شناسهٔ خبر: 50085 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آمار ثبت‌نام ناشران ایرانی برای حضور در نمایشگاه کتاب پکن۲۰۱۷

با پایان مهلت اولیه ثبت‌نام برای حضور در غرفه ملی ایران در نمایشگاه کتاب پکن، ۲ تشکل صنفی، ۳ آژانس ادبی، ۸ ناشر، ۳ دانشگاه و ۵ موسسه فرهنگی برای حضور مستقیم در این رویداد ثبت نام کرده‌اند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ بیست و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن از تاریخ ۱ تا ۵ شهریورماه در پایتخت چین برگزار می‌شود و ایران هم مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه است. در همین راستا موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران طی فراخوانی که آن را در وبسایت این موسسه منتشر کرد، از ناشران، مؤسسات و نهادها، اهالی قلم، آژانس‌های ادبی و تشکل‌های نشر خواست تا برای مشارکت در نمایشگاه کتاب پکن ۲۰۱۷ اقدام کنند.

امیرمسعود شهرام‌نیا مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران امروز سه‌شنبه ۲۳ خرداد و سه روز بعد از اتمام مهلت فراخوان یادشده، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره وضعیت ثبت نام ناشران و تشکل‌های نشر کشورمان برای حضور در نمایشگاه امسال کتاب پکن، ابتدا به توافقی که دو کشور برای مهمان ویژه شدن در نمایشگاه‌های کتاب تهران و پکن پیش از این داشته‌اند، گفت: بنا بر توافقی که بین نمایشگاه‌های کتاب تهران و پکن و نیز وزارتخانه‌های فرهنگ دو کشور صورت گرفته، ایران در سال جاری میلادی (۲۰۱۷) مهمان ویژه نمایشگاه کتاب پکن و چین هم در سال ۲۰۱۹، مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران خواهد بود.

وی افزود: مطابق تجربه‌ای که ما در سال‌های اخیر در برپایی غرفه ملی ایران در نمایشگاه‌های خارجی کتاب داشته‌ایم، قرار شد که حضور تشکل‌های نشر، ناشران علاقه‌مند به فعالیت و آژانس‌های ادبی، اولویت اقدام ما باشد. بر همی مبنا، فراخوانی برای شرکت در نمایشگاه کتاب پکن تهیه شد که تا این لحظه ناشران به دو شیوه آمادگی خود را برای حضور در این نمایشگاه اعلام کرده‌اند؛ بر این اساس تاکنون ۳ آژانس ادبی، ۸ ناشر، ۲ تشکل نشر، ۳ دانشگاه و ۵ موسسه فرهنگی برای حضور مستقیم و حدود ۱۸ ناشر هم برای حضور تنها در قالب ارائه آثارشان در نمایشگاه کتاب پکن ثبت نام کرده‌اند.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی در ادامه از تمدید مهلت ثبت نام برای حضور در این نمایشگاه تا ۳۰ خرداد خبر داد و گفت: ما در پایان این مهلت، برای متقاضیانی که مایل به حضور مستقیم در نمایشگاه کتاب پکن هستند و در عین حال شرایط لازم برای این کار را دارند، فضایی تخصیص خواهیم داد و در مورد متقاضیانی که تنها مایلند آثارشان در نمایشگاه عرضه شود، پس از جمع‌آوری این آثار و بررسی آنها، در صورت تائید آنها توسط کارگروهی که به همین منظور تشکیل شده، امکان عرضه آثارشان در غرفه ملی جمهوری اسلامی ایران فراهم خواهد شد.

شهرام‌نیا با اعلام اینکه مساحت فضای غرفه ملی جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه کتاب پکن ۲۰۱۷ حدود ۵۰۰ مترمربع است، تاکید کرد: در بخشی از این فضا، آثار و کتاب‌ها به صورت موضوع‌بندی شده، عرضه خواهد شد و در بخشی دیگر از غرفه، فضا در قالب استندها و غرفه‌هایی کوچکتر در اختیار ناشران، آژانس‌های ادبی و تشکل‌های نشر که مستقیماً در نمایشگاه حضور خواهند یافت، در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه با همین تعدادی که تاکنون ثبت نام کرده‌اند، تمامی ۵۰۰ مترمربع فضای غرفه قابل رزرو و تکمیل شدن است، در عین حال تاکید کرد: ما علاقه‌مندیم که این حضور پررنگ‌تر و غنی‌تر باشد و به همین خاطر ۱۰ روز دیگر (تا ۳۰ خرداد) به سایر ناشران و تشکل‌ها و آژانس‌های ادبی و فعالین حوزه نشر زمان داده‌ایم تا نسبت به ثبت نام برای حضور در نمایشگاه کتاب پکن اقدام کنند؛ ضمن اینکه نباید از این نکته غافل باشیم که چین یکی از بهترین بازارهای کتاب برای ما ایرانی‌ها می‌تواند باشد؛ هم به دلیل قرابت‌های فرهنگی و نزدیکی‌های تمدنی دو کشور و هم به دلیل جمعیت قابل توجه آن.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی همچنین گفت: خوشبختانه در همین سال‌ها چند ناشر البته معدود ما توانسته‌اند تعاملات خوبی را با بازار نشر چین برقرار کنند؛ کما اینکه ما حتی ناشری داریم که بیش از ۱۲۰ رایت کتاب‌هایش را به کشور چین فروخته است. در مجموع فکر می‌کنم که صنعت نشر ما این ظرفیت‌ را دارد که نه تنها در بازار چین به صورت جدی ورود پیدا کند بلکه به موفقیت‌های خوبی هم در این بازار بزرگ نشر جهانی، دست پیدا کند.

نظر شما