شناسهٔ خبر: 50358 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ثبت کمانچه؛ برنامه مشترک ایران و جمهوری آذربایجان

 سیدرضا صالحی‌امیری (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) در حاشیه دیدار با همتای جمهوری آذربایجان در جمع خبرنگاران از برگزاری هفته فرهنگی جمهوری آذربایجان در تهران خبر داد.



به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شهروند؛ صالحی‌امیری گفت: دو ملت ایران و جمهوری‌آذربایجان دارای تاریخ و فرهنگ غنی هستند و اشتراکات فرهنگی و دینی بسیاری با یکدیگر دارند. خاستگاه و ریشه‌های اعتقادی دو ملت اسلامی است و زمینه‌های مشترک بسیاری برای همکاری و گسترش روابط با یکدیگر وجود دارد.  او با اشاره به محورهای مورد مذاکره با همتای جمهوری‌آذربایجانی خود ادامه داد: مذاکرات امروز که در حوزه‌های سینمایی، هنری، موسیقی، کتاب و نشر بود، بیانگر اراده دو کشور بر گسترش روابط با یکدیگر است.  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: سینمای ایران می‌تواند با حوزه سینمای جمهوری‌آذربایجان همکاری نزدیک داشته باشد.  صالحی‌امیری درباره جزییات مذاکرات خود با همتای جمهوری‌آذربایجان گفت: حوزه سینمای اجتماعی ما قرابت فرهنگی بسیاری با جمهوری آذربایجان دارد؛ از این رو ما در حوزه تبادل فیلم و همکاری سینمایی اشتراکات زیادی داریم و علاقه‌مند به گسترش روابط بیشتر در این زمینه هستیم. در حوزه هنری، تئاتر، موسیقی، ارکستر ملی و سمفونیک، نقاشی و برگزاری گالری‌های مشترک نیز مذاکره کردیم.
صالحی‌امیری با تأکید بر این‌که امروز تبادل اقتصادی ایران و جمهوری‌آذربایجان ۴٠٠‌میلیون دلار است، درباره همکاری‌های دو کشور در زمینه نسخ خطی افزود: آثار خطی ایران در همه کتابخانه‌های خطی دنیا وجود دارد و یکی از غنی‌ترین فرهنگ‌های جهان به شمار می‌رود، حدود دومیلیون اثر خطی ایرانی در دنیا وجود دارد که از این میان ۵٠٠‌هزار نسخه در آسیای میانه و قفقاز است. ما با ۵٧ کتابخانه ملی دنیا مبادله داریم. در تبادل نسخ خطی منظور نسخه‌های دیجیتال است که برای پژوهشگران و اصحاب هنر سرمایه بزرگی محسوب می‌شود و با جمهوری آذربایجان نیز در این زمینه تبادلات خوبی داشته‌ایم.  در ادامه قارایوف، وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که چوگان و ساز سه‌تار به اسم آذربایجان در یونسکو ثبت شده است، آیا جمهوری آذربایجان در حال ارایه پروژه‌های جدیدی به یونسکو است، گفت: چوگان با اسب‌های قره‌باغ در جمهوری‌آذربایجان انجام می‌شد که چون این اسب‌ها و پرورش آنها در آذربایجان از میان رفته است، بازی چوگان نیز در حال فراموشی بود؛ بنابراین ما این بازی را به ثبت رساندیم. ساز تار نیز در جمهوری آذربایجان به نام استاد صادق جان ساخته شده است. در این تار از ١١ سیم استفاده شده است. این ساز با تارهای دیگر کشورها فرق دارد؛ بنابراین ما ساز تار جمهوری‌آذربایجان را به ثبت رساندیم.  وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری‌آذربایجان افزود: ما با جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورها به صورت مشترک پرونده عید نوروز و نان لواش را به ثبت رساندیم و در آینده نزدیک ساز کمانچه را نیز به‌طور مشترک به ثبت می‌رسانیم.
او درباره ثبت جنگل‌های هیرکانی نیز گفت: مذاکرات چند ‌سال است ادامه پیدا کرده و در آینده نزدیک بین وزارت محیط‌زیست جمهوری آذربایجان و سازمان محیط‌زیست ایران مذاکرات دیگری انجام خواهد شد.

نظر شما