شناسهٔ خبر: 50487 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

​تفسیر خواب فروید در چین پرفروش شد

کتاب «تفسیر خواب» زیگموند فروید، روانشناس برجسته‌ی اتریشی، بعد از ۱۱۸ سال از انتشارش سومین کتاب پرفروش در کشور چین است.

​تفسیر خواب فروید در چین پرفروش شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ سایت آمازون گزارش خود را درباره پرفروش‌ترین کتاب‌ها در چین اعلام کرد که بر اساس آن کتاب «تفسیر خواب» زیگموند فروید، بعد از ۱۱۸ سال از انتشارش سومین کتاب پرفروش در چین است.
 
کتاب «روانشناسی توده‌ها» نوشته‌ گوستاو لوبون، فیلسوف و جامعه‌شناس فرانسوی، بعد از ۱۲۲ سال از انتشارش در رتبه‌ی پنجم قرار گرفته است.
 
روزنامه‌ الحیات در گزارشی نوشته است روی آوردن چینی‌ها به آثار کلاسیک به ویژه کتاب «تفسیر خواب» فروید که در طول سال‌ها دستخوش نقدها و جنجال‌های فراوانی بوده به این معنا نیست که آنها خواندن این کتاب را دیرتر شروع کرده‌اند، بلکه چینی‌ها همچنان مجذوب دیدگاه علمی و جسورانه فروید درباره جهان ناخودآگاه و در پیوند با خواب و رویا هستند.
 
به نوشته‌ الحیات، رواج کتاب لوبون در کشوری که مردمان آن انقلاب فرهنگی دوره‌ی مائو را پشت‌سر گذاشته‌اند عجیب نیست.
 
لوبون در کتابش ملتی را توصیف می‌کند که دارای فکر و اندیشه نیستند و آراء و افکار گوناگون را یا به طور کلی رد می‌کنند یا بی چون و چرا می‌پذیرند.
 
چینی‌ها این بحران را در دوران ده ساله انقلاب فرهنگی خود تجربه کرده‌اند. شاید بتوان گفت که آنها این کتاب را مرجع مهمی برای مرور نقادانه گذشته‌شان می‌دانند.از کتاب‌های دیگری که توجه چینی‌ها را به خود جلب کرده، کتاب «والدن؛ یا زندگی در جنگل‌ها» از دیوید ثورو فیلسوف آنارشیست امریکایی است. 
این کتاب را سال گذشته انتشارات روزنه با ترجمه‌ی علیرضا بهشتی منتشر کرد.
 
به نوشته‌ الحیات، شاید علت استقبال چینی‌ها در قرن ۲۱ به کتابی که در قرن ۱۹ نوشته شده این باشد که آنها در این کتاب مأمنی برای بازگشت به ریشه‌های زندگی طبیعی، زیبایی، سادگی و آرامش به دور از هرگونه آلودگی و هیاهو یافته‌اند. کتاب‌های پرفروش آمریکایی و ژاپنی نیز در لیست کتاب‌های پرفروش چین قرار دارند.
 
کتابی از آیرا ایشیدا، نویسنده‌ ژاپنی، به نام «رمان‌نویس تنها» و «کتابخانه الجزیره» از گابریل زوین، نویسنده‌ی آمریکایی، به ترتیب رتبه‌های چهارم و هشتم را به خود اختصاص داده‌اند. رمان‌های چینی نیز که به دور از نظارت دولت به بازار نشر راه یافته‌اند در این لیست به خوبی جای خود را باز کرده‌اند.
 
اثر «به نام مردم» از زو میزن در رتبه‌ نخست این لیست قرار گرفته است. این کتاب که اثری سیاسی و ملی محسوب می‌شود صفحات مجهولی از گذشته حکومت را برملا و ارکان فساد را در چین افشا می‌کند.نویسنده این کتاب به روزنامه‌ی چاینادیلی گفته است «تنها هدفم نوشتن حقیقت بود.» هشتگ این کتاب را ۱۷ میلیون چینی با گروه‌های سنی متفاوت طی یک ماه خوانده‌اند.
 
از رمان‌های چینی دیگری که در این لیست آمده کتاب «ما سه نفر» از یانگ جیانگ است که در آن نویسنده روزهایی را روایت می‌کند که با همسر نویسنده‌اش بعد از انقلاب فرهنگی چین در تبعید گذرانده است.«روایت انسانی» از وانگ گوای اثر دیگری است که در لیست پرفروش‌ها آمده است. 
 

نظر شما