‌اند»، «حقیقت دل»، «در بیان سبب احتیاج آدمی به کالبد»، «شناختن مقصود از لشکر دل»، «راه درستِ به‌کار بردن شهوت و غضب و تن و حواس و دل»،‌«منشأ صفات خوب و بد در آدمی»، «اصل آدمی گوهر فرشتگان است»، «عجایب عالم دل»، «روزن دل در بیداری نیز با عالم ملکوت گشاده گردد»، «هر آدمی بر فطرت زائیده می‌شود»، «علم چگونه حجاب راه است؟»،‌«سعادت آدمی در معرفت خدای تعالی است»،‌«عجایب صُنع در تن آدمی»، «آدمی در این عالم غایب عجز و نقصان است»،‌«تشبیه خلق به گروهی نابینا»،‌«شناخت معنی تسبیحات چهارگانه»، «فضیلت درویشی»، «فضیلت تفکر»،‌«حقیقت تفکر»، «پیدا کردن تفکر که برای چه می‌باید»،‌«پیداکردن سبب پوشیدگی معرفتِ حق‌تعالی»، «حقیقت رضا»،‌«در یاد کردن مرگ»  عنوان بخش‌هایی از این کتاب است.

 
بهاءالدین خرمشاهی در سال ۱۳۲۴ در قزوین متولد شد. او فارغ‌التحصیل رشته ادبیات فارسی و علوم تربیتی و کارشناسی ارشد کتابداری است. خرمشاهی بعد از فارغ‌التحصیل شدن بیشترین همت خود را در زمینه قرآن‌پژوهی و حافظ‌پژوهی به کار گرفت. قرآن‌پژوهی‌ها، حافظ‌نامه، تفسیر و تفاسیر جدید و ... از آثار منتشر شده او هستند. وی آثار متعددی در زمینه ترجمه نیز در کارنامه ادبی خود دارد.

نظر شما