شناسهٔ خبر: 46076 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشارات لمبرت آلمان دو کتاب درباره ایران منتشر کرد/ از جاذبه‌های گردشگری تا گونه‌های جانوری و گیاهی بیابان‌های ایران

انتشارات لمبرت آلمان کتاب‌های «جاذبه‌های گردشگری و فرهنگ مردم بیابان‌های ایران»Iranian Deserts Tourism Attractions and People Customs و «اطلس گونه‌های جانوری و گیاهی بیابانی ایران» Iranian Atlas of DesertFauna and Flora تالیف محمدکیا کیانیان را منتشر کرد.

انتشارات لمبرت آلمان دو کتاب درباره ایران منتشر کرد/ از جاذبه‌های گردشگری تا گونه‌های جانوری و گیاهی بیابان‌های ایران

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ محمدکیا کیانیان، عضو هیات علمی دانشگاه سمنان و مولف کتاب «جاذبه‌های گردشگری و فرهنگ مردم بیابان‌های ایران» Iranian Deserts Tourism Attractions and People Customs  گفت: مدت 14 سال است که در زمینه مطالعات بیابان‌های کشور از جمله موضوعات گردشگری، زیستی و غیره مشغول پژوهش هستم.

وی افزود: با توجه به اینکه بیشتر استان‌های کشور جزو مناطق بیابانی هستند، از این رو، ضرورت دارد، تا به بخش‌های مختلف این مناطق پرداخته شود. از جمله این بخش‌ها، بخش گردشگری (توریسم) و فرهنگ مردم است که نقش عمده‌ای در توسعه صنعت گردشگری و کنترل بیابان‌زایی کشور دارند. کتاب مذکور نیز با این هدف تالیف شده است.

این پژوهشگر ادامه داد: این کتاب در 229 صفحه تنظیم شده و شامل 6 فصل «آداب و رسوم مردم و جاذبه‌های گردشگری بیابان‌های کشور» به ترتیب استانی (یزد، کرمان، سمنان، سیستان و بلوچستان، خراسان و غیره)، «معماری مناطق بیابانی ایران»، «نکات فنی و آموزشی در مورد سفر به بیابان»، «ورزش‌های بیابانی»، «بیابان‌نوردان ایران»، «چالش‌ها و توصیه‌ها در رابطه با توسعه گردشگری مناطق بیابانی کشور» است. امیدوارم این کتاب بتواند جهانگردان را به سفر به ایران و به ویژه مناطق بیابانی ترغیب کند.

کیانیان اظهار کرد: این کتاب با هدف شناساندن جاذبه­‌های طبیعی، تاریخی، فرهنگی،صنایع دستی، زیستی (گونه‌­های جانوری و گیاهی) و غیره بیابان­‌های کشور به جهانیان به چاپ رسیده و تلاش دارم در ایران نیز به زبان فارسی انتشار یابد.

کتاب «جاذبه‌های گردشگری و فرهنگ مردم بیابان‌های ایران» Iranian Deserts Tourism Attractions and People Customs در سال 2016 به قیمت 45.90 یورو از سوی انتشارات LAP LAMBERT Academic Publishing منتشر شده است.

کیانیان همچنین با اشاره به کتاب دیگری با عنوان «اطلس گونه‌های جانوری و گیاهی بیابانی ایران» Iranian Atlas of DesertFauna and Flora گفت: بیشتر استان‌های کشور جزو مناطق بیابانی هستند، بنابراین نیاز است تا به معرفی بخش‌های مختلف این مناطق پرداخته شود. از جمله این بخش‌ها می‌توان به بخش حیات‌وحش و گونه‌های گیاهی دارویی، علوفه‌ای، زینتی و غیره اشاره کرد که نقش ارزشمندی در هر کشور ایفا می‌کنند.

وی اظهار کرد: این کتاب با هدف شناساندن گونه‌های گیاهی دارویی، علوفه‌ای و زینتی در 109 صفحه به نگارش درآمده است که شامل دو بخش «معرفی کامل گونه‌های جانوری» و «گیاهی بیابان‌های ایران» است. مطالب کتاب در رابطه با گونه‌های جانوری، «نام لاتین»، «نام محلی یا بومی»، «نام علمی»، «مترادف نام»، «تیره (خانواده)»، «جمعیت»، «زیستگاه»، «ریخت‌شناسی»، «رژیم‌های غذایی»، «تولیدمثل» و «وضعیت حفاظتی» بیان شده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه سمنان عنوان کرد: از طرفی نقشه توزیع مکانی گونه‌ها در سطح کشور با نرم‌افزار Arc-GIS ترسیم شده است. در بخش گونه‌های گیاهی نیز، «نام لاتین»، «نام محلی»، «نام علمی»، «مترادف نام»،«تیره (خانواده)»، «شکل رویشی»، «ارتفاع»، «توزیع جغرافیایی»، «نوع زمین مناسب رویش»، «بارندگی سالانه»، «حد تحمل یخبندان»، «حد شوری»، «دامنه تغییرات پ.اچ»، «تولید مثل»، «زمان بذردهی»، «روش کشت»، «کاربردها ذکر شده» و در نهایت نقشه توزیع مکانی گونه‌ها در سطح کشور با نرم‌افزار Arc-GIS ترسیم شده است.

کتاب «اطلس گونه‌های جانوری و گیاهی بیابانی ایران» Iranian Atlas of DesertFauna and Flora در سال 2015 در 109 صفحه و به بهای 32.90 یورو به چاپ رسیده است.

نظر شما