شناسهٔ خبر: 45564 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

قصه‌های «گرانباری» کامل شد/ ماجرای سفر دختر ایتالیایی به ایران

کارگردان سریال «گرانباری» درباره قصه قهرمان سریال و ورود وی به ایران بیان کرد که قصه آنت دختر ایتالیایی از هند آغاز شده و او از آنجا وارد ایران می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ احسان عبدی پور که قرار است کارگردانی مجموعه «گرانباری» را بر عهده داشته باشد، درباره قصه آن گفت: «گرانباری» لایه هایی از زندگی عده ای دختر و پسر دانشجو است. اینها دانشجویان خارجی هستند که به ایران می آیند و برای من جالب بود که قصه آنها را بنویسم. فکر می کنم سالانه حدود ۱۶۰۰ دانشجوی خارجی به ایران می آید و همه آنها هم قصه های مخصوص به خود را دارند.

وی با اشاره به این دانشجویان از علاقه آنها به ادبیات فارسی سخن گفت و بیان کرد: این دانشجویان به ایران می آیند تا ادبیات فارسی را بیاموزند. به طور مثال من شخصی را دیده ام که آوای فارسی به گوش او خورده و علاقمند شده است که این زبان را یاد بگیرد. بعضی از آنها هم قصه هایی درباره سرزمین پارس یا پرشیا شنیده اند و نمی دانند که همان ایران است. 

عبدی پور قصه «گرانباری» را نوعی مهاجرت معکوس دانست و بیان کرد: به نظرم اگر نوجوانان و جوانان کشور ما قصه این مهاجرت ها را بشنوند تا حدی اعتماد به نفس از دست رفته آنها بازمی گردد. اکنون نوجوانان ما یک خط فارسی صحبت می کنند و در میان آن تعداد زیادی کلمات انگلیسی به کار می برند. البته نه فقط نوجوانان که بسیاری همینگونه هستیم و اتفاقا اظهار فضل می کنیم که به زبان خارجه حرف می زنیم درحالیکه این نشانه فقر ما در ادبیات فارسی است.

قصه قهرمان «گرانباری» از هند شروع می شود

این کارگردان سینما و تلویزیون درباره تاثیری که این سریال می تواند داشته باشد، اظهار کرد: «گرانباری» به نوعی به مهاجرت معکوس می پردازد و اگر بوسیله این سریال کمی غرور جوانان ما بیشتر شود برای من کافی است. این سریال اصلا متمرکز بر ادبیات فارسی و مهاجرت نیست بلکه قصه هایی از مهاجران آلمانی، ژاپنی، فرانسوی و.. دارد که در سریال جریان می یابد.

عبدی پور درباره قصه اصلی این سریال توضیح داد: «گرانباری» یک قصه به هم پیوسته دارد که قهرمان اصلی آن آنت از ایتالیا است که بنا به دلایلی به ایران می آید و ما قصه او را می بینیم. این داستان ها آنقدر برای من شوق برانگیز بود که اصلا برایم اهمیتی نداشت که سینما را در مقطعی رها کنم و به تلویزیون بیایم در حالی که هیچ وقت فکر نمی کردم کمتر از ۵۰ سال دیگر به این سمت گرایش پیدا کنم.

کارگردان اپیزودهایی از مجموعه «چرخ فلک» که از شبکه یک سیما پخش می شود درباره شهرهای مختلف کشور که قابلیت های زیادی برای پرداخت و توجه دارند، عنوان کرد: سیستان و بلوچستان یکی از استان هایی است که برای من همیشه به عنوان یک دلمشغولی مطرح بوده است. قصه قهرمان ما از هند شروع می شود و من اتفاقا خواستم او را عمدا از مرز سیستان وارد ایران کنم و یک قسمت از سریال هم در سیستان می گذرد. به مردم سیستان کم توجهی زیادی صورت می گیرد درحالیکه بسیار شریف هستند.

این کارگردان در پایان درباره تولید این سریال توضیح داد: سیناپس و قصه ها کامل نوشته شده است و قرار است سریال «گرانباری» اول مهر ماه کلید بخورد. طرح این سریال ابتدا در شبکه پنج سیما تصویب شده بود.

نظر شما