شناسهٔ خبر: 45787 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

گزارش دولتی نشان می‌دهد: کاهش چشمگیر مراجعه کاربران به کتابخانه‌های انگلیس

تحقیقات جدید نشان می‌دهد تعداد افرادی که از کتابخانه‌های انگلیس برای امانت گرفتن کتاب استفاده می‌کردند نسبت به سال ۲۰۰۵ حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است.

گزارش دولتی نشان می‌دهد: کاهش چشمگیر مراجعه کاربران به کتابخانه‌های انگلیس

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ گزارش جدید دولت انگلستان نشان می‌دهد، تعداد بزرگ‌سالانی که به کتابخانه‌های عمومی این کشور مراجعه می‌کردند به یک سوم آمار پیشین رسیده است. هرچند درصد استفاده مردم از کتابخانه‌ها در مناطق محروم ثابت مانده است.

«سازمان فرهنگ، رسانه، و ورزش» انگلستان این گزارش را با ارزیابی میزان استفاده از کتابخانه‌ها از سال ۲۰۰۵ ارائه کرده داده است. این گزارش نشان می‌دهد در طی این دوازده ماه تا مارس سال ۲۰۱۶ حدود ۳۳ درصد از بزرگ‌سالان از کتابخانه‌های عمومی کشور دیدن کرده‌اند. این عدد در تضاد با ۴۸ درصدی قرار می‌گیرد که در سال ۲۰۰۵ و از شروع آغاز این تحقیق اعلام شده است. این تحقیق نشان از کاهش سی درصدی این مراجعه‌کنندگان در طول دهه گذشته دارد و اولین بار است که یک سازمان دولتی کاهش چشم‌گیر بازدیدکنندگان نسبت به گذشته را مورد تأکید قرار داده است. در مقایسه با این آمار بازدید مردم از موزه‌ها و گالری‌ها در طی دهه گذشته افزایش داشته است.

این گزارش فاش کرد اگرچه این تحقیق در همه مناطق کشور انجام شده است اما بیشترین کاهش در بخش مناطق شهری مشاهده می‌شود که از ۵۷ درصد به ۳۷ درصد کاهش یافته است. این آمار در میان قشر متمول از ۵۰ درصد به ۳۰ درصد رسیده است.

از طرف دیگر استفاده کاربران مناطق محروم شهری فقط ۷ درصد کاهش داشته است و از ۴۰ درصد به ۳۳ درصد رسیده است. اگر انگلیس را از نظر جفرافیایی در نظر بگیریم الگوی مشابهی قابل مشاهده است. بزرگ‌سالان در بخش‌های متمول کشور بیشتر از مناطق دیگر استفاده خود از کتابخانه‌های عمومی را کم کرده‌اند اما استفاده کاربران از کتابخانه‌های عمومی در مناطق فقیرتر ثابت مانده است.

«چارلی تیلور»، سخنگوی سازمان کتابخانه‌ها در این باره می‌گوید: «نسبت استفاده از کتابخانه‌ها در مناطق محروم نشانه نقشی است که کتابخانه‌ها در فراهم کردن فرصت برای افزایش سواد، یادگیری، و دست‌یابی مردم به دانش روز ایفا می‌کنند.

طبق قانون کتابخانه‌ها باید در دسترس عموم قرار گیرد و این آمار نشان‌دهنده نیاز کتابخانه‌ها به به‌روز رسانی را نشان می‌دهد. با افزایش ساعات کاری کتابخانه‌ها، بهبود خدمات دیجیتال و دسترسی کاربران به کتب الکترونیکی، و ایجاد طراحی خوب در محل کتابخانه‌ها می‌توان افراد بیشتری را به این مکان فرهنگی جذب کرد.»

این تحقیق نشان می‌دهد که کاهش چشمگیری در استفاده افراد شاغل از کتابخانه‌ها در طی دو سال گذشته صورت گرفته است و این تعداد از ۳۳ درصد در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ به ۳۱ درصد در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ رسیده است. استفاده تعداد افراد غیر شاغل دچار تغییر نشده است و همچنان ۳۷ درصد است. این بررسی همچنین نشان می‌دهد افراد سیاه‌پوست و اقلیت‌های مذهبی بیشتر از سفیدپوستان از کتابخانه‌های عمومی استفاده کرده‌اند.

در حالی که بسیاری از کتابخانه‌های عمومی در انگلیس بسته شده‌اند اما «دزموند کلارک»،  فعال این حوزه از وزیر جدید کتابخانه‌ها درخواست کرده است راه‌حلی برای رفع این مشکل ارائه کند. وی معتقد است «بی‌توجهی مسئولین به این موضوع و عرضه خدمات کافی به مردم غیرقابل‌قبول است. البته این تحقیق دارای نواقصی است. بهتر است بررسی جامع‌تری درباره دلایل این کاهش انجام شود و برنامه دقیقی برای جذب دوباره افراد به کتابخانه‌های عمومی طراحی شود. حل مشکل کتابخانه‌ها باید در رئوس برنامه‌های وزیر جدید قرار گیرد.»

نظر شما