شناسهٔ خبر: 50128 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

اندیشه سیاسی اسلام در سده‌های جدید (اسلام در دولت ملی مدرن)

اندیشه سیاسی تا جایی که به اندیشۀ سیاسی اسلام مربوط می‌شود، از اروین روزنتال سه کتاب مهم به یادگار مانده است: اندیشه سیاسی اسلام در سده‌های میانه (۱۹۵۸)، اسلام در دولت ملی مدرن (۱۹۶۵) و یهودیت و اسلام (۱۹۶۱).

اندیشه سیاسی اسلام در سده‌های جدید (اسلام در دولت ملی مدرن)

اروین آی. جی. روزنتال

مترجم: علی اردستانی

ناشر: قومس

تعداد صفحه: ۴۰۰ صفحه

قیمت: ۲۸ هزار تومان

اروین آی. جی. روزنتال در ۱۸ سپتامبر ۱۹۰۴ در هایلبرون آلمان در خانواده‌ای یهودی متولد شد. پدرش در ۱۹۱۵ وفات یافت و زمانی که در ۱۹۲۳ دبیرستان را به پایان رساند، با هدف کمک مالی به مادرش مشغول کار در یک بانک محلی شد. این بانک با تأمین هزینه‌های تحصیلی او در دانشگاه هایدلبرگ موافقت کرد مشروط بر اینکه دروسی را در زمینۀ حسابداری و مدیریت مالی پشت سر گذراند. بدین ترتیب روزنتال توانست فراغت خیال یابد و علائق خود را در زبان‌های عبری و عربی دنبال کند. او بعدها به دانشگاه برلین رفت و به مطالعة تاریخ، زبانهای عربی و آرامی پرداخت. او در سال ۱۹۳۲ از تز دکترایش تحت عنوان «اندیشه‌های ابن خلدون دربارة دولت» دفاع کرد و سپس در مورد برخی از رهبران حوزة تفکر انتقادی یهود نظیر لئو بایک، هانوخ البک و اسمار البوگن به مطالعه پرداخت. روزنتال در ۱۹۳۳ به انگلستان رفت و در یونیورسیتی کالج لندن به تدریس زبان عبری و سنگ‌نبشته‌های سامی پرداخت. سالهای ۱۹۴۶ تا ۱۹۴۸ را در ارتش گذراند و مدتی را نیز در ادارة اطلاعات سیاسی در مصر گذراند. در ۱۹۴۸ به دانشکده زبانهای شرقی دانشگاه کمبریج پیوست و به گونه‌ای پیگیر و مستمر در مورد رابطة میان سیاست و دین در اسلام به مطالعه پرداخت. او در راستای مطالعات پژوهشی خود به کشورهای مختلفی از جمله اسراییل، آلمان، مراکش و ملتهای اسلامی دیگر مسافرت کرد. در ۱۹۶۹ به عنوان رئیس کمیته مدیریت مرکز خاورمیانه در انگلستان برگزیده شد و در ۱۹۷۱ از فعالیتهای آموزشی بازنشسته شد. او در دوران بازنشستگی هم به امر تحقیق و پژوهش پرداخت و سرانجام در سال ۱۹۹۱ زندگی را بدرود گفت.

تا جایی که به اندیشه سیاسی اسلام مربوط می‌شود، از اروین روزنتال سه کتاب مهم به یادگار مانده است: اندیشه سیاسی اسلام در سده‌های میانه (۱۹۵۸)، اسلام در دولت ملی مدرن (۱۹۶۵) و یهودیت و اسلام (۱۹۶۱). کتاب نخست در سال ۱۳۸۷ برای اولین بار از سوی همین قلم و ناشر منتشر شده و کتاب حاضر نیز کتاب دوم است که تحت عنوان «اندیشه سیاسی اسلام در سده‌های جدید» روانه بازار شده است. باید توجه داشت این کتاب مکمل کتاب نخست است. همچنین، از او مقالات متعددی در مورد اندیشه سیاسی اسلام باقی مانده است که امید می‌رود به تدریج ترجمه شوند و خوانندگان فارسی زبان با آثاراین مشهورترین متخصص اندیشه و فلسفه سیاسی اسلام آشنا شوند.

نظرات مخاطبان 0 22

  • ۱۳۹۶-۰۳-۲۸ ۱۳:۱۸علی اسکندری 0 3

    این همان کتاب دوم روزنتال است که عنوان اصلیش اسلام در دولت ملی مدرن است؟ اگر آن باشد که کار خیلی صورت گرفته است. 
                                
  • ۱۳۹۶-۰۳-۲۸ ۱۳:۲۶فهیمه خضری 0 5

    چه جالب! تا حالا نمی دونستم روزنتال چنین کتابی هم دارد و فقط فکر می کردم تنها همان یک کتاب را دارد که به اندیشه سیاسی متفکران اسلامی در قرون میانه اسلامی می پردازد. ای کاش بیشتر توضیح می دادید.
                                
  • ۱۳۹۶-۰۳-۲۸ ۱۳:۳۸حبیب یغمایی 0 4

    روزنتال قطعا یکی از بزرگترین شرق شناسان است و ترجمه آثار او را باید به فال نیک گرفت. من کتاب قبلی را خوانده ام. به نظرم در مجموع ترجمه خوبیه. باید دید این چگونه است. اما هر چقدر این کتاب ها منتشر شود مطالعات اسلامی شکل و شمایل علمی تری خواهد گرفت.
                                
  • ۱۳۹۶-۰۳-۲۸ ۱۳:۴۱محدثه 0 60

    چرا به جای توضیح کتاب و بیان محتوای آن به توضیح نویسنده پرداخته اید؟ کاش کتاب را توضیح می دادید تا ببینیم چه مطالبی را بیان کرده است
                                
  • ۱۳۹۶-۰۳-۲۸ ۱۳:۴۸امیر ابوالفضلی 2 38

    این سده های جدید دقیقا یعنی از چه زمانی را شامل می شود. آیا از پایان کتاب اول روزنتال را دربرمی گیرد تا قرن بیستم یا فقط قرون نوزدهم و بیستم رو شامل می شود؟ همچنین، این کتاب هم مثل قبلی به اندیشمندان پرداخته و یا مطالب دیگری دارد؟
                                
  • ۱۳۹۶-۰۳-۲۸ ۱۴:۱۵صادق 0 3

    این مطلبی که نوشتید توضیح کتابه یا توضیحاتی درمورد نویسنده کتاب؟
                                
  • ۱۳۹۶-۰۳-۲۸ ۱۵:۲۵محمد کربلایی 0 29

    ضمن آرزوی سلامتی و تبریک به آقای دکتر اردستانی بابت سعی و اهتمام شان به چاپ و انتشار آثار مربوط به تفکر اسلامی، امیدوارم کتاب سوم روزنتال را هم ترجمه کنند و این سه گانه را تکمیل کنند.
                                
  • ۱۳۹۶-۰۳-۲۸ ۲۲:۳۴جعفر امیری 0 4

    من زمانی که خارج از کشور بودم این کتاب را خواندم و با این که چند دهه قبل نوشته شده، خیلی خوب توانسته به بحران پنهان در جهان اسلام بپردازد. برای کسانی که می خواهند ریشه های تفکر تکفیری و داعش را درک کنند، کتاب خوبی است. 
    متاسفانه ترجمه فارسی را هنوز ندیده ام و اگر خوب ترجمه شده باشد و توانسته باشد از پس اصطلاحات دشوار آن برآمده باشد، حتما کتاب مفیدی خواهد بود.
                                
  • ۱۳۹۶-۰۳-۲۸ ۲۳:۰۱علی مرشدی 2 8

    مطالعات اسلامی در ایران هم از حیث روش شناختی و هم از حیث موضوعی بسیار ضعیف است. آنچه صورت می گیرد بیشتر جنبه توصیفی و حاشیه نویسی دارد. مراکزی هم که برای ترویج و گسترش این تفکر ایجاد شده اند کار شاخصی انجام نمی دهند. من این کتاب را نخوانده ام و نمی دانم در چه سطحی است. اما در حالت کلی مستشرقین به دلیل توجه به روش علمی تصویر بهتری از فضای کلی فکری مسلمانان ارائه دهند. همانطورکه برخی خوانندگان در بالا اشاره کرده اند، اگر توضیحی از کتاب داده می شد بهتر میشد قضاوت کرد.
                                
  • ۱۳۹۶-۰۳-۲۹ ۱۲:۵۸هاجر اسلامی 0 4

    لطفا یک نفر به این سوال ها پاسخ بدهد.
                                
  • ۱۳۹۶-۰۳-۳۰ ۰۹:۳۰حسین رضوانی 0 7

    در ایران بیشتر فرانتس روزنتال مورد توجه قرار داشته تا اروین روزنتال.  فرانتس روزنتال دارای دو کتاب مهم در حوزه اسلام شناسی به نام های  Knowledge Triumphant وThe Classical Heritage in Islam دارد که خوشبختانه مورد دوم به فارسی ترجمه شده است. ترجمه آثار اروین روزنتال را نباید کار کوچکی پنداشت. به ویژه انکه او در کتاب اسلام در دولت ملی مدرن که در ایران تحت عنوان بالا ترجمه شده، بخشی را به ایران سال های اوایل دهه 1340 اختصاص می دهد و تصویری کلی از وضعیت جهان اسلام  در پیش خیزش موج بنیادگرایی ارائه می کند.  
                                
  • ۱۳۹۶-۰۳-۳۰ ۱۴:۵۴مسعود نورانی 3 1

    برخلاف نظر دوستانی که دربالا نظر خود را اعلام کرده اند، معتقدم که مطالب کتاب قدیمی است و نمی تواند بخوبی مباحث کنونی جهان اسلام را پوشش دهد. اگرهم بتواند جنبه مقدماتی خواهد داشت و باید با کتابهای دیگر تکمیل شود. کتابی که در دهه شصت یا هفتاد میلادی نوشته شده باشد، خودبخود نمی تواند مسایل امروز را برای ما تبیین کند. 
                                
  • ۱۳۹۶-۰۳-۳۱ ۱۲:۴۸قاضی زاده 0 6

    در پاسخ به آقای نورانی باید این نکته را تذکر دهم که مباحثی که در ذیل اندیشه و فلسفه مطرح میشود، عمدتا ورای فرا زمانی است و به اصطلاح زمانمند نیست. اگر اینگونه بود الان بسیاری از کتب این حوزه دیگر نباید جاپ می شدند. در حالی که ما امروزه حتی آثار بسیار قدیمی را می خوانیم. 
    کتاب اخیر هم بنده تازه شروع به خواندنش کرده ام، از سنخ همین کتاب هاست. نویسنده با اتکا به دانشگاه عظیم خود درمورد ادیان ابراهیمی سعی کرده تا نقش اسلام را در مواجهه با دولت ملی مدرن توضیح دهد. صرف نظر از نتایجی که او می گیرد و باید در جای خود مورد بحث قرار گیرد، کار بسیار مهمی است و به نکات بسیار خوبی اشاره کرده است. 
                                
  • ۱۳۹۶-۰۴-۰۱ ۱۴:۵۴م. اعرافی 2 2

    آقای مرشدی در اینکه مطالعات اسلامی در کشور ما ضعیف است، شکی نیست و نمی توان آن را کتمان کرد. اما نمی توان از کارهای مختلفی که در حوزه ها و یا بعضا در دانشگاه ها صورت می گیرد، غافل شد. هم اکنون چقدر در دانشگاه های مفید و باقرالعلوم و موسسه های دیگر از جمله موسسه اسراء آیت الله جوادی آملی کار صورت می گیرد. بنابراین، باید امیدوار بود تا کم کم کاستی ها رفع شود و نباید چشم به خارج داشت.
                                
  • ۱۳۹۶-۰۴-۰۲ ۱۳:۴۶حسین انصاری 0 5

    با توجه به اینکه امروزه جهان اسلام به واسطه ظهور جریان های تکفیری و سلطه طلبی کشورهایی نظیر عربستان که منادی وهابیت است، دستخوش فتنه و آشوب می باشد، انتشار چنین کتاب هایی که سعی می کند ریشه های فکر این جریان را توضیح دهد غنیمت بزرگی است. به نظر من مباحث این کتاب که ناظر به تحولات سیاسی و اندیشمندان سیاسی در کشورهای اصلی اسلامی است می تواند درک ما را از مکانیسم هایی فکری و سیاسی جهان اسلام افزایش دهد. و همچنین می تواند توضیح دهد که پیش از وقوع بهار عربی چه جریان های فکری حاکم بوده اند. البته کاش مراکز متکفل مباحث اسلامی این کتاب را به نقد و بررسی بگذارند تا محاسن و معایبش بهتر شناخته شود.
                                
  • ۱۳۹۶-۰۴-۰۲ ۱۴:۰۲رضا میراحمدی 2 10

    به نظر من اسلام کلا اندیشه سیاسی ندارد و این چیزی است که مستشرقین تو دهان ها انداختند. تنها چیزی که وجود داره فقه و شریعت است و همه چیز بر حول آن می چرخد. ترجمه و انتشار آثار این دسته از متفکران غرب بیشتر به کژتابی و فهم ناقص ما دامن می زند. در اسلام اگر اندیشمندی هم وجود داشته باشد همان فقها هستند و لاغیر. 
                                
  • ۱۳۹۶-۰۴-۰۴ ۱۰:۳۱ 5 0

    از نظر دکتر سید جواد طباطبایی آثار روزنتال آثاری کم مایه هستند، خصوصا آن کتاب اولشان درباره اندیشه سیاسی در سده های میانه.
                                
  • ۱۳۹۶-۰۴-۰۴ ۱۳:۵۴علی مرشدی 0 4

    آقای اعرافی موسسه هایی که شما به خط کردید، تاکنون توانسته اند چه گره ای را باز کنند؟ تنها سالانه میلیادرها تومان از بیت المال را به خود اختصاص می دهند و کتابهایی هم که منتشر می سارند جر تعلیق و تحشیه و نهایتا شرح حال یک ففیه یا عالم چیزی نیست. شما اگر فکر می کنید به تدریج این ضعف برطرف خواهد شد اشتباه می کنید، زیرا اندیشه و فکر در ایران در انحطاط به سر می برد. خروج از این انحطاط نیازمند لوازمی است که فعلا فراهم نیست.
                                
  • ۱۳۹۶-۰۴-۰۴ ۱۴:۰۶فاطمه طباطبایی 1 5

    من اگرچه با نظر آقای میراحمدی موافقم که در اسلام آنچه وجود داشته فقط فقه بوده و از دل اسلام همین سنت فکری بیرون آمده، اما معتقدم اندیشه سیاسی در کشورهایی که اسلام وارد شده وجود داشته و توانسته با اسلام به نحوی به سازگاری برسد. حسن اندیشمندان غربی علافمند به جهان اسلام این است که توانسته اند به خوبی این چیزها را توضیح دهند. اروین روزنتال هم یکی از سرآمدان در این حوزه ست و تبحر بالایی در اسلام و یهودیت دارد. 
    من به نوبه خودم انتشار این کتاب را تبریک میگم و از سایت فرهنگ امروز هم به خاطر معرفی آن تشکر می کنم.
                                
  • ۱۳۹۶-۰۴-۰۸ ۲۱:۲۶محسن موسوی 0 8

    ای کاش متفکران و قلم به دستان چنین کتاب های را نقد و بررسی می کردند تا دانشجویانی امثال من می توانستند نقاط ضعف و قوت کتاب را درک کنند. از سایت فرهنگ امروز چنین انتظاری خیلی ناصواب نیست.
                                
  • ۱۳۹۶-۰۴-۱۳ ۲۱:۵۴محسن اشراقی 0 10

    اگر آقای دکتر طباطبایی دلایل خودشان را هم بفرمایند خوب است. همه می دانند روزنتال مستشرقی برجسته است.
                                
  • ۱۳۹۶-۰۴-۱۸ ۲۲:۲۸حسین لباف نژاد 0 3

    لطفا اگر مقدوره درمورد محتوای کتاب هم اندکی توضیح دهید.
                                

نظر شما