شناسهٔ خبر: 46379 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مدرسه جای خرافات نیست

رئیس جمهور کشورمان با تاکید بر لزوم وجود فضایی باز در مدارس اظهار کرد:‌ دانش آموزان باید بتوانند آزادانه در کلاس‌های خود هر پرسشی را مطرح کنند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در آیین گشایش مدارس، و آغاز سال تحصیلی جدید با اشاره به آغاز فصل علم و دانش، اظهار کرد: گرچه اوایل مهر ماه از لحاظ طبیعت پاییز طبیعت است اما از نظر علم و دانش بهار دانش و اندیشه است و به همین دلیل روز بسیار مهمی برای سراسر کشور محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه «بی تردید بزرگترین سرمایه‌ای که خداوند به ما عطا کرده، سرمایه منابع انسانی و پرورش نوجوانان و جوانان کشور است»، خاطر نشان کرد: مدرسه  بزرگترین منبعی است که می‌تواند عالیترین سرمایه را برای کشور تربیت نماید.

روحانی همچنین با بیان این‌که «دانش آموزان باید به فکر آینده کشور، خود و خانواده‌ی خود باشند»، افزود: بی تردید آینده کشور توسط علم و دانش و کار و کوشش دانش آموزان کشور ساخته می‌شود. دانش آموزان امروز مدیران و کارآفرینان کشور در آینده نزدیک هستند و کشور به دست آنها در مسیر تعادل و پیشرفت قرار می‌گیرد.

رئیس جمهور کشورمان در ادامه با تاکید بر این که محیط مدرسه باید محیط تعلیم و تربیت باشد، گفت: محیط مدرسه باید در کنار تلاش خانواده جامعه و دولت بتواند به اهداف خود دست یابد؛  مدرسه،  جامعه،  دولت و حتی خانواده‌  به تنهایی نمی‌توانند به این اهداف دست یابند اما این چهار نهاد در کنار یکدیگر می‌توانند آینده کشور را به بهترین شکل بسازند.

روحانی اظهار کرد: برای اینکه  مدرسه های ما محیط علم، دانش و پیشرفت باشد باید محیط اخلاق، میانه روی ، اعتدال و تدبیر در مدارس و مراکز آموزش ما تدوین شود.

رئیس جمهور باتاکید بر اینکه مدرسه نباید محیط اوهام و خرافات باشد، افزود: مدرسه نباید محیط خشونت باشد، بلکه کلاس درس باید کلاس احترام باشد؛ چراکه کودکان و نوجوانان و جوانان ما باید از روز اول زندگی در خانه و خانواده و سپس در مدرسه و بعد در جامعه شاهد احترام به شخصیت خود باشند.

وی در ادامه صحبت‌های خود خشونت را مشکل بزرگ امروز منطقه و جهان عنوان و با اشاره به امنیت موجود در کشور خاطر نشان کرد: امروز دانش آموزان ما در محیطی امن درس خود را در مدرسه آغاز می‌کنند، اما در همسایگی ما در عراق، سوریه، یمن و کشورهای منطقه، مدارس ویران شده و دانش آموزان‌شان به خاک و خون کشیده شده‌اند. امروز باید به این فکر باشیم که خشونت تا چه اندازه می‌تواند محیط اجتماعی جوانان و نوجوانان و آینده کشورها را تهدید کند.

روحانی با تاکید بر اینکه خشونت تنها جنگ و ترور نیست، اظهار کرد: بی احترامی به یکدیگر، نبود اخلاق برادری و خواهری و دوستانه نیز نوعی خشونت است. محروم کردن نوجوانان از تحصیل و مدرسه و وادار کردن کودکان و نوجوانان به کار پر زحمت، رفتار خارج از چارچوب اخلاقی و اسلامی در داخل خانه نسبت به کودکان و نوجوانان نیز از انواع دیگر خشونت محسوب می‌شود.

رئیس جمهور با تاکید بر لزوم مبارزه با خشونت، پرسش مهر امسال را مطرح کرد و گفت: باید ببینیم خشونت و بی اخلاقی از کجا آغاز می شود و چگونه عده ای خشونت را می آموزند و برای مبارزه با خشونت باید چه کنیم و چه راه هایی وجود دارد که کشور، جامعه، منطقه و جهان از خشنونت آسوده شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه محیط کلاس درس باید محیط طرح پرسش باشد، اظهار کرد: درخواست من از دانش آموزان این است که محیط کلاس آن‌ها محیط طرح پرسش باشد و آن‌ها هرگز از سوال کردن نه شرمنده شوند و نه بهراسند.

وی با بیان اینکه «طرح سوال درست و دریافت پاسخ صحیح کشور را به پیشرفت می‌رساند»، از معلمان خواست که به دانش آموزان اجازه دهند در محیط کلاس سوال‌های خود را مطرح و آزادی را به خوبی احساس کنند.

روحانی ادامه داد: معلمان اجازه دهند که محیط کلاس درس دانش آموزان محیط مهربانی باشد و رفتار دانش آموزان با معلمین و رفتار معلمین و مدیران با دانش آموزان رفتار محبت و رحمت باشد.

وی با تاکید بر اهمیت انجام کار گروهی در مدارس از معلمان خواست که در کلاس‌ها فضای لازم برای انجام کار تیمی را ایجاد نمایند.

روحانی در تشریح مزایای انجام کار تیمی در کلاس های‌درس، گفت: تقسیم کلاس‌ها به تیم‌های مختلف و وادار کردن آن‌ها به رقابت موجب یادگیری بیشتر دانش‌اموزان می‌شود؛ چرا که علم و دانش و یادگیری در سایه رقابت تیم‌های کلاسی امکان پذیر است.

رئیس جمهوری با بیان اینکه «امروز امید کشور به نوجوانان و جوان است»اظهار کرد: باید امید را از کلاس‌های درس آغاز کنیم و  درس امید باید اولین درس معلمان به دانش آموزان باشد؛ مدارس نیز باید مدارسی سرزنده باشد و نه خدایی نکرده محیط‌هایی دل مرده؛ مدرسه باید محیطی باشد که دانش آموزان احساس کنند که آن‌جا پناه گاهی برای آن‌هاست نه گریزگاه آن‌ها.

روحانی خاطر نشان کرد: از همه معلمین عزیز می‌خواهم که در دولت یازدهم در کلاس‌های درس امید را به دانش آموزان و نشاط را به مدرسه بازگردانند. باید اعتدال و میانه روی بیاموزیم و بدانیم که افراط و تفریط تخریب کننده زندگی امروز و فردای ما خواهد بود و تدبیر و عقلانیت ما را به آینده ای روشن می رساند و خرافات موجب انحطاط جامعه خواهد شد.

به گزارش ایسنا، رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به عزم دولت برای ایجاد رفاه بیشتر برای معلمان، اظهار کرد: دولت همه تلاش خود را برای رفاه معلمان در حد توان و امکان خود انجام خواهد داد.

وی همچنین به گشایش برخی اعتبارات در دوران بعد از برجام اشاره و اظهار کرد: اگر دولت در سال جاری توانسته برای رفاه معلمین اقداماتی انجام دهد، در سایه عملیاتی کردن برجام بوده‌ است؛ چرا که امروز بخشی از منابع مالی ما در سایه برجام ایجاد و شرایط مناسب کسب و کار برای دولت فراهم شده است.

روحانی در پایان با اشاره به برخی انتقادات که نسبت به برجام مطرح می شود، خاطر نشان کرد: آن‌هایی که می‌گویند آثار برجام را نمی بینیم باید بدانند بخش عمده‌ای از بودجه و منابع دولت در سال جاری در سایه اجرای برجام تامین شده است و اگر کشور توانسته است بدون آنکه از ذخایر خود استفاده کند، روی پای خود بایستد در سایه تلاش مردم و کارآفرینان و وحدت و انسجام جامعه و تلاش دولت و محیط مناسب پس از اجرای برجام است.

نظر شما