شناسهٔ خبر: 45683 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جشنواره‌ای برای تراز علوم انسانی

حسین میرزایی، رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۲۳ مرداد طی نشستی خبری درباره هشتمین جشنواره بین‌المللی فارابی توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فرهیختگان؛ حسین میرزایی، رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۲۳ مرداد طی نشستی خبری درباره هشتمین جشنواره بین‌المللی فارابی توضیحاتی را ارائه کرد. بنابراین توضیحات امسال زمان تعیین شده برای ارسال آثار فقط یک هفته تمدید شد. او گفت: «با این وجود میزان دریافت آثار رکورد هفت دوره قبلی جشنواره را شکست. قابل توضیح است که جشنواره فارابی مهم‌ترین جشنواره علوم‌انسانی در کشور است و برگزارکنندگان آن وزارت علوم، ایسسکو و یونسکو هستند. در واقع این جشنواره تراز علوم انسانی به‌شمار می‌رود. خوشبختانه امروز در این مسیر قرار داریم و در آینده این هدف‌گذاری را پررنگ‌تر خواهیم کرد.» در ادامه تغییرات و ویژگی‌های این دوره از جشنواره فارابی از زبان حسن میرزایی به صورت خلاصه آمده است.  

 کشف آثار برجسته در حوزه علوم انسانی و اسلامی
دریافت آثار در جشنواره قابل توجه بوده است. برای نخستین بار این دوره از جشنواره به صورت الکترونیکی برگزار شده و به غیر از کتاب، تمامی آثار به صورت الکترونیکی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده‌اند. بخش داخلی، ششم مرداد به پایان رسید، اما بخش بین‌الملل تا  اول سپتامبر همزمان با دهم شهریور آثار پژوهشگران و محققان خارجی را دریافت خواهد کرد. همچنین در رایزنی با برخی نهادهای خارج از کشور در بخش بین‌الملل پیش‌بینی می‌شود تعداد این آثار افزایش پیدا کند. تاکنون سه هزار و ۷۶۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است. این میزان به دلیل ادامه دریافت آثار در بخش بین‌الملل افزایش خواهد یافت، اما از همین تعداد هزار و ۵۷۰ کتاب، ۹۹۰ پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، ۵۰۹ رساله دکتری و ۶۹۱ گزارش پژوهشی به دبیرخانه جشنواره رسیده است. بیشترین آثار دریافتی در زیرگروه‌های فقه و اصول، علوم تربیتی، روانشناسی و علوم رفتاری بوده است. البته به دلیل اهمیت کتاب و گزارش پژوهشی بخش اصل جشنواره به این دو آیتم اختصاص داده شده است. همچنین تاکنون ۶۸ اثر به بخش بین‌الملل ارسال شده و کشورهایی چون اتریش، روسیه، چین، ژاپن و ... در این جشنواره مشارکت کرده‌اند.جشنواره فارابی می‌خواهد آثار برجسته در حوزه علوم انسانی و اسلامی را کشف کند. پیش از این سنت رایج در این جشنواره مبتنی بر مشارکت خود افراد و معرفی آثار از سوی صاحبان اثر بوده است؛ اگرچه این نگاه خوب است اما کافی نیست؛ چرا که برخی از صاحبان آثار در جشنواره مشارکت نمی‌کنند و به همین دلیل ما وظیفه خود می‌دانیم این آثار را شناسایی کرده و به جامعه معرفی کنیم، به همین دلیل است که در ثبت‌نام حقوقی آثار تاکید ویژه‌ای داریم. ثبت حقوقی رساله‌های دکتری و سایر آثار اگرچه موجب افزایش میزان آثار دریافتی می‌شود اما انتخاب اثر کیفی بهتر را ممکن می‌کند.

نظر شما