شناسهٔ خبر: 48470 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دیدار و گفتگوی رئیس مجلس بلاروس با رئیس فرهنگستان علوم ایران

میخائیل میاسنیکوویچ رئیس شورای جمهوری مجلس ملی بلاروس و هیأت همراه با حضور در فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران با رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم ایران دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ میخائیل میاسنیکوویچ رئیس شورای جمهوری مجلس ملی بلاروس و هیأت همراه بعد از ظهر روز سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ با حضور در فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران با رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم ایران و بعضی دیگر از مقامات فرهنگستان دیدار و گفتگو کردند.

میخائیل میاسنیکوویچ در ابتدای این دیدار ضمن ابراز خوشحالی از آمدن به آکادمی علوم ایران و ملاقات با رئیس آکادمی اظهار داشت که خود سابقه ۹ سال ریاست آکادمی علوم بلاروس را داشته و دیدار از آکادمی علوم ایران خاطرات آن سال ها را زنده کرده است. وی با اشاره به اینکه طی ملاقات با مقامات ارشد جمهوری اسلامی دریافته است که ایران در زمینه علم و فناوری پیشرفت های اساسی داشته و به توفیقات چشمگیری در سطح جهان رسیده است، ابراز امیدواری کرد دیدار با رئیس و سایر مسوولان فرهنگستان علوم ایران مقدمه ای باشد برای همکاری های علمی و تحقیقاتی میان دو کشور ایران و بلاروس. رئیس مجلس بلاروس در ادامه ضمن معرفی آکادمی علوم بلاروس و بخش های مختلف آن به بودجه کلان تحقیقاتی که در اختیار آکادمی قرار دارد اشاره کرد و درخصوص علم و تکنولوژی و بازار کشور توضیحاتی ارائه نمود و سؤالاتی درخصوص نحوه فعالیت ها و پژوهش ها در فرهنگستان علوم ایران مطرح کرد.

در ادامه این دیدار رضا داوری اردکانی ضمن خوشامدگویی به رئیس مجلس بلاروس که طی سفر کوتاه خود وقتی را برای دیدار از فرهنگستان علوم ایران در نظر گرفته، اظهار داشت که در زمان ما ارتباط علم و سیاست محرز است و چه خوب است که سیاستمداران دانشمند باشند. رئیس فرهنگستان علوم ایران در ادامه ضمن معرفی ۴ فرهنگستان کشور که زیر نظر رئیس جمهوری فعالیت می کنند، گروه ها و بخش های فرهنگستان علوم را معرفی کرد و  ادامه داد که فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران وظیفه پژوهش ندارد و اگر پژوهش کند به پژوهش در سطح ملی و کلان می پردازد و در حقیقت مشاور دولت در سیاستگذاری های علم و فناوری است.

داوری اردکانی افزود: وظایف و اهداف آکادمی علوم ایران و بلاروس شبیه است و امکان همکاری های علمی نیز وجود دارد که امیدواریم تشریف فرمایی رئیس مجلس بلاروس مقدمه و آغازی باشد برای همکاری میان دو آکادمی. رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنان خود اشاره کرد که آموزش عالی در دو سه دهه گذشته و بعد از انقلاب اسلامی در ایران توسعه پیدا کرده است و در برخی رشته ها نظیر پزشکی، نانو، بیوتکنولوژی، بیوشیمی و ... پیشرفت های قابل توجه و بزرگی داشته ایم اما در همه حوزه های علمی می توانیم همکاری کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به صحبت های رئیس مجلس بلاروس گفت خوشحالم که در کشور بلاروس ارتباط میان علم و زندگی و صنعت و کشاورزی و بهداشت و درمان برقرار است.

 در ادامه نشست راخمانوف رئیس کمیسیون امور بین الملل و امنیت ملی مجلس بلاروس نیز توضیحاتی درخصوص آکادمی علوم بلاروس ارائه کرد.

حسین نمازی دبیر فرهنگستان علوم ایران نیز در این دیدار درباره طرح های پژوهشی و فعالیت های علمی فرهنگستان و بودجه آن توضیحاتی ارائه کرد و برخی از مهمترین برنامه های پیش روی فرهنگستان را برشمرد.

سعید سهراب پور رئیس گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم نیز با اشاره به نوع فعالیت آکادمی های دنیا، اظهار داشت که فعالیت های فرهنگستان علوم ایران همانند آکادمی های علوم غربی است و وظیفه اصلی پژوهش در کشور بر عهده دانشگاه ها است. وی اشاره کرد که پژوهش های فرهنگستان در سطح کلان است که در نهایت به صورت توصیه به دولت ارائه می شود.

میخائیل میاسنیکوویچ رئیس شورای جمهوری مجلس ملی بلاروس در پایان این دیدار ضمن تشکر مجدد و اظهار خوشوقتی از ملاقات با رئیس و مسؤولان فرهنگستان علوم ایران درخواست کرد که بین محققان دو کشور و میان آکادمی های علوم ایران و بلاروس امکان همکاری وجود داشته باشد و اظهار داشت که پیشنهادهای کشور بلاروس را از طریق سفیر بلاروس در تهران که در جلسه حضور داشت، به فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران ارائه می کنیم تا همکاری در هر زمینه ای که میسر باشد فراهم شود.

داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم ایران نیز ضمن استقبال از پیشنهاد رئیس مجلس بلاروس گفت که ما منتظر پیشنهادهای شما هستیم و امیدواریم امکان همکاری های علمی و فرهنگی میان دو کشور از طریق دو اکادمی در آینده نزدیک فراهم شود. رئیس فرهنگستان علوم به تفاهم نامه های همکاری میان ایران و سایر کشورها و نیز به عضویت فرهنگستان علوم ایران در انجمن آکادمی های علوم جهان و هیأت رئیسه آن و همچنین به عضویت فرهنگستان علوم ایران در انجمن آکادمی های علوم و مجامع علمی آسیا نیز اشاره کرد. داوری اردکانی بار دیگر از تشریف فرمایی رئیس مجلس بلاروس به فرهنگستان علوم تشکر کرد.

نظر شما