شناسهٔ خبر: 45145 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«غرب چگونه، غرب شد؟» زیباکلام نقد و بررسی می‌شود

هشتاد و دومین نشست کتاب و اندیشه به نقد و بررسی کتاب «غرب چگونه غرب شد؟» نوشته صادق زیباکلام اختصاص دارد.

 

 

«غرب چگونه، غرب شد؟» زیباکلام نقد و بررسی می‌شود

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ در ادامه سلسله نشست‌های کتاب اندیشه ‌با عنوان راویان اندیشه «غرب چگونه، غرب شد؟» نوشته دکتر صادق زیباکلام، نویسنده و پژوهشگر علوم سیاسی نقد و بررسی می‌شود.
 
در این نشست که با موضوع نگاهی به چگونگی پیدایش غرب و  تکامل واقعی و تدریجی غرب برگزار می‌شود، دکتر زیباکلام، مولف کتاب و سجاد نوروزی، کارشناس ارشد اندیشه سیاسی سخنرانی خواهند کرد.
 
کتاب «غرب چگونه غرب شد» با نگاهی مستند و انتقادی، علل اصلی رشد و پیشرفت غرب را شرح می‌دهد. این کتاب در چهار محور عوامل موفقیت غرب در برخی از حوزه‌های مادی، اقتصادی و پیشرفت‌های تکنولوژی را بررسی و ادعاهای آن‌ها را نقد، بررسی و تحلیل می‌کند.

در فصل اول کتاب، ماهیت و تاریخ اشاعه اروپا‌مداری به عنوان بدنه اصلی باورهای رایج درباره اروپا بحث می‌شود. فصل دوم نظریه خیزش خود بنیاد اروپا را  به عنوان هسته اصلی گفتمان مربوط به برتری اروپایی­‌ها و معجزه آنها را مورد تحلیل قرار می­‌دهد.

در فصل سوم تاریخ جهان و جغرافیای تاریخی قبل از ۱۴۹۲ را بررسی می‌کند و سعی دارد نشان دهد که اروپا در آن زمان هیچ‌گونه برتری بر دیگر مناطق و تمدن‌ها نداشته است. در فصل چهارم بحث می‌­کند که استعمارگری پس از ۱۴۹۲، فرایندی اصلی بود که به ترقی و مدرن شدن و توسعه یافتگی اروپا و بعدها امریکا منجر شده است و از طرف دیگر به توسعه‌نیافتگی آسیا؛ آفریقا و آمریکای لاتین انجامیده است.

این مجموعه اثبات می‌کند اروپا تقدم و یا برتری تاریخی بر آنچه که امروز «جهان سوم» نام گرفته، ندارد.

این نشست چهارشنبه ۳۰ تیرماه ساعت ۱۷ در فرهنگسرای اندیشه واقع در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، بوستان اندیشه برپا خواهد شد.

نظر شما