شناسهٔ خبر: 50349 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اعتراض به کنگره آمریکا به سبک رمان «سرگذشت ندیمه»

معترضین به لایحه سلامت کنگره آمریکا با پوشیدن لباسی شبیه شخصیت ندیمه در کتاب «سرگذشت ندیمه» نوشته «مارگارت آتوود» در برابر مجلس حاضر شدند.

اعتراض به کنگره آمریکا به سبک رمان «سرگذشت ندیمه»

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا ؛ زنان در اعتراض به لایحه سلامت کنگره آمریکا لباس قرمز پوشیدند و تقاضا کردند این لایحه، که نقض حقوق زنان به حساب می‌آید، از دستور کار خارج شود.
 
ردای قرمز و کلاه سفیدی که این زنان بر تن داشتند شبیه آنچه شخصیت «آفرد» در «سرگذشت ندیمه» می‌پوشید، است. این زنان داوطلب در پی آن بودند که به نمایندگان بفهمانند آنان نیز مانند حکومتِ تمامیت‌خواه حاضر در کتاب «آتوود» رفتار می‌کنند و زنان جامعه را مانند ندیمه‌ای می‌دانند که اختیاری ندارند و باید به فرامین‌شان گوش بسپارند.
 
داستان «سرگذشت ندیمه» پس از ترور رئیس‌جمهور «ایالات متحده آمریکا» به ضرب گلوله و به قتل رساندن همه اعضای کنگره انقلابی در کشور رخ می‌دهد. قانون اساسی رسمی کشور لغو می‌شود و حکومتی تمامیت‌خواه و مسیحی به نام «گیلاد» شکل می‌گیرد. مرزهای کشور بسته می‌شود. راه فراری وجود ندارد. زنان هدف اصلی ظلم حکومت محسوب می‌شوند و حقوق و آزادی‌های فردی آنان به شدت نقض می‌شود. آن‌ها اجازه کار در خارج از خانه، مالکیت دارایی‌های خود، و ارتباط با دیگران را طبق قانون جدید از دست می‌دهند و بر اساس وضعیت تأهل و باروری خود مورد سنجش قرار می‌گیرند.
 
در این وضعیت دیکتاتوری است که خواننده ناگهان با شخصیتی جدید آشنا می‌شود. این شخصیت اصلی یک ندیمه است و طبق روال معمول یکی از دارایی‌های ارباب خانه محسوب می‌شود. «آفرد»، شخصیت اصلی داستان چیز زیادی درباره زندگی خود به دیگران نمی‌گوید. تنها چیزی که از او می‌دانیم این است که قبلاً با یک مرد مطلقه ازدواج کرده بود اما ازدواجش توسط حکومت لغو شده است. به همین دلیل کودک وی از او ستانده و به یک خانواده دیگر بخشیده و خود وی نیز دستگیر می‌شود.
 
در پایان کتاب با سخنرانی درباره زندگی این ندیمه و صد سال پس از مرگ او پایان می‌یابد و ما از خلال این بخش می‌فهمیم که کمی پس از عاشق شدن وی پلیس او را به جایی نامعلوم می‌برد و خواننده نمی‌داند او را کجا بردند. اما خواننده می‌فهمد که او در نهایت رستگار شده است. «گیلاد» نیز بالاخره فرو می‌پاشد و این درسی تاریخی به ما می‌آموزد. پیغام نهایی «آتوود» در واقع پیمانی جدید است: حکومتی که تلاش زیادی کرد امید را از مردم بگیرد از بین رفت و روح انسانی همیشه پیروز است.
 
«فرن وایلند»، یکی از زنان حاضر در این گردهمایی اعتراضی در این باره گفت: «این لایحه برای زنان بسیار مضر است. لایحه سلامتی که هیچ نشانی از سلامت در آن وجود ندارد. پوشیدن این لباس‌ها به نمایندگان نشان می‌دهد زیر ذره‌بین مردم هستند و باید تصمیمات خود را با دقت بیشتری بگیرند.»
 
لایحه سلامت آمریکا پس از سرکار آمدن «ترامپ» وارد مجلس شد و اکثریت محافظه‌کار تصمیم گرفتند لایحه پیشنهادی «اوباما» را تغییر دهند و هزینه‌های درمان را افزایش دهند. پس از این اتفاق نمایندگان تصمیم‌گیری در این باره را به تأخیر انداختند.
 

این رمان با ترجمه سهیل سمی در نشر، ققنوس منتشر شده است. 

نظر شما