شناسهٔ خبر: 45969 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دو کتاب زنانه ایرانی و خارجی روانه بازار می‌شود

دو کتاب ایرانی و خارجی «جلبک» و «جنگ چهره‌ زنانه ندارد» نوشته کتایون سنگستانی و سوتلانا الکسیویچ به زودی توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر می‌شوند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ دو رمان ایرانی و خارجی «جلبک» و «جنگ چهره‌ زنانه ندارد» نوشته کتایون سنگستانی و سوتلانا الکسیویچ به زودی توسط نشر چشمه و نشر چرخ منتشر و راهی بازار نشر می شوند.

رمان «جلبک» اولین اثر کتایون سنگستانی و یک رمان اجتماعی است که با رگه‌هایی از طنز تلخ نوشته شده است. در داستان این رمان، زندگی دختر جوان دانشجویی روایت می شود که برای امرار معاش کار می‌کند. این دختر در رشته تئاتر تحصیل کرده و در رشته اش ناکام بوده است. مشاغلی هم که برای امرار معاش به سراغشان می رود،  از کار در تولیدی‌های خاک‌گرفته تا نوشتن رمان زرد عاشقانه متنوع است.

زندگی این دختر به سختی می‌گذرد و با مادر و خواهرش بر سر هزینه‌های خانه و زندگی چالش دارد. داستان بعد از این چالش‌ها به جایی می‌رسد که دختر عاشق می شود و این مشکل هم به مشکلات زندگی اش اضافه می شود. این شخصیت با حضور در شهر تهران، اتفاقات مختلفی را از سر می گذراند؛ او نه قهرمانی آرمانی است و نه فکر می کند که جهان منتظر کشف اوست. این شخصیت دختری تنهاست و در خلال داستان رمان، تصویری که از او ارائه می شود، مخاطب را به یاد یک جلبک رهاشده می اندازد.

این رمان قرار است در قالب یکی از عناوین مجموعه «کتاب‌های قفسه‌ آبی» این ناشر چاپ شود.

اما کتاب زنانه دیگری که قرار است توسط نشر چشمه منتشر شود، «جنگ چهره‌ زنانه ندارد» نوشته‌ سوتلانا الکسیویچ با ترجمه‌ عبدالمجید احمدی است که قرار است در قالب یکی از عناوین مجموعه «جهان نو»ی این ناشر چاپ شود. این کتاب، روایت پر از اتفاق سوتلانا الکسیویچ به عنوان یک مستندنگار بلاروسی‌ از روزگار و خاطرات زنانی است که در ارتش اتحاد جماهیر شوروی در جنگ جهانی دوم جنگیدند و حالا بعد از سال‌ها از کابوس‌ها، تنهایی و هول‌های‌شان می‌گویند.

سوتلانا الکسیویچ متولد سال ۱۹۴۸ و اولین نویسنده‌ای است که در ژانر مستندنگاری جایزه ادبی نوبل را به دست آورده است. این مستندنگار در کتاب مذکور، تعداد زیادی از زنان رزمنده در جنگ جهانی دوم را پیدا، و با آن ها مصاحبه کرده است. این زنا ها بی سیم چی، پارتیزان، رخت شور، خلبان، تک تیرانداز و... بوده اند. در این کتاب می‌توان داستان مادرانی را خواند که فرزندان نوزاد خود را نمک اندود کردند تا بچه تب کند و سربازان آلمانی از ابتلا به تیفوس ترسیده و اجازه عبور از خط بازرسی را به مادر و فرزند بدهند.

این کتاب هم قرار است به زودی توسط این ناشر به چاپ برسد.

نظر شما