شناسهٔ خبر: 49529 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اهمیت واگذاری بخش اجرایی نمایشگاه به بخش غیردولتی تشریح شد

معاون اجرایی سی اُمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ضمن تشریح فواید و اهمیت واگذاری نمایشگاه کتاب تهران به بخش خصوصی، گفت: تشکل های نشر به دلیل اشراف داشتن به حوزه نشر، بهتر می‌توانند در راستای پُردرآمد کردن این حوزه گام بردارند.

اهمیت واگذاری بخش اجرایی نمایشگاه به بخش غیردولتی تشریح شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مهدی اسماعیلی‌راد، معاون اجرایی سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با اشاره به فواید واگذاری امور مربوط به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به تشکل‌های نشر و بخش خصوصی، اظهار کرد: اصولاً امر واگذاری امور به‌ویژه در حوزه فرهنگ و تولیدات فرهنگی  سودی دو طرفه  دارد؛ بر اساس این تصمیم، دولت به اندازه بخش خصوصی دارای مزیت می‌شود؛ این‌گونه که فارغ شدن دولت از اجرائیات ضمن این‌که موجب می‌شود دولت در صحنه سیاستگذاری و نظارت توانمند شود، نظرات مبتنی بر کار کارشناسان در بدنه دولت محقق می‌یابد. به تعبیر دیگر با واسپاری بخش اجراء به بخش غیردولتی هزینه‌هایی که در بخش اجراء مصرف می‌شد، به سوی برنامه‌ریزی‌های بلندمدت یا حوزه پژوهش به عنوان یک سرمایه‌گذاری هدایت خواهد شد.

وی ادامه داد: در امر واسپاری، تشکل‌های نشر چه به‌صورت جمعی و چه به‌صورت فردی دارای دستاوردهای قابل اتکا می‌شوند. واسپاری ضمن اینکه سبب می‌شود تمام تشکل‌ها زیر یک چتر جمع شوند، باعث می‌شود از ظرفیت  تشکل‌های نشر استفاده بهینه شود. 

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی ناشران ایران (آشنا) توضیح داد: فایده دیگر واسپاری‌ها این است که تشکل‌ها  برای پذیرش واسپاری بسیار بزرگ‌تر حتی در خارج از مرزهای کشور، آماده می‌شوند. اما آن‌چه بالاترین و پایدارترین سودمندی بر تشکل‌ها از این واسپاری خواهد ماند، اجراء توسط بخش خصوصی نشر بر خانواده ناشران کشوری است چرا که تشکل‌ها بیش‌ترین اطلاعات از   نشر کشور را دارند و با این اطلاعات بهتر می‌توانند از تمام ظرفیت ناشران در راستای پُر درآمد کردن و در ادامه، پُر تقاضا کردن حوزه نشر استفاده کنند.

معاون اجرایی سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ادامه داد: اما این واسپاری نیاز به مدیریت‌ها با نگاه ملی دارد چون تا حال تشکل‌ها تمرین و تجربه اجراء کلان را نداشته‌اند. گرچه در مقاطعی دارای مسئولیت‌های اجرایی محدود شدند اما آن‌هم زیر سایه مدیریت دولتی بوده است.

اسماعیلی‌راد افزود: بنابراین برای رفع چالش‌های احتمالی از قِبل اجراء واسپاری‌ها، راهی غیر از متقاعد کردن تمام تشکل‌ها به گفت‌وگو و تبعیت  از  تدابیر عقل جمعی وجود ندارد.

سی اُمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران 13 اردیبهشت در شهر آفتاب افتتاح شد و تا 23 اردیبهشت از ساعت 10 تا 20 میزبان علاقه مندان به کتاب خواهد بود. 

نظر شما