شناسهٔ خبر: 46074 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حضور الیزابت رایت با «لکان و پسافمینیسم» در بازار کتاب‌

نشر مهرگان خرد «لکان و پسافمینیسم» الیزابت رایت را با ترجمه محمود مقدس، روانه بازار نشر کرد.

حضور الیزابت رایت با «لکان و پسافمینیسم» در بازار کتاب‌

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «لکان و پسافمینیسم» که نظریات جنجال‌برانگیز ژاک لکان، پیرامون سکسوالیته و جنسیت را در مواجهه با فمنیست‌ها مطرح می‌کند، به‌تازگی وارد بازار کتاب شده است.

این اثر قصد دارد تا بدفهمی‌های صورت گرفته از نظریات لکان به‌ویژه نظریه جنس‌یابی او را که خواستگاه گسترش تفاوت جنسی درون قلمرو زبان است، واکاوی کند و به مخاطب تصویر بدون ابهام‌تری از او به‌عنوان پرنفوذترین روانکاو «پسافرویدی» ارائه دهد.

لکان، مردانگی و زنانگی را نه به‌عنوان ویژگی‌های بیولوژیکی، بلکه به‌عنوان ساختارهای قابل‌ دستیابی از طریق مفهوم ژوییسانس، برای هر دو جنس معرفی می‌کند.؛ بنابراین ادعا می‌کند که زن وجود ندارد و چیزی به نام رابطه جنسی هم نداریم. در این میان، باید گفت که طرح چنین مباحثی توسط لکان، در میان فمینیست‌ها غوغایی به پا کرد.

در صفحه 12 این کتاب در بخش «دیباچه: پساساختارگرایی و پسافمینیسم» می‌خوانیم: «بیشتر تعاریف ارائه‌ شده از پسافمینیسم با اظهاراتی از آنچه این مفهوم بر آن دلالت ندارد آغاز می‌شود، این‌که پسافمینیسم که به «پسا» و چیزی مربوط به گذشته اشاره دارد. این موضوع بیشتر اقدامی راهبردی از سوی فمینیسم است: در نتیجه خواست زنان برای همبستگی جمعی با یکدیگر، فمینیست‌ها نقد یک هویت باثبات و ایجابی را نادیده گرفته‌اند. آن‌ها به‌جای این‌که «زن» را مورد تحلیل انتقادی قرار دهند، بر مفهومی ثابت از آنچه یک زن هست تأکید می‌کردند که خود منجر به معضلات «ذات‌گرایانه» می‎شد. آنچه فمینیست‌ها از آن غافل بودند، تأکیدی بود که این عنصر در پساساختارگرایی برساخت‌های ایدئولوژیک گفتمان می‌کرد.»

«لکان و پسافمینیسم» از مجموعه مواجهات پست‌مدرن، به قلم «الیزابت رایت» و با ترجمه محمود مقدس برای نخستین‌بار در 76صفحه، با شمارگان یک‌هزار نسخه، به بهای هفت هزار و 500 تومان از سوی نشر مهرگان خرد در سال 1395 روانه بازار نشر شده است.
 

نظر شما