شناسهٔ خبر: 49654 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دفاع موسی اکرمی از دستاوردهای برجسته سنت فلسفه تحلیلی

موسی اکرمی کتابی با عنوان «مسئله علم در ایران» نوشته است. نگرش حاکم بر گفت‌وگوها، سخنرانی‌ها، و یادداشت‌های کتاب واقع‌گرایی علمی است که از دستاوردهای برجسته سنت فلسفه تحلیلی است و نویسنده سال‌ها است که همواره از آن دفاع کرده و در ترویج آن کوشیده‌ است.

دفاع موسی اکرمی از دستاوردهای برجسته سنت فلسفه تحلیلی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «مسئله علم در ایران» با عنوان فرعی از تاریخ و فلسفه علم تا فرهنگ دانشگاهی نوشته موسی اکرمی منتشر شد.

این کتاب در شش دفتر شامل درباره فلسفه علم، درباره پیوند میان میان علم و ناعلم، فلسفه علم در ایران، درباره تاریخ علم و تاریخ‌نگاری علم، درباره فلسفه و یا علم دانشوران و درباره «هست» و «باید» آموزش عالی در ایران است.

نگرش حاکم بر این گفت‌وگوها، سخنرانی‌ها، و یادداشت‌ها واقع‌گرایی علمی است که از دستاوردهای برجسته سنت فلسفه تحلیلی است، و نویسنده سال‌ها است که همواره از آن دفاع کرده و در ترویج آن کوشیده‌ است.

اکرمی در بخشی از مقدمه کتاب می‌نویسد: «من در نوشتارها و گفتارهای خود همواره حفظ حریم فلسفه (و مابعدالبیعه عمومی) در برابر علم، و همچنین حفظ حریم علم در برابر فلسفه (و مابعدالطبیعه عمومی) را، درهر گونه فلسفه‌ورزی و علم‌ورزی، برای پاکیزگی و سلامت هر کدام از آن‌ها بسیار ضروری دانسته‌ام.

این امر در کشور ما ضرورت و فوریت بیشتری دارد زیرا علی‌رغم وجود سنت گرانسنگی از مابعدالطبیعه در فلسفه چیره در این سرزمین و وجود دانشمندان برخوردار از روش‌شناسی علمی (مانند ابن هیثم و ابوریحان بیرونی) در دوران پیش از پدیدآیی و چیرگی‌یابی علم مدرن عوامل زیادی در کشور وجود دارند که هم رهزن عقل‌اند و افراد و نهادها را به علل و دلایل گوناگون به‌سوی گونه‌ئی ضدیت دانسته یا نادانسته با علم از یک‌سو و آشفته‌اندیشی در دایره فلسفه‌ورزی از سوی دیگر می‌رانند یا می‌کشانند.

از این رو پاسداشت دستاوردهای سترگ پیشینیان در روش و نگرش علمی از یک‌سو، و فلسفه‌ورزی دقیق و سنجیده و معیاریت از سوی دیگر وظیفه همگان، به‌ویژه نزد سکانداران برنامه‌ریزی آموزشی و پژوهشی و آموزگاران و پژوهشگران در تراز عالی آموزش و پژوهش است.»
 
کتاب «مسئله علم در ایران» با عنوان فرعی از تاریخ و فلسفه علم تا فرهنگ دانشگاهی نوشته موسی اکرمی با شمارگان 700 نسخه در 528 صفحه به بهای 27 هزار تومان از سوی انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی روانه بازار نشر شده است.

نظر شما