شناسهٔ خبر: 46033 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

داوری اردکانی:امام موسی صدر برای جهان و مردم جهان صلح، آرامش و سعادت می‌خواست

داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم گفت: من اگر به این مجلس آمده‌ام بخاطر ادای احترام به مردی است که برای جهان و مردم جهان صلح و آرامش و سعادت می‌خواست.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ چهره‌ها و نخبگان فرهنگی و سیاسی از صبح امروز، نهم شهریور با حضور در مؤسسه امام موسی صدر در تهران از اندیشه و شخصیت او سخن گفتند و آزادی او را خواستار شدند. دکتر رضا داوری اردکانی، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر نقویان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی، دکتر هادی انصاری و استاد سید علی موسوی گرمارودی تا پیش از ظهر امروز در «تریبون آزادی امام موسی صدر» حضور داشتد.

رضا داوری اردکانی، رییس فرهنگستان علوم اولین چهره‌ای بود که در مؤسسه حاضر شد و از پیگیری نشدن پرونده امام موسی صدر ابراز تأسف کرد. او گفت: «سعادتی بود که در مجلسی برای امام موسی صدر گرد آمده‌ایم. من اگر به این مجلس آمده‌ام ادای احترام به مردی است که برای جهان و مردم جهان صلح و آرامش و سعادت می‌خواست ... ما برای انسان گرد آمده‌ایم که شعار اصلی امام موسی صدر است.»

حجت‌الاسلام نقویان در بخشی از سخنان خود در این مراسم گفت: «بدون مبالغه اگر قرار بود در روزگار ما پیغمبری ظهور کند بدون شک آن پیغمبر امام موسی صدر بود. جامه پیامبری برازنده ایشان است. در جامعه ما که باید از رسانه‌ها انتظار داشته باشیم که این چهره‌ها اعم از امام موسی صدر را به خوبی نشان بدهند به وادی‌هایی می‌لغزند که جز تنفر پراکنی چیزی ندارند. امام موسی صدر می‌دانست که این پرچم را هر کسی نمی‌توانست در دست بگیرد، بنابراین خودش را در حوزه‌های قم و نجف آبدیده کرد. البته هرکس وارد حوزه‌های علمیه بشود امام موسی صدر نمی‌شود. امام موسی صدر اهل راز بود و شعبده‌ها را خوب می‌دانست و شعبده‌بازان را خوب می‌شناخت و با اراده‌ای پولادین وارد این عرصه خطر شد.»

وی افزود: «شیعه اگر هیچ چیزی نداشته باشد و اگر هیچ حرفی برای گفتن نداشته باشد به جز آنکه انسان‌هایی مانند امام موسی صدر را به معرکه بیاورد، دین خود را در حق بشریت انجام داده است. ان‌شاالله یکبار دیگر جهان رخساره دل‌انگیز ایشان را خواهد دید.»

علی موسوی گرمارودی نیز در این مراسم با بیان خاطرات دوران کودکی خود از خاندان صدر گفت: «اولین بار امام موسی صدر را در مشهد بین سال ۱۳۳۸ تا ۱۳۴۰ دیدم. روز پنج شنبه‌ای اعلام کرده بودند که ایشان آنجا سخنرانی دارد. من جوان ۱۵-۱۶ ساله‌ای بودم که برای تحصیل علوم انسانی از قم به مشهد رفته بودم. امام موسی صدر با آن زیبایی خیره کننده و در عین حال بسیار گیرا و جذاب، با چشمانی که رنگ سبز داشت، به محل سخنرانی آمدند و درباره دنیای اسلام صحبت کردند.» 

وی در ادامه گفت: «این ماجرایی است که از ایشان در ذهن دارم و بعدها هم از طریق تلویزیون و جراید در جریان سفرها و فعالیت های ایشان قرار می گرفتم. از صمیم قلب امیدوارم انشالله روزی خواهد رسید که ایشان در همین دنیا به جمع ما باز خواهند گشت.»

هادی انصاری نیز در تریبون آزادی گفت: «اگرچه امام موسی صدر اکنون در کنار ما حضور ندارد اما اندیشه‌هایی که از ایشان باقی مانده، همچنان وجود دارد و ما نیز باید راه ایشان را ادامه دهیم.»

وی در بخش دیگر سخنان خود ربودن امام موسی صدر را نقشه‌ای صهونیستی دانست و گفت: «ما هم با بیت امام موسی صدر و خاندان ایشان هم درد هستیم. باید این حقیقت را آشکار سازیم که نقشه شومی در مراکز صهیونیست‌ها برای منطقه طراحی شد و امام موسی صدر را برای متلاشی ساختن حوزه‌های علمیه و به دلیل نقش مهمی که در بیداری مسلمانان داشتند، دستگیر کرده و به نقاط نامعلومی منتقل کردند.»

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی نیز در این مراسم ضمن بیان بخشی از خاطرات خود از امام موسی صدر گفت: «امام موسی صدر از پیشگامان تحول در حوزه علمیه قم بود و ضمن بنیان‌گذاری نشریه‌ای چون «مکتب اسلام» طلاب را به یادگیری علوم روز و زبان‌های خارجی تشویق می‌کرد. خود وی نیز از جمله نخستین روحانیان مرتبط با بیت مرجعیت شیعه بود که زبان خارجی را فراگرفت و همچنین به تحصیلات دانشگاهی نیز روی آورد و لیسانس اقتصاد گرفت.»

وی افزود: «تا پیش از حضور امام موسی صدر در جامعه شیعیان لبنان، این جامعه بسیار منحط بود و اکثر آنها سطح فرهنگی پایینی داشته و مشاغل پست به آنان واگذار می‌شد. امام موسی صدر چنین جامعه‌ای را به تعالی رسانید و ارتباط مناسبی نیز با دیگر اقوام و ادیان لبنان برقرار کرد. جالب است اشاره کنم که جامعه مسیحی لبنان از امام موسی صدر به عنوان مسیح زمان تعبیر می‌کردند.»

دعایی ادامه داد:«تاسف می‌خوریم که اندیشه امام موسی صدر از جامعه اسلامی ما سلب شده است و از خداوند خواستاریم که شرایطی مهیا شود که هر چه زودتر مجددا از وجود ایشان و منش و تفکر ایشان بهره مند شویم.»

نظر شما