شناسهٔ خبر: 45998 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

موزه‌ای از ساده‌زیستی یک رئیس جمهور/ دندانی که عامل شناسایی شد

خانه شهید رجایی به موزه تبدیل شده تا مردم ساده‌زیستی یک رئیس جمهور را ببینند؛ موزه ای که دندان مصنوعی شهید رجایی که موجب شناسایی پیکرش بعد از ترور شد نیز در آن به نمایش گذاشته شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی به دعوت از اداره کل میراث فرهنگی استان تهران به مناسبت هفته دولت از خانه موزه شهید رجایی به عنوان رئیس جمهور ایران در سال ۱۳۶۰ دیدن کردند خانه ای در خیابان مجاهدین اسلام نزدیک به میدان بهارستان و در کوچه‌ای به اسم شهید میرزایی که دفتر ارتباطات مردمی مجلس شورای اسلامی نیز هست.

این خانه تا سال ۱۳۷۳ محل زندگی خانواده محمدعلی رجایی بود خانه شخصیتی سیاسی که به ساده زیستی معروف بود و این خانه شاهدی است بر این مدعا.

خانه‌ای با چند پله پایین‌تر به حوض آبی بزرگ در وسط حیاط می‌رسد. یک در به زیر زمین و چند پله دیگر به مهمان خانه و اتاق کار شهید رجایی. دور تا دور حیاط روی دیوار نقاشی‌ها و شعار نوشته شده است تا نشان دهد خانه شهید رجایی در اختیار بنیاد شهید است و تندیسی در کنار حیاط.

از همان ورودی که وارد خانه می‌شوی نقاشی‌های روی دیوار، شمایل تندیس و تصاویر دیگر و حتی مجسمه‌ای که هم اندازه با شهید رجایی ساخته شده هر کدام چهره شهید رجایی را متفاوت است از چهره واقعی ترسیم کرده‌اند حتی امید یزدانی، رئیس موزه‌ شهید رجائی هم این را می‌داند.

اتاق‌های خانه در کمال سادگی چیده شده تا نشان دهد رئیس جمهوری که معلمی پیشه او بوده، از دوران معلمی تا ریاست جمهوری خود را در این خانه ساده گذرانده است هنوز همان پرده‌ها، میز کار و وسایل زندگی او در این خانه وجود دارد. می‌توان در اتاق کار شهید رجایی میزی آهنی و سخت را دید که ساعت‌ها رئیس جمهور ایران پشت آن می‌نشسته و جای یک گلوله در روی میز که برای همه بازدیدکنندگان جای سوال است.

گلوله‌ای که وقتی شهید رجایی در حال تمیز کردن تفنگش بوده، از اسلحه به طور کاملا اتفاقی رد شده و به میز برخورد کرده و دوباره از فاصله کمی تا گوش وی عبور کرده بوده است. این خاطره را همسر شهید رجایی برای مسئولان موزه تعریف کرده و خواسته که حتی این گلوله را در خانه شهید رجایی نگه دارند به عنوان یادگاری.

اکنون این گلوله در یک ویترین شیشه‌ای در زیرزمین خانه قرار داده شده است. در کنار این گلوله دندان مصنوعی شهید رجایی را نیز نگه داشته‌اند دندانی که موجب شد تا پیکر شهید رجایی پس از ترور شناسایی شود.

این خانه یادگارهای دیگری را نیز از دوران زندگی خانواده او به یادگار دارد مانند وسایل آشپزی و پذیرایی از مهمانان و یا کرسی و وسایل گرمایشی خانه. با همان پرده‌ها و درهای قدیمی چوبی. در کنار آن تصاویر شهید رجایی و یادگارهایی که دیگران به موزه اهدا کرده‌اند نیز قرار گرفته شده است.

دو سال پیش بود که این خانه را دزد زد. یزدانی مدیر موزه این سرقت را برای خبرنگار مهر تشریح می‌کند و می‌گوید: نیمه‌های شب بود سه مرد وارد خانه شده و به خیال اینکه در این موزه اشیای گرانبها پیدا می‌کنند وارد خانه شدند و چون چیزی پیدا نکردند، اقدام به جمع آوری وسایل خانه کردند و از پرده سفید و ساده خانه به عنوان بقچه استفاده کرده و تلویزیون و چند وسیله دیگر را در آن قرار داده بودند اما همان موقع نیروی انتظامی سر می‌رسد و در خانه آنها را دستگیر می‌کند. چون این خانه مجهز به دوربین مدار بسته است.

او می گوید که این دزدی اگرچه اقدام ناخوشایندی بود اما موجب شد تا رسانه ها به این خانه موزه توجه بیشتری کنند.

حالا موزه شهید رجایی در روز بین ۱۰ تا ۱۵ بازدید کننده دارد. این آمار را یزدانی می‌دهد و می‌گوید: مردم برای مراجعه به مرکز ارتباطات مردمی مجلس اشتباهی به این خانه موزه می آیند و این اتفاق بدی نیست چون موجب می شود از خانه بازدیدی هم داشته باشند.

در کنار این بازدیدهای عادی، رئیس این موزه سعی می‌کند با رایزنی‌هایی که انجام می‌دهد مدارس را مجاب کند که تورهای بازدید از خانه را داشته باشند به همین دلیل موفق شده تعداد زیادی از دانش آموزان را با این خانه آشنا کند.

در کنارش سعی دارد تا اگر مسابقه‌ای یا جلسه ای توسط بنیاد شهید و مراکز فرهنگی وابسته به آن قرار است برگزار شود، میزبان آنها در خانه شهید رجایی باشد.

بازدید از خانه شهید رجایی رئیس جمهور ۲۹ روزه ایران که ۳۵ سال پیش در روز هشتم شهریور در یک بمب گذاری تروریستی به همراه شهید باهنر به شهادت رسید، زمان زیادی نمی‌خواهد و بلیت آن هم رایگان است.

نظر شما