شناسهٔ خبر: 45306 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آنچه «غیرمحرمانه» با مردم در میان می‌گذارد/ مد و لباس پرطرفدار شد

مستند مناظره «غیر محرمانه» بر اساس صحبت های عوامل این برنامه در نظر دارد موضوعات سبک زندگی را با مردم در میان بگذارد و از نظراتشان بهره بگیرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از  مهر، هفته‌ای یک شب سوله مدیریت بحران واقع در اتوبان نیایش ضلع غربی پردیس سینمایی ملت، استودیوی برنامه تلویزیونی «غیرمحرمانه» می شود تا مردم در کنار کارشناسان و مجری بنشینند و موضوعات مختلف را به بحث و بررسی بگذارند. برنامه «غیر محرمانه» هر پنجشنبه و جمعه روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود که برنامه پنجشنبه ها مختص اتاق فکر و با حضور کارشناسان در یک استودیو ضبط می شود و برنامه جمعه با حضور مردم در سوله مدیریت بحران که به سالن گفتگو معروف است جلوی دوربین می رود.

هفته جاری هنگام ضبط قسمت مربوط به موضوع مالیات، مهمان «غیر محرمانه» شدیم تا با حضور کارشناسانی چون محمدرضا عبدی معاون پژوهش، برنامه ریزی و امور بین الملل سازمان امور مالیاتی و سعید توتونچی پژوهشگر و عضو هیات علمی مرکز پژوهش های مجلس به تماشای این مناظره بنشینیم.

لوکیشن فضای مربع شکلی با سقف بلند است که کف و دیوار سفید رنگ دارد. ساعت از هشت و نیم غروب گذشته و عوامل، مردمی را که متقاضی حضور در این برنامه بودند به سمت استودیو راهنمایی می کنند تا در جایگاه بنشینند. سیستم های صوتی و تصویری چک می شود و محمود احمدی افزادی مجری برنامه در اتاق گریم برای اجرا آماده می شود. تهیه کننده با مدیرتولید و سایر اعضا هماهنگی های لازم را برای شروع انجام می دهند.

در این فاصله سراغ علیرضا عاصم‌یوسفی که به عنوان تهیه کننده در این پروژه حضور دارد رفتیم که وی با اشاره به اینکه قرار است «غیرمحرمانه» تا آخر سال روی آنتن شبکه دو سیما برود به خبرنگار مهر بیان کرد: این برنامه پنجشنبه ها با حضور کارشناسان حوزه مربوطه در قالب اتاق فکر پخش می شود و ضبط آن در استودیویی دیگر انجام می گیرد.

 وی افزود: خروجی آنچه از ضبط اتاق فکر پنجشنبه به دست ما می رسد موضوع بحث جمعه شب ها در سالن گفتگو است. ما در این استودیویی که برای مناظره و گفتگو آماده کرده ایم شرایطی فراهم می‌کنیم تا مردمی که دغدغه مند موضوع برنامه هستند کنار ما بنیشنند و با حضور مجری و کارشناس نظراتشان را مطرح کنند.

کم کم از افراد متفرفه می خواهند بیرون بروند تا دوربین ها را روشن کنند. مجری برنامه قبل از آغاز توضیحات ضمنی به حاضران می دهد و از کارشناسان دعوت می کند به صحنه بیایند. نور چراغ ها کم می شود و مانیتوری که پشت سر مجری قرار دارد بخش هایی از برنامه پنجشنبه شب را پخش می کند. پس از آن گفتگو بین مجری و کارشناسان درباره مساله مالیات فضا را به سمتی جدی تر پیش می برد.

ابتدا مردمی که در این برنامه حضور پیدا کرده اند با دقت به رد و بدل شدن اطلاعات گوش می دهند و سپس که نوبت به خودشان می رسد اظهار نظرات جالب توجهی می کنند. به این بخش که می رسیم یاد صحبت های مجری برنامه قبل از آغاز ضبط می افتم که در جملاتی بیان کرد گوش سپردن به اظهار نظرهای مردمی گاهی فضای مناظره را به سمتی دیگر پیش می برد و مجری برای کنترل اوضاع حتی یک لحظه هم نباید غفلت کند.

مهدی بابایی مدیرتولید، مشاور تهیه کننده و راوی برنامه که او را پنجشنبه ها روی آنتن می بینیم فضای «غیرمحرمانه» را بیشتر توضیح داده و گفت: پنجشنبه ها مستند مناظره ای ۳۵ دقیقه ای داریم که اجرای آن به عهده من است و آنچه باید اتفاق افتد روایت می شود. اولین بخش «غیرمحرمانه» همان اتاق فکر است که کارشناسان محورهای اصلی برنامه را باز می کنند و اساسا در این اتاق به سوالاتی می رسیم که همان ها بحث در سالن مناظره را شکل می دهد.

وی ادامه داد: از نتیجه همین بحث های موافق و مخالف به دو نگاه می رسیم و به این منظور دو تیم مستندنگار ما در سطح شهر نظرات مردم را درباره موضوع برنامه جویا می شوند. حدود هفتاد نفر تیم این برنامه را تشکیل می دهند که از این تعداد بخشی در تیم تحقیق و پژوهش موضوعات را انتخاب و تحلیل می کنند تا در این راستا به انتخاب سوژه و مهمان ها برسند.

بر اساس صحبت های عوامل و تماشای «غیرمحرمانه» از ابتدا تا کنون می‌توان فهمید که رویکرد برنامه سبک زندگی است و تقریبا همه موضوعاتی که درباره آن بحث می شود ارتباط مستقیم با زندگی مردم دارد. بابایی با تایید این موضوع اشاره کرد: در صحبت هایی که مقام معظم رهبری درباره سبک زندگی در بجنورد فرمودند به ۲۰ موضوع اشاره کردند که ما تاکنون 10 مورد از آنها را به بحث و بررسی گذاشتیم.

موضوع مد و پوشاک که چندی پیش در «غیر محرمانه» به چالش کشیده شد از جمله قسمت هایی بود که همه عوامل این برنامه متفق القول معتقدند بیشترین بازخوردها را داشت و نظر بخش قابل توجهی از مردم را به خود جلب کرد تا حدی که ۳ بار بازپخش شد.

نوع گفتار کسانی که در این برنامه حضور پیدا کرده اند نشان می دهد که موضوع مالیات انگیزه حضورشان در این برنامه شده و برخی شان ارتباط چندانی با صحنه و دوربین ندارند و این شاید نشان از مردمی بودن برنامه داشته باشد. ساعت ۲۲ از نیمه می گذرد که ضبط این قسمت تمام می شود و بعد از پذیرایی همه به سمت خروجی می روند.

نوع بحث و گفتمان ها در نهایت نتیجه گیری را به عهده مردم می گذارد و می توان گفت صحبت های تهیه کننده قبل از آغاز برنامه که گفته بود «غیرمحرمانه» به دنبال حل هیچ مساله ای نیست و طرح موضوع را در اولویت قرار داده برایم ثابت می شود.

مستند مناظره «غیرمحرمانه» با اجرای محمود احمدی افزادی به واکاوی و بررسی موضوعات اجتماعی می پردازد و دو شب پایانی هر هفته ساعت ۲۱ از شبکه دو سیما پخش می شود.

FacebookTwitterGoogle+ارسال به

نظر شما