شناسهٔ خبر: 49632 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سفری ۲۸ دقیقه‌ای به «تخت جمشید»/ رازهایی که فاش می‌شود

پژمان مظاهری پور کارگردان عرصه مستند از ساخت یک مستند کوتاه ۲۸ دقیقه ای با عنوان «تخت جمشید» و جزئیات آن سخن گفت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ پژمان مظاهری پور کارگردان عرصه مستند درباره جدیدترین فعالیت های خود گفت: در حال حاضر مشغول ساخت یک مستند ۲۸ دقیقه ای با عنوان «تخت جمشید» هستم که این فیلم مستند به تاریخ مطالعات باستان شناسی تخت جمشید و رازهای ناگفته آن می پردازد.

وی افزود: همواره تصور می شود که تخت جمشید بنایی برای برگزاری جشن های نوروزی بوده است اما  شاهرخ رزمجو باستان شناس که ما به گفتگو با او پرداختیم، نظریه ای دیگر دارد. او این بنا را مکانی برای یک بار عام عظیم می داند اما  دلیل علمی کافی مبتنی بر برگزاری مراسم نوروزی در این مکان  ندارد. البته باید بگویم که رزمجو در فیلم دیده نمی شود بلکه ما گفتگوهایی داشتیم که بر اساس آن  فیلمنامه و پژوهش فیلم شکل گرفته و ساختار فیلم تنها بر اساس تصاویر و اسناد باستان شناسی است.

مظاهری پور عنوان کرد: این فیلم مستند ضمن مرور تاریخ مطالعات تخت جمشید به کاربری بناهای تخت جمشید و دلایل علمی و باستان شناسی آن می پردازد.

این کارگردان اظهار کرد: به تازگی تصویربرداری این فیلم تمام شده و کار تدوین آن توسط مریم حق پناه آغاز شده است. این را هم باید عنوان کنم که «تخت جمشید» در شبکه مستند سیما تولید می شود.

وی در پایان عنوان کرد: بحث مطالعات باستان شناسی با مباحث میراث فرهنگی و معرفی یک بنای باستانی متفاوت است. همواره تخت جمشید از منظر تاریخ و وقایع برسی شده، اما مطالعات باستان شناسی آن، نکته ای است که برای علاقمندان باستان شناسی جذاب و دیدنی خواهد بود.

نظر شما