شناسهٔ خبر: 50407 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نسخه‌ای متفاوت از انجیل پیدا شد

واتیکان می‌گوید بر مبنای کتاب انجیلی که تازه در ترکیه پیدا شده و قدمت آن حدود ۲۰۰۰ سال است برخلاف باور عمومی ‌مسیح به صلیب کشیده نشده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ انجیل تازه کشف‌شده حالا در موزه‌ قوم‌شناسی در آنکارا نگهداری می‌شود.این نسخه‌ نویافته همچنین می‌گوید مسیح پسر خدا نبوده بلکه پیامبری بوده و زنده به آسمان‌ها رفته و شخص دیگری به نام  یهودا که مسلمانان معتقدند برادر عیسی و بسیار شبیه به او بوده مصلوب شده است.این انجیل توسط گروهی از قاچاقچیان در طی عملیاتی در دریای مدیترانه پیدا وکشف و ضبط شده است. قیمت آن را ۲۸ ملیون دلار تخمین زده بودند.

 گزارش‌ها حاکی از آن است که کارشناسان و مقامات دینی اصرار دارند این انجیل نسخه اصلی است و روی جلد آن با حروف طلایی و به زبان آرامی‌که زبان عیسی مسیح است نوشته شده است.واتیکان از مقامات ترکیه خواسته که به آن‌ها اجازه دهد که محتویات کتاب را داخل کلیسا بررسی کنند.

 متن موجود در کتاب با دیدگاه‌های اسلام همسو است و با آموزه‌های عهد جدید مسیحیت در تناقض است. در آن نوشته شده که حضرت محمد بعد از ۷۰۰ سال مبعوث می‌شود و دین اسلام را می‌آورد. کلیسای کاتولیک چهار انجیل دیگر را که نویسندگان آن‌ها به مرگ مسیح بر بالای صلیب پرداخته‌اند برگزیده و معتبر می‌دانند. اما انجیل برنابا که همیشه در این میان مناقشه‌برانگیز بوده است به مصلحت چهار انجیل دیگر متی، مرقس، لوقا و یوحنا حذف شده است. گویا فقط همین کتاب است که موجب نگرانی شدید واتیکان شده است.

 انجیل برنابا در دوره‌ قرون وسطی کشف شد و ادعا شده ‌است توسط برنابا، شخصیت مسیحی قرون اول میلادی، به نگارش درآمده است.این کتاب نسبت به انجیل‌های رسمی مسیحیت شباهت بسیار بیشتری به اعتقادات مسلمانان دارد.

 عبارت «انجیل» بر کل کتاب «عهد جدید» و هم بر چهار بخش ابتدایی کتاب یعنی زندگی‌نامه‌های مسیح اطلاق می‌شود. چهار انجیل در واقع پنج روایت از زندگی عیسی مسیح است.

این پنج کتاب که توسط پنج تن از حواریون مسیح نگاشته شده قسمت‌های مشترک بسیاری با هم دارند اما تفاوت‌هایی نیز دارند.مسیحیان این پنج کتاب را مانند پنج تصویر از مسیح ولی از زوایای مختلف به حساب می‌آورند.

تا پیش از این گفته می‌شد قدیمی‌ترین نسخ برجای مانده از «عهد جدید» پاپیروس‌هایی هستند که قدمت برخی از آنها به سال‌های ۵۰ تا ۱۰۰ میلادی باز می‌گردد.به گفته بیشتر دانشمندان قدیم و جدید، چهار انجیل بین سال‌های ۶۵ تا ۱۰۰ میلادی نوشته شده و بین سال‌های ۱۵۰ تا ۱۸۰ میلادی رسمی و قانونی شده ‌است.

نظر شما