شناسهٔ خبر: 49540 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

روایت مهسا محبعلی از جوان‌ها در نمایشگاه کتاب

دو نویسنده‌ی ایرانی و ایتالیایی در سالن بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران، به بررسی نگاه نویسندگان به جوانان در ادبیات پرداختند.

روایت مهسا محبعلی از جوان‌ها در نمایشگاه کتاب

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ در این نشست که با حضور مهسا محب‌علی و مایکل سرا برگزار شد دو نویسنده به معرفی‌ آثارشان و انعکاس دیدگاه جوانان در این آثار پرداختند.
 
مهسا محب‌علی نویسنده‌ی کتاب‌های «نگران نباش» و «عاشقیت در پاورقی» و برنده‌ی دو دوره‌ی جایزه گلشیری در این نشست گفت: کتاب «نگران نباش» که به زبان ایتالیایی نیز ترجمه شده است از این رو مورد استقبال جوانان قرار گرفته است که نویسنده در آن از زاویه‌ی دید جوانان به رابطه‌ی بین جوان‌ها و نسل بزرگ‌ترها پرداخته است.
 
محب‌علی با بیان اینکه نویسندگان دیگر اغلب از زاویه‌ی دید بزرگترها به مسئله‌ی رابطه‌ی بین دو نسل نگاه می‌کنند گفت که کتاب «نگران نباش» به جوان‌ها به شکل یک ابژه نگاه نکرده است و از درون جوان‌ها مسایل جامعه را دیده است.
 
وی همچنین به تاثیر انقلاب ایران روی فاصله‌ بین جوانان اشاره کرد و گفت: اکنون نسل گذشته فکر می‌کنند که نسل جوان از آنجایی که به هیچ ایسمی اعتقاد ندارد، ایده نیز ندارد اما من فکر می‌کنم پیروی نکردن از ایسم‌ها خود یک سبک زندگی و یک روش زندگی است.
 
کتاب «نگران نباش» یک روز از تهران را روایت می‌کند که در آن زلزله‌های پیاپی رخ می‌دهد اما جوانی بدون توجه به همه‌ی قال و قیل‌های ناشی از زلزله در شهر به دنبال مواد مخدر می‌گردد.
 
نسل سرخورده‌ی جوان ایتالیا
 
در این نشست همچنین مایکل سرا روزنامه‌نگار و مقاله‌نویس و نویسنده‌ی کتاب «هر جوانی می‌تواند» نیز گفت: من یک نویسنده‌ی پیر از کشوری هستم که جمعیت آن نیز پیر است و به نظر می‌رسد در پایان دوره‌ای هستم که با انقلاب صنعتی شروع شده و با انقلاب فرانسه ادامه پیدا کرده است و اکنون به پایان چرخه‌ای رسیده است.
 
سرا با این توضیح که در کتاب «هر جوانی می‌تواند» با جوان سی ساله‌ای سروکار داریم که انگاری در یک نقطه‌ متوقف شده و نمی‌داند آینده‌ی خود و همچنین کارگاه نجاری که پدرش برایش به ارث گذاشته چه باید بکند، افزود: به نظر می‌رسد جوانان در این دوره آینده‌ای ندارند و هر آنچه برای آینده وجود داشته نسل گذشته مصرف کرده است.
 
وی گفت: به نظر می‌رسد انقلاب‌ها نسل‌هایی را به وجود می‌آورند که بسیار سرخورده هستند.
 
سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» از 13 تا 23 اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می‌شود. مجموعه شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.

نظر شما