شناسهٔ خبر: 48042 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار «مترو» نوشته هاروکی موراکامی

کتاب «مترو»، نوشته هاروکی موراکامی با ترجمه گیتا گرکانی به تازگی توسط انتشارات نگاه منتشر شده است.


به گزارش فرهنگ امروز به نقل از اعتماد؛ داستان این رمان همان‌طور که در پشت جلد آن توضیح داده شده است روایتی است از یک حمله تروریستی به متروی توکیو؛ «در یک روز آفتابی بهاری، دوشنبه، ٢٠ مارس ١٩٩٥، پنج عضو فرقه‌ اوم شینریکیو با سارین، گازی سمی و بیست‌وشش‌بار مرگبارتر از سیانور، به متروی توکیو حمله کردند. این یک حمله‌ تروریستی هولناک به یک سیستم رفت‌وآمد عمومی بود و قربانیان بی‌شماری داشت.» بعدها هاروکی موراکامی برای درک دلایل و ابعاد این فاجعه با قربانیان و دیگر اعضای فرقه‌ اوم، مصاحبه‌های متعددی انجام داد و حاصل کارش را در این کتاب منتشر کرد. او با کسانی صحبت کرد که در روز واقعه مانند هر روز دیگر زندگی‌شان از خانه بیرون آمده بودند تا با مترو به سر کار بروند و قربانی سارین شدند. موراکامی به روایت‌های کارکنان مترو و پزشکان معالج و خانواده‌های قربانیان درگذشته هم گوش داد و بعد به سراغ اعضای فرقه‌ اوم رفت تا حرف‌های آنها را بشنود و ببیند انسان‌هایی که به دنبال آرامش و غنای معنوی بودند، چطور به ابزار جنایت تبدیل شدند. موراکامی در این کتاب به روانشناسی ژاپن می‌پردازد و مسائل بنیادی را بررسی می‌کند که در نهایت می‌تواند به خلق چنین فرقه‌های تروریستی منجر شود.
«مترو» یکی از مهم‌ترین آثار غیرداستانی موراکامی است. موراکامی رمان‌نویس در این کتاب تا حد زیادی جای خود را به یک روزنامه‌نگار داده و سعی می‌کند از طریق داستان کسانی که بیشتر از همه درگیر ماجرا بودند، دلایل و نتایج خشونتی هولناک را نشان دهد، خشونتی که از نظر او خطر تکرارش به شکل‌های دیگر وجود دارد. ٢٠ سال بعد از حمله‌ با گاز به متروی توکیو و سال‌ها پس از نابودی فرقه‌ «اوم»، جهان هنوز شاهد فجایعی است که مانند آن روز آفتابی در ١٩٩٥ ژاپن، حیات بی‌گناه‌ترین و بی‌دفاع‌ترین انسان‌ها را هدف می‌گیرد.
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «در مورد جنایتکارانی که گاز سارین را منتشر کردند، نمی‌توانم صادقانه بگویم خشم یا نفرت حس می‌کنم. به گمانم نمی‌توانم ارتباط پیدا کنم و نمی‌توانم این نوع حس‌ها را در خودم پیدا کنم. آنچه واقعا در موردش فکر می‌کنم، خانواده‌هایی است که این فاجعه به سرشان آمد، برای من رنج آنها خیلی از خشم یا نفرتی که شاید نسبت به آن مجرمین حس می‌کردم، بزرگ‌تر است. در واقع اینکه کسی از فرقه اوم، گاز سارین را به مترو آورد... این نکته اصلی نیست. من به نقش اوم در حمله گاز فکر نمی‌کنم. » «مترو» نوشته هاروکی موراکامی با ترجمه گیتا گرکانی در ٤٢٣ صفحه در تیراژ ١٠٠٠ نسخه و با قیمت ٣٠٠٠٠ تومان توسط انتشارات نگاه منتشر شده است.

نظر شما