شناسهٔ خبر: 48233 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

​اصغر دادبه : گروهی برای تخریب زبان فارسی برنامه‌ریزی می‌کنند

مدیرگروه ادبیات مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی گفت:غلط‌ نویسی‌ها به صورت عادی انجام نمی‌شود و گروهی برای تخریب زبان فارسی برنامه‌ریزی می‌کنند.

 
به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ اصغر دادبه اظهار کرد: بدون تردید غلط‌ نویسی در فضای مجازی یک تهدید برای زبان فارسی محسوب می‌شود زیرا سطح این نوشته‌ها حتی از زبان محاوره هم پایین‌تر است و اگر قرار باشد این شکل نوشتن رایج شود و افراد بر اساس سلیقه شخصی از زبان استفاده کنند،مشکلات زیادی به‌وجود خواهد آمد.

مدیرگروه ادبیات مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی معتقد است: غلط‌ نویسی‌ها به صورت عادی انجام نمی‌شود و گروهی برای تخریب زبان فارسی برنامه‌ریزی می‌کنند. به نظرم افرادی که درگیر غلط‌ نویسی شده‌اند، تقصیری ندارند اما عده‌ای با اهداف کاملاً مشخص دست به تخریب زبان می‌زنند و برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند. در شرایط فعلی تنها راهکار موجود توجه و هشدارهای استادان حوزه زبان‌شناسی و ادبیات است زیرا از بیرون اتفاقی نمی‌افتد و دستورالعملی صادر نمی‌شود؛ به همین دلیل من دائماً در حال تبلیغ زبان هستم و به نظرم این کار بی اثر نبوده است.
این چهره ماندگار ادبیات با اشاره به برخی اشتباه‌های رایج در فضای مجازی گفت: اگر به جمله‌های ارسالی در فضای مجازی توجه کنید،در بسیاری از جمله‌ها از مصدر به جای فعل استفاده می‌شود؛ یا در برخی عبارات کسره‌اضافه به «ـه» تبدیل شده است و به جای گفتن «کتابِ گلستان»، حضرات «کتابه گستان» می‌نویسند.

وی ادامه داد:‌ گویا بنا بر غلط نوشتن است. گاه حرف «ـه» و دیگر حروف را از پایان کلمه‌ای حذف می‌کنند، جوانان به جای «چه شد»، «چ شد» می‌نویسند. درصورت استمرار این وضعیت و ‌این‌که هر کسی بر اساس سلیقه شخصی از زبان استفاده کند، مشکل‌ زیادی در آینده به‌ وجود خواهد آمد.
دادبه نسبت به این وضعیت آشفته‌ فارسی‌نویسی در شبکه‌های اجتماعی عنوان کرد: شاید عده‌ای معتقد باشند، غلط‌ نویسی‌ها آسیبی به زبان نمی‌زند اما بدون شک با رواج غلط‌ نویسی، این رفتار اشتباه تبدیل به عادت می‌شود. سمیعی گیلانی در صحبت با ایبنا گفته بودند این غلط‌ نویسی ضربه‌ای به زبان نمی‌زند اما من مخالف این موضوع هستم زیرا غلط‌ نویسی‌ تهدیدی جدی برای زبان فارسی محسوب می‌شود.

وی افزود: شاید اگر ما نظام دانشگاهی و آموزش و پرورش منظمی داشتیم تا نوجوانان و جوانان بتوانند این اشتباه‌ها را تفکیک کنند حرف آقای سمیعی درست بود اما در شرایط فعلی نمی‌توان از کنار این موضوع به سادگی گذشت. این اظهار نظرها در شرایطی است که دانشجویان و افراد تحصیل کرده جامعه ما یک درخواست چند خطی نمی‌توانند بنویسند و حداکثر توان‌شان برای نوشتن در همین شبکه‌های اجتماعی است؛ بنابراین من با تمام احترامی که برای احمد سمیعی‌گیلانی قائلم، مخالف نظر او هستم و معتقدم این وضعیت‌ فارسی‌نویسی جای نگرانی دارد.

نظر شما