شناسهٔ خبر: 46165 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مراسم بزرگداشت دکتر «معین» در آستانه اشرفیه برگزار شد

آستانه اشرفیه- مراسم بزرگداشت دکتر محمد معین با حضور جمعی از ادیبان کشوری و بین المللی در جوار آرامگاه وی در آستانه اشرفیه برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مراسم بزرگداشت دکتر معین غروب پنجشنبه با حضور استاندار گیلان، جمعی از مدیران و ادیبان استانی و کشوری از جمله استاد مهدی محقق، خانواده دکتر معین و حضور پرشور مردم شهرستان آستانه اشرفیه در جوار آرامگاه این استاد فرهنگ و ادب ایران بر گزار شد.

در این مراسم که بیش از چهار ساعت به طول انجامید و با قرائت پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور همراه بود، مدیرکل دفتر مشاوره و ارتباط با اجتماعات نخبگان بنیاد ملی نخبگان نهاد ریاست جمهوری درباره وظایف این نهاد توضیح داد: معاونت فرهنگی بنیاد نخبگان کشور تکریم از نخبگان، اندیشمندان و سرآمدان در تمامی استان ها را در دستور کار قرار داده است.

فریبا نظری با اشاره به چرایی و چگونگی این تکریم تصریح کرد: تکریم از نخبگان و سرآمدان از آن جهت دارای اهمیت است که این افراد جزو گروه های مرجع محسوب شده و برای سایر اقشار جامعه الگو هستند.

وی ادامه داد: در این میان تأکید بنیاد نخبگان بر معرفی و تجلیل از نخبگان و سرآمدان جامعه به عنوان راهی برای ایجاد عرق و دوست داشتن فرهنگ و سرمایه های اجتماعی میهن در بین نسل کودک و نوجوان و جوان جامعه است تا از این طریق الگوی مناسبی برای این قشر فراهم شود.

ملی شدن مراسم بزرگداشت دکتر معین در سال آتی

مدیرکل دفتر مشاوره و ارتباط با اجتماعات نخبگان بنیاد ملی نخبگان نهاد ریاست جمهوری همچنین با اشاره به برگزاری مراسم های تجلیل از نخبگان در سه سطح استانی، منطقه ای و ملی گفت: برگزاری این بزرگداشت ها گاهی نیز به میان مردم برده می شود تا از این طریق افرادی که کمتر نخبگان و سرآمدان جامعه را می شناسند، با این چهره ها و خدمات آنها به کشور آشنا شوند.

نظری از برگزاری بزرگداشت دکتر معین در سطح ملی خبر داد و افزود: تلاش بنیاد نخبگان برای برگزاری این مراسم در سطح ملی و دعوت از اندیشمندان کشوری و استانی برای حضور در این مراسم در سال آتی است.

دکتر معین دردانه زبان فارسی

در ادامه مراسم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز اظهار کرد: استان گیلان از دیرباز مأمن هنرمندان و فرهنگ دوستان بوده و با پیشینه غنی در این حوزه همواره افراد بزرگی را به جامعه معرفی کرده است.

فیروز فاضلی ادامه داد: در کنار غنای فرهنگی، گیلان دارای بن مایه های قوی مذهبی نیز بوده و در این شرایط است که فردی بزرگ مانند دکتر معین پرورش یافته است.

وی افزود: دکتر معین دردانه زبان و ادب فارسی و الگویی است که برای همیشه ماندگار بوده و تداوم دارد چرا که ایشان با هوشمندی زیاد خدمتی به زبان و ادب فارسی کرد که تا همیشه مانا خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به تألیفات و مقالات به جا مانده از دکتر معین تصریح کرد: آثار این استاد بزرگ زبان فارسی به ویژه در بخش تألیف فرهنگ لغات، جامعیتی را برای ادبیات ایران به دنبال داشته که به طور معنا داری ادامه دار خواهد بود.

نقش مهم دکتر معین در حفظ زبان فارسی

فرماندار آستانه اشرفیه نیز در این مراسم با اشاره به ظرفیت های بی شمار زبان فارسی گفت: زبان فارسی توان بالقوه ای در واژه سازی دارد و تا کنون در این زمینه به تنهایی توانسته در برابر هجوم واژگان بیگانه ایستادگی کند.

رحیم حیدری افزود: متأسفانه در چنین شرایطی و با چنین ظرفیتی که زبان فارسی دارد اما غفلت برخی مسئولان سبب شده تا رهبر در دیدار با مسئولان شورای عالی فرهنگ عمومی از وضعیت زبان فارسی ابراز نگرانی کنند.

وی تصریح کرد: در این وضعیت است که اهمیت شخصیت های بزرگی همچون دکتر معین که نقش بسزایی در حفظ زبان فارسی داشته اند مشخص می شود.

نظر شما